Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Du sade själv att du varit i slagsmål 5-6 ggr i ditt liv. Jämfört med mig som inte varit det någon gång.
Det tror jag är representativt. Dina slagsmål har varit män emellan. Om män och kvinnor slogs lika mycket skulle väl kvinnor ha varit inblandade i lika många slagsmål kvinnor emellan som en genomsnittlig man män emellan. Och eftersom kvinnor är jämnstarka sinsemellan borde de kunna skada varandra lika mycket.
Du tror det är representativt ja. Hittills så är det ju bara Memnok som har kunnat presentera någon slags fakta som stöd för sin argumentation. Det är ju en sak att presentera teorier och hypoteser om hur samhället fungerar och sedan en helt annan att faktiskt bevisa dem vilket torde vara kärnfrågan i tråden vid det här laget.
Citat:
Jag tror du blandar ihop detta med något som tidigare diskuterats och som inte minst jag varit med och fäst uppmärksamheten på, nämligen det provocerande men iofs icke-skadliga teatraliska lappa-till-och-kasta-saker-beteende som väldigt många kvinnor unnar sig i ett förhållande. Jag tror detta, plus verbala provokationer, ligger bakom många skador. Men som ww sade, den systematiska misshandel som kontrollmetod vi pratar om här är inte samma sak, och det tror jag du också förstår.
"Unnar" sig? det var väl ändå lite klumpigt uttryckt kanske? Sedan så tycker jag absolut inte att det är ok att kvinnor uppvisar ett "lappa-till-och-kasta-saker-beteende". Hade du tyckt att det hade varit ok om en man hade uppfört sig på samma vis?
Vidare så är jag böjd att hålla med Memnok. Utkomsten/resultatet av män och kvinnors våld blir olika allvarligt då män generellt sett väger mer, är starkare och snabbare. Även om en kvinna har för avsikt att skada en man allvarligt så är det svårare för henne pga de fysiska skillnaderna.