2006-08-17, 22:48
  #73
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
Det är väl snarare så att det blir många bäckar små. Olika områden där kvinnor diskrimineras. Kanske inte alltid 100% men tillräckligt mycket för att inte vara en slump.

För övrigt ser jag män diskrimineras också. När jag och sambon var på barnavrådscentralen var det alltid mig de frågade om saker, fastän det var han som var hemma med barn. Ofta finns det bara plats att byta blöja på tjejernas toa, män har inte barn...
Men det är en slump när män diskrimineras då eller? Jag förstår inte hur ni tänker riktigt. Ni vet att kvinnor och män diskrimineras på olika områden men är ändå övertygade om att män är systematiskt överordade. Jag förstår inte logiken...
Citera
2006-08-17, 22:54
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men det är en slump när män diskrimineras då eller? Jag förstår inte hur ni tänker riktigt. Ni vet att kvinnor och män diskrimineras på olika områden men är ändå övertygade om att män är systematiskt överordade. Jag förstår inte logiken...

De områden där kvinnor diskrimineras har ofta med makt att göra t ex arbetsliv.

Nej, det är ingen slump när män diskrimineras. Varför skulle det vara det?
Citera
2006-08-17, 22:56
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
Hur menar du nu? Hittar inte det där i wigwams påstående.

Då ww inte presenterat någon statistik utan bara tror att utfallet skulle bli massivt i den ena riktningen, 1/99 vid systematisk misshandel, tog jag mig friheten att använda den presenterade.....sedan räknade jag "snällt" och skrev c:a.
Citera
2006-08-17, 23:17
  #76
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anavarforever
Du är väl medveten att ditt påstående säger att den subjektiva upplevelsen är fel i c:a 95-99% av fallen, beroende hur man räknar,...........det låter lite orimligt

Jag relaterar inte Memnoks siffror till den av mig angivna definitionen på relationsvåld. Ett våld som jag i sin tur relaterar till könsmaktordningen.
Citera
2006-08-17, 23:45
  #77
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
De områden där kvinnor diskrimineras har ofta med makt att göra t ex arbetsliv.

Har familjeliv och föräldraskap inte med makt att göra?
Citera
2006-08-18, 01:07
  #78
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Snälla ni! Börja inte slåss. På tal om dina för mig svårsmälta siffror så kan jag bara konstatera att dom är baserade på subjektiva upplevelser. Dom är inte dessto mindre chockerande för en övertygad feminist som jag men objektivitet
i det statistiska materialet är ju alltid bra. Sen kanske lite lavettande från flickvännen inte riktigt platsar i den typ av våld vi talar om här. Kanske en precisering av relationsvåldet vore på sin plats. Om jag med detta menar systematisk och grovt misshandelsvåld under längre tid i syfte att kränka och förödmjuka sin partner. Då är jag övertygad om att 99/1 stämmer bättre med verkligheten än 50/50. Vad tror du?
Det är väl subjektiva upplevelser som är viktiga? Män tenderar ju inte att anmäla misshandel inom förhållandet eftersom de inte ser det som lika farligt och dessutom lite pinsamt.

Men vi kommer återigen in på den fysiska förmågan. Vad hade blivit resultatet av en rejäl lavett om kvinnan hade haft en större styrka än mannen? Underkastelse och upprepad misshandel antagligen. Du försökte göra en koppling till den obevisade könsmaktsordningen tidigare och skrev att män slog för att kvinnor inte respekterade männens överordning. Det kan vi väl avskriva nu när vi vet att kvinnors våld är lika vanligt?

Män och kvinnor slår antagligen av samma anledningar men vad du låser upp dig på är effekterna av våldet. Det blir mycket värre effekter av mäns våld. Vidare är antagligen avsikten med kvinnornas våld exakt samma som männens, att kränka och kontrollera. Det är bara det att männens våld är effektivare.
Citera
2006-08-18, 06:24
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Män och kvinnor slår antagligen av samma anledningar men vad du låser upp dig på är effekterna av våldet. Det blir mycket värre effekter av mäns våld.
Du sade själv att du varit i slagsmål 5-6 ggr i ditt liv. Jämfört med mig som inte varit det någon gång.
Det tror jag är representativt. Dina slagsmål har varit män emellan. Om män och kvinnor slogs lika mycket skulle väl kvinnor ha varit inblandade i lika många slagsmål kvinnor emellan som en genomsnittlig man män emellan. Och eftersom kvinnor är jämnstarka sinsemellan borde de kunna skada varandra lika mycket.

Jag tror du blandar ihop detta med något som tidigare diskuterats och som inte minst jag varit med och fäst uppmärksamheten på, nämligen det provocerande men iofs icke-skadliga teatraliska lappa-till-och-kasta-saker-beteende som väldigt många kvinnor unnar sig i ett förhållande. Jag tror detta, plus verbala provokationer, ligger bakom många skador. Men som ww sade, den systematiska misshandel som kontrollmetod vi pratar om här är inte samma sak, och det tror jag du också förstår.
Citera
2006-08-18, 10:15
  #80
Medlem
Banditos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Du sade själv att du varit i slagsmål 5-6 ggr i ditt liv. Jämfört med mig som inte varit det någon gång.
Det tror jag är representativt. Dina slagsmål har varit män emellan. Om män och kvinnor slogs lika mycket skulle väl kvinnor ha varit inblandade i lika många slagsmål kvinnor emellan som en genomsnittlig man män emellan. Och eftersom kvinnor är jämnstarka sinsemellan borde de kunna skada varandra lika mycket.

Du tror det är representativt ja. Hittills så är det ju bara Memnok som har kunnat presentera någon slags fakta som stöd för sin argumentation. Det är ju en sak att presentera teorier och hypoteser om hur samhället fungerar och sedan en helt annan att faktiskt bevisa dem vilket torde vara kärnfrågan i tråden vid det här laget.

Citat:
Jag tror du blandar ihop detta med något som tidigare diskuterats och som inte minst jag varit med och fäst uppmärksamheten på, nämligen det provocerande men iofs icke-skadliga teatraliska lappa-till-och-kasta-saker-beteende som väldigt många kvinnor unnar sig i ett förhållande. Jag tror detta, plus verbala provokationer, ligger bakom många skador. Men som ww sade, den systematiska misshandel som kontrollmetod vi pratar om här är inte samma sak, och det tror jag du också förstår.

"Unnar" sig? det var väl ändå lite klumpigt uttryckt kanske? Sedan så tycker jag absolut inte att det är ok att kvinnor uppvisar ett "lappa-till-och-kasta-saker-beteende". Hade du tyckt att det hade varit ok om en man hade uppfört sig på samma vis?

Vidare så är jag böjd att hålla med Memnok. Utkomsten/resultatet av män och kvinnors våld blir olika allvarligt då män generellt sett väger mer, är starkare och snabbare. Även om en kvinna har för avsikt att skada en man allvarligt så är det svårare för henne pga de fysiska skillnaderna.
Citera
2006-08-18, 13:09
  #81
Bannlyst
Eftersom jag fortfarande är allvarligt chockskadad av Memnoks helt verklighetsfrämmande siffror så orkar jag bara som avslutning citera Astrid Lindgren: "Den som är mycket stark måste även vara mycket snäll" fatta det!
Citera
2006-08-18, 13:42
  #82
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Och eftersom kvinnor är jämnstarka sinsemellan borde de kunna skada varandra lika mycket.
Ni fäktar ju bara och drar varandra i håret, enda det resulterar i är en öm skalp och tårar.
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Eftersom jag fortfarande är allvarligt chockskadad av Memnoks helt verklighetsfrämmande siffror så orkar jag bara som avslutning citera Astrid Lindgren: "Den som är mycket stark måste även vara mycket snäll" fatta det!
Det som är verklighetsfrämmande är genomförande av undersökningar och tolkning av statistik med feministisk utgångspunkt. Man ser vad man vill se om skygglapparna är tillräckligt heltäckande.
Citera
2006-08-18, 13:47
  #83
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Eftersom jag fortfarande är allvarligt chockskadad av Memnoks helt verklighetsfrämmande siffror så orkar jag bara som avslutning citera Astrid Lindgren: "Den som är mycket stark måste även vara mycket snäll" fatta det!

Var det inte Bamse som yttrade de orden?

Intressant, för övrigt, att du anser att din verklighetsuppfattning står över forskningsresultat.
Citera
2006-08-18, 17:23
  #84
Medlem
Colas avatar
Jag vet inte riktigt om detta hör till könsmaktsordningen, jag har aldrig blivit misshandlad men nu tänkte jag i alla fall presentera några situationer ur mitt liv, en vanlig kvinnas, där jag har kännt mig förtryckt pga mitt kön.

För att börja från början

På mellanstadiet började killarna plötsligt att taffsa på oss och tjejer. Det kunde vara en hand på rumpan och en del brottade helst sonika ner oss på golvet och lade sig ovanpå. Detta skedde helt öppet och det var aldrig någonsin som en lärare ingrep.

På gymnasiet var det till en början en del tjejer i klassen som var ganska öppna och ofta räckte upp handen. Dessa tjejer blev dock ofta "missförstådda" och skrattade åt om de svarade fel, även den manliga lärare skrattade. Flera killar gjorde med kommentarer och gester klart för tjejerna att det inte var önskvärt att de tog plats i klassrummet. Efter ett tag upptäckte tjejerna att de blev mkt mer populära och omtyckta, samt uppfattades som smarta av läraren om de inte sa så mkt på lektionerna. Och så fick det bli.

När jag dejtade flera olika killar på en ganska kort tid hade min pappa ett snack med mig om hur "tjejer som jag" kunnde uppfattas fel.

När jag ska gå ut på måste jag alltid tänka på vad jag sätter på mig. Med detta menas att om jag t ex sätter på mig en kort kjol måste jag räkna med att få diverse blickar ifrån män och känna mig obekväm på t-banan. Jag kan välja att strunta i detta, men jag tänker ändå alltid tanken.

När jag ser avklädda och sexiga tjejer överallt på alla reklampelare och alla tidningar runt omkring.

När män vid ett flertal tillfällen har taffsat på mig iträngseln på t-banan. Värst var när man var yngre och inte vågade säga till...

När män säger att det inte existerar något förtryck utan att vi är helt jämställda.

Detta är bara ett fåtal exempel på vad jag uppfattar är en form av förtryck. Och tro mig det är inte bara jag som känner så här utan det är en uppfattning som jag delar med många andra tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in