Citat:
Jag gör inte det antagandet. Jag har helt enkelt inte sett några bevis för att det finns det och följdaktligen tror jag inte på det.
Ursprungligen postat av Snövit
Om man gör att antagande att det inte finns en könsmaktsordning så låser man ju fast vid den tolkningen och blir rätt så blind för andra förklaringsmodeller.
Vad är förklaringen till att vi har så få kvinnliga ledare?
Vad är förklaringen till att vi har så få kvinnliga ledare?
Fenomenet få kvinnliga ledare kan ha flera förklaringsgrunder. Den viktigaste som jag ser är att dagens ledare är i 50-60 årsåldern. Detta innebär att de startade sin karriär för 30-40 år sedan, hur såg samhället ut på den tiden? Hur vanligt var det då att kvinnor satsade på karriären eller tog en civilekonom/civilingenjörsexamen? Rent procentuellt sätt av de som började sin karriär då tror jag att det finns FLER kvinnliga än manliga ledare. Toppskiktet i näringslivet reflekterar hur samhället såg ut då eftersom det trots allt är en ganska lång väg dit som tar ett antal år. Jag är helt övertygad om att om 40 år kommer det att se helt annorlunda ut eftersom det är mycket vanligare att kvinnor utbildar sig och gör karriär nu.
Dessutom så måste man återigen ställa det emot en referensgrupp. På vilka ställen är män underordnade? Det är till exempel mycket vanligare att män mår så dåligt med sina liv att de begår självmord. Är det något vi kan ställa mot att det finns få kvinnliga ledare? Hur mäter vi vilket kön som generellt är underordnat?