Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Kvinnlig och manlig könsmaktordning? Blir lite osäker här. Det finns en könsmaktordning som totalt sett överordnar män och underordnar kvinnor.
Så har jag uppfattat problemformuleringen.
Problemformulering, tes, vad du nu vill kalla det. Då ber jag dig komma upp med bevis för den tesen. Om man bara skall ta enstaka exempel, till exempel att kvinnor inte lika ofta har heltidstjänster, så får man en väldigt tunn bevisföring. Då kan jag på exakt samma grunder hävda att män är systematiskt underordnade kvinnor genom att ta fram enstaka exempel där de är det, till exempel värnpliktslagen, utgången av vårdnadstvister, att män döms till längre fängelsestraff för samma brott som kvinnor osv.
Vill du hävda att kvinnor är underordnade får du sammanställa alla dessa exempel på underordning hos BÅDA könen och jämföra vem som har det "värst".
Citat:
Feministen är för jämställdhet och vill uppnå detta genom att minimera och marginalisera könsmaktordningen. Strategin är därför att fokusera på kvinnors underordning eftersom störst effekt på det resultat man vill uppnå finns att hämta där. Men visst är även män som grupp diskriminerade i olika sammanhang. Tror inte många feminster ifrågasätter det.
Men hur kan man, om man är medveten om att män också diskrimineras som grupp hävda att kvinnor är underordnade och fokusera bara på den diskriminering som drabbar kvinnor, det är ju inte bevisat att de är underordnade.
Citat:
En intressant fråga som plötsligt slog mig är om det finns feminister som vill uppnå jämställdhet genom att börja diskriminera män lika mycket som kvinnor.
Någon form av negativ jämställdhet. I så fall icke önskvärt enligt mig.
Det finns gott om exempel på ledande företrädare som anser att det är väldigt bra att diskriminera män på en massa områden för att de TROR att kvinnan är underordnad. Kvotering, mansskatt, åsidosättande av marknadskrafterna för att uppvärdera lönen hos typiska kvinnoyrken och så vidare. Man vill alltså lägga förslag som försämrar för männen på en massa områden på basis av könsmaktsordningen, som inte alls är bevisad och kanske inte stämmer. Vad händer om det är ungefär lika? Att inget kön idag är underordnat? Eller att kanske männen är underordnade? Då innebär feminismen ett förespråkande av en strukturell diskriminering av män. Förstår du nu varför jag inte tycker att feminismen är en bra idé?