2006-08-22, 16:03
Medlem
Banditos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Man kan också fråga sig varför kvinnor inte har dom bästa mest avlönade jobben när dom i skolan hade dom bästa betygen. Det måste väl bero på könsmaktordningen iallafall?

Nej, det kan bero på många, många olika saker! Exempelvis kan kvinnor kanske vara diskriminerade vid tillsättningen av vissa positioner inom arbetslivet men det påvisar INTE någon könsmaktsordning utan endast ett område där kvinnor är diskriminerade, precis som att män är diskriminerade på andra områden!
Citera
2006-08-22, 19:07
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Man kan också fråga sig varför kvinnor inte har dom bästa mest avlönade jobben när dom i skolan hade dom bästa betygen. Det måste väl bero på könsmaktordningen iallafall?
Men herregud, som redan har påpekats gång på gång så är det 40-50 talisterna som sitter på de bäst betalda jobben. Hur många kvinnor finns det med samma utbildning och samma erfarenhet? När denna generation utbildade sig och började jobba så stod kvinnorna vid spisen, någonting som inte är fallet idag. Om 10-20 år kommer den fördelning som finns i vår generation att ha kommit ikapp.

Man kan aldrig bortse från erfarenhet när man bedömer kompetens, någonting man bara kan få på ett sätt. Och man kan inte trolla fram 50/50 över en natt, speciellt då det vore att skjuta sig själv i foten som företag.

Det är allmänt känt att man befordras till sin egen inkompetens, så det kommer nog lösa sig även för de kvinnor som idag ger sig ut i arbetslivet. Jag skulle till och med hävda att kvinnor har ett bättre utgångsläge än männen för tillfället. Med andra ord könsmaktordningen in it´s prime...
Citera
2006-08-22, 19:52
Bannlyst
Påstod bara att man kan ställa sig frågan ju! Hoppas och tror Scramble har rätt men det beror i så fall ej på att den här typen av frågeställningar avfärdats med en klackspark av tidigare generationer.

I modern tid har kvinnor alltid varit underordnade män. Mer förr än nu. Idag är vi väldigt mycket mer jämställda än bara för en generation sen. Om processen fortsätter är vi helt jämställda i allt väsentligt om bara ytterligare någon generation. Det är nåt jag ser fram mot.

"Där andra bygger vindskydd bygger jag väderkvarnar" - Kinesiskt ordspråk.
Citera
2006-08-22, 20:11
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Det skulle lika gärna kunna tolkas som att manliga elever blir strukturellt diskriminerade under skolåren, men när de sedan tillåts konkurrera på lika villkor drar de ifrån kvinnorna. Allt beror på vilket grundläggande perspektiv man har i frågan. Sedan torde varje normalt begåvad individ förstå att Scramble's poäng om att kvinnor var underrepresenterade på universiteten för 30-40 år sedan (då dagens toppchefer utbildade sig) är en mycket starkt bidragande faktor till könsfördelningen på ledande positioner idag.
Citera
2006-08-22, 20:22
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Påstod bara att man kan ställa sig frågan ju! Hoppas och tror Scramble har rätt men det beror i så fall ej på att den här typen av frågeställningar avfärdats med en klackspark av tidigare generationer.

I modern tid har kvinnor alltid varit underordnade män. Mer förr än nu. Idag är vi väldigt mycket mer jämställda än bara för en generation sen. Om processen fortsätter är vi helt jämställda i allt väsentligt om bara ytterligare någon generation. Det är nåt jag ser fram mot.

"Där andra bygger vindskydd bygger jag väderkvarnar" - Kinesiskt ordspråk.
Ända sedan kvinnor har börjat utbilda sig i allt större utsträckning så har också jämnställheten i arbetslivet ökat i ungefär samma takt, är det också ett tecken på könsmaktsordningen? Jag skulle faktiskt kunna svära på att det var bevis för den exakta motsatsen.

Ärligt talat så önskar jag innerligt att det redan idag rådde total "jämnställdhet" ute i arbetslivet, bara för att få slippa allt jäkla tjat om hur synd det är om kvinnor. Men som vanligt skulle feminismen antagligen hitta någonting annat att applicera sina teorier på, så det är nog bara ett fall av naiv tankemasturbation från min sida.
Citera
2006-08-22, 20:53
Medlem
Colas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Går du på folkhögskola?

Jag är född 81 och enormt få vänner som kallar sig feminister, såväl killar som tjejer. Dock betyder det inte att de anser att tjejerna ska stå vid spisen, utan helt enkelt att vi respekterar varandra oavsett könsorgan, någonting som vi kan göra helt utan att starta könskrig om vem som förtrycket vem mest. Verkar som att vi inte direkt rör oss i samma kretsar.

Är du byggjobbare?

Jag går på högskola, men de vänner jag pratat om håller på med olika saker, en del pluggar, andra är säljare eller jobbar på kontor, så försök inte
Nä tydligen umgås vi inte i samma kretsar. Jag vill inte heller starta något "könskrig", och det var inte heller det jag mena när jag skrev att vi var feminister. Jag ville bara svara på tidigare skribent som menade att det knappt fanns några som kallar sig feminister osv..detta är ialla fall fel. Trot eller ej. Och ja, det kanske finns mer feminister inom skolvärlden, men kan detta bero på att vi möjligen har studerat (hör och häpna) och därför är bättre upplysta.
Citera
2006-08-22, 22:49
Medlem
Colas avatar
Citat:
Ända sedan kvinnor har börjat utbilda sig i allt större utsträckning så har också jämnställheten i arbetslivet ökat i ungefär samma takt, är det också ett tecken på könsmaktsordningen? Jag skulle faktiskt kunna svära på att det var bevis för den exakta motsatsen.

Ärligt talat så önskar jag innerligt att det redan idag rådde total "jämnställdhet" ute i arbetslivet, bara för att få slippa allt jäkla tjat om hur synd det är om kvinnor. Men som vanligt skulle feminismen antagligen hitta någonting annat att applicera sina teorier på, så det är nog bara ett fall av naiv tankemasturbation från min sida.

Det är klart att det finns en könsmaktsordning. Om det inte fanns en könsmaktsordning skulle det ju inte finnas något att jobba emot och det skulle vara helt jämnställdt mellan kvinnor och män. Jag menar vad är det som har blivit bättre om det "inte finns"?

Om ingen skulle bry sig och debatten inte pågå skulle vi säkerligen inte ha den "jämnställdhet" vi ändå har idag. Till detta ska tilläggas att det inte bara görs saker för kvinnor, nu är det t ex förjudet att ha olika åldersgräns för killar och tejer på krogen, "tjej-taxan" har försvunnit osv allt i jämnställdhetens tecken. Jämnställdhet är alltså inte bara bra för kvinnor utan gynnar även män.
Citera
2006-08-22, 23:09
Medlem
Nomoss avatar
Lyxproblem, välfärdsproblem, ack ack ack. Måtte naturen slå detta samhälle sönder och samman så det blir tyst på dessa missnöjda och misslyckade argbiggor.
Ni klarar er inte utan manligt ledarskap och hör sedan. Skrik och protestera bäst ni vill men ni är ändå bara impulsiva barn i kropp och sinne, lika otåliga, lika bortskämda och med samma gälla röster kräver ni er rätt. Rätt till vad? Rätt till högre intelligens? Rätt till att låta er ofullkomliga kvinnlighet bli alla kvinnors ofullkomlighet?
Ni har endast två val:
* Att bli en god kvinna
* Att bli en ofullkomlig låtsasman.

Gör revolt, kräv tillbaka er ställning, den ni en gång hade, när ni var respekterade för det ni stod för; Det sunda, det friska, det milda, det varma, det omtänksamma. Sätt ner foten och protestera mot att samhället kräver för mycket av er!
Var inte så lättlurade, förstå att ni trollar bort er själva. Att ju mer ni strävar åt manliga ideal, desto längre ifrån er kvinnlighet kommer ni, och desto sämre mår ni.

Uppeldade av sinnessjuka artister som Peaches ger de bara vatten på kvarnen åt de som redan hånar kvinnan för hennes dårskap.
Citera
2006-08-24, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Allt detta hat mot FI...

Är ni rädda killar?

Ja, för FI. Om dom kommer till makten. Deras sjuka syn på män. Deras sjuka idéer. Finns fan inget manligt parti (som inte ens behövs iofs) som har sån sjuk syn på kvinnor eller har så sjuka idéer. Var det ingen här som såg på programmet/debatten angående FI för något år sedan?

Om några män skulle starta ett parti likt FI med såna sjuka idéer och en sådan sjuk syn på kvinnor så skulle dom bli så grymt hatade av alla.
Citera
2006-08-24, 10:05
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomos
Lyxproblem, välfärdsproblem, ack ack ack. Måtte naturen slå detta samhälle sönder och samman så det blir tyst på dessa missnöjda och misslyckade argbiggor.
Ni klarar er inte utan manligt ledarskap och hör sedan. Skrik och protestera bäst ni vill men ni är ändå bara impulsiva barn i kropp och sinne, lika otåliga, lika bortskämda och med samma gälla röster kräver ni er rätt. Rätt till vad? Rätt till högre intelligens? Rätt till att låta er ofullkomliga kvinnlighet bli alla kvinnors ofullkomlighet?
Ni har endast två val:
* Att bli en god kvinna
* Att bli en ofullkomlig låtsasman.

Gör revolt, kräv tillbaka er ställning, den ni en gång hade, när ni var respekterade för det ni stod för; Det sunda, det friska, det milda, det varma, det omtänksamma. Sätt ner foten och protestera mot att samhället kräver för mycket av er!
Var inte så lättlurade, förstå att ni trollar bort er själva. Att ju mer ni strävar åt manliga ideal, desto längre ifrån er kvinnlighet kommer ni, och desto sämre mår ni.

Uppeldade av sinnessjuka artister som Peaches ger de bara vatten på kvarnen åt de som redan hånar kvinnan för hennes dårskap.

O du alfahanne, lyckost den kvinna som står vid din sida, som i alla fall har en riktig karl! Inte ska en kvinna komma och tro att hon är något, eller hur? Det är bra att du slår näven i bordet och talar om var skåpet ska stå, en karl som leder sin kvinna i rätt riktning är vad alla kvinnor egentligen behöver, det är bara det att de stackars sliddjuren inta har fattat det. De mår ju bäst av det, att de inte förstår det!

Samhället kräver verkligen för mycket av oss kvinnor, vi orkar ju inte! Det är tur att det finns sådana som du som vi kan gråta av oss inför, som förstår HUR SVÅRT DET ÄR med all denna press på att VI MÅSTE TÄNKA SJÄLVA! Det är så jobbigt att ifrågasätta allting, så förnedrande att behöva liknas vid en TÄNKANDE man!
Citera
2006-08-24, 17:02
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Det är klart att det finns en könsmaktsordning. Om det inte fanns en könsmaktsordning skulle det ju inte finnas något att jobba emot och det skulle vara helt jämnställdt mellan kvinnor och män. Jag menar vad är det som har blivit bättre om det "inte finns"?

Om ingen skulle bry sig och debatten inte pågå skulle vi säkerligen inte ha den "jämnställdhet" vi ändå har idag. Till detta ska tilläggas att det inte bara görs saker för kvinnor, nu är det t ex förjudet att ha olika åldersgräns för killar och tejer på krogen, "tjej-taxan" har försvunnit osv allt i jämnställdhetens tecken. Jämnställdhet är alltså inte bara bra för kvinnor utan gynnar även män.
Det är en viss skillnad på att det är dålig jämnställdhet inom vissa områden och att kvinnan är kategoriskt och systematiskt underordnad mannen, någonting som ju könsmaktsordningen förutsätter.

Tänk dig en skala med jämnställdhet och könsmaktsordning som två extremer, vart på denna skala går gränsen för när det inte längre handlar om könsmaktsordning?

Livet är inte svart och vitt, men feminismen lämnar det inte direkt öppet för gråzoner i den aktuella debatten. Antingen är det förtryck eller så har man fel, om du förstår hur jag menar.
Citera
2006-08-25, 00:10
Medlem
Colas avatar
Citat:
Det är en viss skillnad på att det är dålig jämnställdhet inom vissa områden och att kvinnan är kategoriskt och systematiskt underordnad mannen, någonting som ju könsmaktsordningen förutsätter.

Tänk dig en skala med jämnställdhet och könsmaktsordning som två extremer, vart på denna skala går gränsen för när det inte längre handlar om könsmaktsordning?

Livet är inte svart och vitt, men feminismen lämnar det inte direkt öppet för gråzoner i den aktuella debatten. Antingen är det förtryck eller så har man fel, om du förstår hur jag menar.

Ok jag förstår vad du menar. Kvinnor är inte extremt underordnade utan bara lite? Men som jag tänker på könsmaktsordningen så syftar den bara till att fastställa att kvinnor e underordnade männen på en rad områden i samhället, och så är det fortfarande...Att det är bättre behöver ju inte betyda att det är bra.

Systematiskt och kategoriskt.. ja.. men inte på ett sådant sätt som det låter. Jag förstår väl också att det inte är någon som står och tänker "nu ska vi förtrycka kvinnorna", utan det är det som är själva grejen. Könsmaktsordningen är och har varit inbyggd i vårat samhälle. Den består av normer om hur t ex kvinnor och män ska vara, förväntas arbeta med, tycka om osv och där det som är typiskt "manligt" värderas högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in