2006-08-21, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Med den logiken är även en stark kvinnas misshandel av en svag man ett uttryck för könsmaktsordningen.

Nej! Det är ett undantag som bekräftar regeln. Och regeln är att all systematisk våldsanvändning som utövas av heterosexuella män i relationssammanhang
för kontroll och maktändamål är det yttersta uttrycket för mäns överordning i samhället.

Angående överfallsvåldet män/män har jag som vanligt ingen koll på huruvida detta är vanligare än relationsvåldet men är en smula förvånad om du skulle ha rätt. Hur som helst är det ett sämre exempel på könsmaktordningen även om det kan tolkas ingå där också. Anledningen är att lågutbildade unga män med låg status (som det generellt sätt handlar om här) kan tolkas vara mer missnöjda än motsvarande tjejer. Ett missnöje som i sin tur kan tolkas ha uppstått ur spänningen mellan sin existerande samhällsposition och den, i könsmaktordningen, förväntade position. En förväntning tjejer inte har i samma utsträckning och är därför mer tillfreds med sin position. Ur missnöje emanerar frustration som leder till våld. Nåt sånt tror jag det är kopplingen görs. Hoppas du förstod hur jag menar.

Självklart misshandlar även tjejer tjejer å det grövsta men det skiter vi feminister i. Det stör ju bara vår fina teori.
Citera
2006-08-21, 09:40
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Nej! Det är ett undantag som bekräftar regeln. Och regeln är att all systematisk våldsanvändning som utövas av heterosexuella män i relationssammanhang
för kontroll och maktändamål är det yttersta uttrycket för mäns överordning i samhället.

Nu vet jag inte om jag är med. Du menar alltså att bara för att det finns en grupp män som är så sjuka i huvudet att de spöar kvinnor. Så är det ett uttryck för alla mäns överordning i samhället. Även fast den största majoriteten av alla män äldrig har lyft sin hand mot en kvinna.
Citera
2006-08-21, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nu vet jag inte om jag är med. Du menar alltså att bara för att det finns en grupp män som är så sjuka i huvudet att de spöar kvinnor. Så är det ett uttryck för alla mäns överordning i samhället. Även fast den största majoriteten av alla män äldrig har lyft sin hand mot en kvinna.

Det är väl som med allt annat. Urvalet styr utfallet! Och sen är det väl lite diskriminerande att utgå från att män har lättare bli sjuka i huvet än vad kvinnor har. Som man tycker jag det måste bero på nåt annat!
Citera
2006-08-21, 10:42
Bannlyst
kvinnor fick inte rösträtt förränn 1925.. genom hela historien har de mer eller mindre setts som livegna mot mannen. det är väl dumt att tro att den ordning som rått i tusentals år inte skulle lämna några som helst spår efter bara några decenniers frånvaro?

att kvinnor generellt sett har t ex,. lägre lön är knappast någon slump.. visst är det upp till individen att kämpa för sin rätt, men strukturellt sett finns det ju klara skillnader mellan könen i fråga om makt och ekonomisk inkomst
Citera
2006-08-21, 10:53
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Det är väl som med allt annat. Urvalet styr utfallet! Och sen är det väl lite diskriminerande att utgå från att män har lättare bli sjuka i huvet än vad kvinnor har. Som man tycker jag det måste bero på nåt annat!

Men vänta. Hade vi inte konstaterat at kvinnor i lika stor omfattning använda våld? Och då är det lika sjuka, eller? Inte lika förkastliga som när en stark man slår en svagare kvinna men lika sjukt? Och om alla kvinnor är potentiella mansmisshandlare hur långt är steet då till barnmisshandel? Är alla kvinnor potentiella barnmisshandlare för att det finns vissa kvinnor som slår sina barn?
Citera
2006-08-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Men vänta. Hade vi inte konstaterat at kvinnor i lika stor omfattning använda våld? Och då är det lika sjuka, eller? Inte lika förkastliga som när en stark man slår en svagare kvinna men lika sjukt? Och om alla kvinnor är potentiella mansmisshandlare hur långt är steet då till barnmisshandel? Är alla kvinnor potentiella barnmisshandlare för att det finns vissa kvinnor som slår sina barn?

Var hittar ni de där uppgifterna om att kvinnor och män använder våld i lika stor omfattning? Är barnmisshandel inräknat i statistiken?
Citera
2006-08-21, 11:10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stierna875
kvinnor fick inte rösträtt förränn 1925.. genom hela historien har de mer eller mindre setts som livegna mot mannen. det är väl dumt att tro att den ordning som rått i tusentals år inte skulle lämna några som helst spår efter bara några decenniers frånvaro?

Visst är det så. Men jag tycker att vi idag har kommit oerhört långt med jämställdheten. Idag diskrimineras både män och kvinnor på en rad olika punkter och för att uppnå ett jämställt samhälle är det dax att inte tänka feminisktiskt. Utan istället jämställd, där vi försöker få bort diskrinmineringen av både män och kvinnor. Jag tror att det är så vi kommer att nå fram till målet.

Angående rösträttn så fick män allmän rösträtt bara något år innan kvinnorna. Innan var det bara utvalda grupper av männen som fick rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av stierna875
att kvinnor generellt sett har t ex,. lägre lön är knappast någon slump.. visst är det upp till individen att kämpa för sin rätt, men strukturellt sett finns det ju klara skillnader mellan könen i fråga om makt och ekonomisk inkomst

Jag rekommenderar dig denna tråd för lönefrågan. http://www.flashback.org/showthread.php?t=363901
Citera
2006-08-21, 13:21
Medlem
Colas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Jag tror du har överskattat feminismens genomslagskraft. Jag kan hålla med om att många ögon har öppnats och att samhällets syn har förändrats jämfört med hur det var för säg 20 år sedan. Men det är ingen större % av Sveriges befolkning som frivilligt kallar sig feminister. Det kan du skylla på knäppskallarna som kidnappat er rörelse och använder den för sina egna ändamål.

Jag tror du har fel. Min generation, född i början på 80 talet är även vi mycket medvetna om de könsskillnader som finns i samhället. Jag kan nog säga att 90% av alla mina tjej kompisar samt de man träffat i skolan kallar sig själva för feminister. Kan då tillägga att det är en större andel tjejer än killar som kallar sig för feminister, men männen är på intåg!
Citera
2006-08-21, 13:54
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
Var hittar ni de där uppgifterna om att kvinnor och män använder våld i lika stor omfattning? Är barnmisshandel inräknat i statistiken?
Uppgifterna som jag presenterade handlade bara om våld mot sin partner inom en relation. När det gäller barnmisshandel och barnamord är kvinnor överrepresenterade.
Citera
2006-08-21, 17:38
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cola
Jag tror du har fel. Min generation, född i början på 80 talet är även vi mycket medvetna om de könsskillnader som finns i samhället. Jag kan nog säga att 90% av alla mina tjej kompisar samt de man träffat i skolan kallar sig själva för feminister. Kan då tillägga att det är en större andel tjejer än killar som kallar sig för feminister, men männen är på intåg!
Går du på folkhögskola?

Jag är född 81 och enormt få vänner som kallar sig feminister, såväl killar som tjejer. Dock betyder det inte att de anser att tjejerna ska stå vid spisen, utan helt enkelt att vi respekterar varandra oavsett könsorgan, någonting som vi kan göra helt utan att starta könskrig om vem som förtrycket vem mest. Verkar som att vi inte direkt rör oss i samma kretsar.
Citera
2006-08-21, 19:28
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Angående överfallsvåldet män/män har jag som vanligt ingen koll på huruvida detta är vanligare än relationsvåldet men är en smula förvånad om du skulle ha rätt. Hur som helst är det ett sämre exempel på könsmaktordningen även om det kan tolkas ingå där också. Anledningen är att lågutbildade unga män med låg status (som det generellt sätt handlar om här) kan tolkas vara mer missnöjda än motsvarande tjejer. Ett missnöje som i sin tur kan tolkas ha uppstått ur spänningen mellan sin existerande samhällsposition och den, i könsmaktordningen, förväntade position. En förväntning tjejer inte har i samma utsträckning och är därför mer tillfreds med sin position. Ur missnöje emanerar frustration som leder till våld. Nåt sånt tror jag det är kopplingen görs. Hoppas du förstod hur jag menar.

Det blir mycket "kan tolkas" i kombination (fortfarande) med en total frånvaro av konkreta fakta. Om man bara vill tillräckligt mycket kan nog vad som helst förklaras med hjälp av den tjusiga teorin om könsmaktsordningen.

I stället för att på förväg bestämma sig för en teori (könsmaktsordningen) och sedan hålla benhårt på den oavsett vilka invändningar som finns så kanske det skulle vara mödan värt att ompröva det ursprungliga ställningstagandet när fakta som kommer i konflikt med den ursprungliga teorin presenteras. I synnerhet då den ursprungliga teorin inte ens stöder sig på fakta utan på antaganden och känslor.
Citera
2006-08-21, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det blir mycket "kan tolkas" i kombination (fortfarande) med en total frånvaro av konkreta fakta. Om man bara vill tillräckligt mycket kan nog vad som helst förklaras med hjälp av den tjusiga teorin om könsmaktsordningen.

I stället för att på förväg bestämma sig för en teori (könsmaktsordningen) och sedan hålla benhårt på den oavsett vilka invändningar som finns så kanske det skulle vara mödan värt att ompröva det ursprungliga ställningstagandet när fakta som kommer i konflikt med den ursprungliga teorin presenteras. I synnerhet då den ursprungliga teorin inte ens stöder sig på fakta utan på antaganden och känslor.

Som jag sagt tidigare i den här tråden och som jag börjar bli trött upprepa så är faktan att män systematiskt misshandlar och våldtar i långt högre grad än vad kvinnor gör. Tar du Memnoks siffror som intäkt för att så ej är fallet? Om du accepterar faktan som jag vägrar redovisa för dig eller någon annan då den förväntas ingå i allmänbildningen så tycker jag du ska börja ställa dig relevanta frågor i sammanhanget. Om du inte accepterar faktan så uppmanar jag dig, Memnok och andra "tyckasyndomsigsjälvare" motbevisa den.

Faktan blir inte mindre faktig för att jag inte redovisar den. Det finns hittills ingen "fakta" i denna tråd som föranleder mig eller någon annan feminist ifrågasätta könsmaktordningen! En sådan fakta skulle kunna vara att att män som grupp och kvinnor som grupp har ungefär lika stor årsinkomst. Att män och kvinnor misshandlar och våldtar varann ungefär lika mycket. Samt att män och kvinnor är ungefär lika vanligt förekommande i högstatus och beslutsfattande positioner. Kom igen och presentera lite fakta eller acceptera min verklighetsbeskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in