Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Med den logiken är även en stark kvinnas misshandel av en svag man ett uttryck för könsmaktsordningen.
Nej! Det är ett undantag som bekräftar regeln. Och regeln är att all systematisk våldsanvändning som utövas av heterosexuella män i relationssammanhang
för kontroll och maktändamål är det yttersta uttrycket för mäns överordning i samhället.
Angående överfallsvåldet män/män har jag som vanligt ingen koll på huruvida detta är vanligare än relationsvåldet men är en smula förvånad om du skulle ha rätt. Hur som helst är det ett sämre exempel på könsmaktordningen även om det kan tolkas ingå där också. Anledningen är att lågutbildade unga män med låg status (som det generellt sätt handlar om här) kan tolkas vara mer missnöjda än motsvarande tjejer. Ett missnöje som i sin tur kan tolkas ha uppstått ur spänningen mellan sin existerande samhällsposition och den, i könsmaktordningen, förväntade position. En förväntning tjejer inte har i samma utsträckning och är därför mer tillfreds med sin position. Ur missnöje emanerar frustration som leder till våld. Nåt sånt tror jag det är kopplingen görs. Hoppas du förstod hur jag menar.
Självklart misshandlar även tjejer tjejer å det grövsta men det skiter vi feminister i. Det stör ju bara vår fina teori.