2006-08-20, 12:45
Bannlyst
RedX

1. Feministerna vill inte att kvinnor som misshandlas stannar kvar i sina relationer. Konstigt påstående. Att många kvinnor ändå väljer att göra detta tolkar jag som en effekt av självbedrägeri. Kvinnorna tror att bara dom kan
"hjälpa" mannen.

2. Ingen skillnad på individnivå. Men fokus för att komma åt relationsvåldet ska ligga på mansvåldet.

3. Nej! Memnoks siffror visar att män och kvinnor initierar våldsanvändning lika mycket. Inte samma sak! Skönt jag kom på det tillslut. Tack Kickan!

Att män misshandlar män när det gäller överfallsvåld visar också detta på könsmaktordningen. Dom som är högst opp i hackordningen slåss alltid häftigast.
Citera
2006-08-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Jo! En sådan lagstiftning skulle definitiivt bevisa patriarkatets fula tryne. Vad jag menar är att all demokrativerksamhet från franska revolutionen och framåt
egentligen är en motkraft mot könsmaktordningen. Demokratisk lagstiftning med syfte stärka könsmaktordningen är egentligen en omöjlighet då den aldrig skulle accepteras vare sig av män eller kvinnor. Feminister älskar demokrati och hatar det osynliga informella förtrycket dom vill lyfta upp till ytan och neutralisera via lagstiftning. Och vi har kommit en bra bit på vägen.

WW, jag tror du skulle ha en stabilare plattform att predika ifrån om dina åhörare var 30,40 & 50-talister (kanske några från 60-talet också), hör du förresten till den åldersgruppen själv?
Här på FB är väl genomsnittsåldern betydligt lägre om jag inte misstar mig?
Citera
2006-08-20, 13:30
Bannlyst
Memnok

Du vill ha bevis. Det som finns är den verklighet vi lever i. Du lever dock i din verklighet och då finns inte könsmaktordningen. Ingen har rätt pådyvla dig en verklighet du anser inte existera. Teorin om könsmaktordning är en social teori. Som sådan har den vida tolkningsutrymme och du väljer själv om du vill tro på den eller inte. Många av våra politiker tycks välja tro på den lite grann.
En del väljer dock alltjämt tro på tex Marx sociala teorier. Detta är dock klart på tillbakagång vilket ju är bra tycker jag. Bevisen för eller mot en stor offentlig sektor lyser också med sin frånvaro. Vore det inte önskvärt om politikerna först bevisade vad som är bäst innan dom fattde sina beslut i dessa viktiga ekonomiska frågor? Jag tror du kan vara en av dom många män som känner sig lite hotade av de nya feministiska ide'erna. Det behöver du inte göra. Feminism är bra för både män och kvinnor.

Nej! Lagstiftningen kring tex vårdnadstvister är inte till för att diskriminera män. Den är till för att män inte ska kunna utnyttja sin i regel starkare ekonomiska position i samhället. Har uppkommit som en motkraft vilket jag skrivit om tidigare.
Citera
2006-08-20, 15:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Memnok

Du vill ha bevis. Det som finns är den verklighet vi lever i. Du lever dock i din verklighet och då finns inte könsmaktordningen. Ingen har rätt pådyvla dig en verklighet du anser inte existera. Teorin om könsmaktordning är en social teori. Som sådan har den vida tolkningsutrymme och du väljer själv om du vill tro på den eller inte. Många av våra politiker tycks välja tro på den lite grann.
En del väljer dock alltjämt tro på tex Marx sociala teorier. Detta är dock klart på tillbakagång vilket ju är bra tycker jag. Bevisen för eller mot en stor offentlig sektor lyser också med sin frånvaro. Vore det inte önskvärt om politikerna först bevisade vad som är bäst innan dom fattde sina beslut i dessa viktiga ekonomiska frågor? Jag tror du kan vara en av dom många män som känner sig lite hotade av de nya feministiska ide'erna. Det behöver du inte göra. Feminism är bra för både män och kvinnor.

Nej! Lagstiftningen kring tex vårdnadstvister är inte till för att diskriminera män. Den är till för att män inte ska kunna utnyttja sin i regel starkare ekonomiska position i samhället. Har uppkommit som en motkraft vilket jag skrivit om tidigare.
Jag känner mig inte ett dugg hotad av de feministiska teorierna, jag tror bara inte på dem och tycker att det är rätt så korkat att basera beslut på dem. Marx teorier blev motbevisade iom marginalnytteteorin, de feministiska teorierna kommer också att förpassas till skräphögen när de blivit objektivt synade i sömmarna.

Du säger att bevisen för könsmaktsordningen finns i den verkligheten vi lever i, då måste det ju finnas saker i verkligheten som kan kvantifieras och mätas.

Lagstiftningen kanske inte är till för att diskriminera män, men den gör det i praktiken. Oavsett syftet är resultatet att det blir ytterligare ett område där män får nackdelar på grund av sitt kön. Eftersom det finns rätt många sådana områden tycker jag inte att man kan tala om en generell underordning för kvinnor.
Citera
2006-08-20, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anavarforever
WW, jag tror du skulle ha en stabilare plattform att predika ifrån om dina åhörare var 30,40 & 50-talister (kanske några från 60-talet också), hör du förresten till den åldersgruppen själv?
Här på FB är väl genomsnittsåldern betydligt lägre om jag inte misstar mig?

Ja! Bra gissat. Jag är 60-talist. Men här på forumet är vi alla kring 20 väl.
Blir enklast så tycker jag!
Citera
2006-08-20, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Marx teorier blev motbevisade iom marginalnytteteorin, de feministiska teorierna kommer också att förpassas till skräphögen när de blivit objektivt synade i sömmarna.

Så kan det naturligtvis gå. Liksom Marx gjorde på sin tid så har feministerna i dag lyckats ta problemformulringsinitiativet. Alla har blivit feminister! Utom du då och några till. Upp till bevis och motbevisa oss! Siffrorna från England var en bra början!
Citera
2006-08-20, 19:53
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Så kan det naturligtvis gå. Liksom Marx gjorde på sin tid så har feministerna i dag lyckats ta problemformulringsinitiativet. Alla har blivit feminister! Utom du då och några till. Upp till bevis och motbevisa oss! Siffrorna från England var en bra början!
Jag tror du har överskattat feminismens genomslagskraft. Jag kan hålla med om att många ögon har öppnats och att samhällets syn har förändrats jämfört med hur det var för säg 20 år sedan. Men det är ingen större % av Sveriges befolkning som frivilligt kallar sig feminister. Det kan du skylla på knäppskallarna som kidnappat er rörelse och använder den för sina egna ändamål.
Citera
2006-08-20, 21:43
Medlem
RenegadeTourists avatar
Citat:
Att män misshandlar män när det gäller överfallsvåld visar också detta på könsmaktordningen. Dom som är högst opp i hackordningen slåss alltid häftigast.

hur visar detta på könsmaktsordningen?

Jag får helt enkelt inte ihop det.
Citera
2006-08-20, 22:57
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tja, Eva Meyersons siffror om löneskillanderna är ju rätt bra för att visa att det inte finns någon lönediskriminering, om man kollar på exakt samma yrke och exakt samma erfarenhet är löneskillnaden inte mer än 1,5 %. Vidare finns det som jag tidigare sade en massa olika ställen där männen har nackdel av sitt kön. Kvinnor har även den sexuella makten i samhället. Den direkta diskrimineringen när det gäller lagstiftningen och praxis är också till kvinnans fördel, faderskapsmål, värnplikt, generellt hårdare straff för samma brott och så vidare.

Frågan är egentligen vad som talar för att det finns en könsmaktsordning, jag ser gärna lite siffror som jag kan bemöta där.

Marx gjorde ju åtminstonde ett ärligt försök att visa att arbetarna var utsugna av kapitalisterna, han försökte bevisa att det var så. Därmed kunde man syna påståendet i sömmarna, du har bara gjort ett antagande utan att presentera någon som helst förklaring. Det är nog du som skall bevisa....
Citera
2006-08-20, 22:58
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Eftersom jag fortfarande är allvarligt chockskadad av Memnoks helt verklighetsfrämmande siffror så orkar jag bara som avslutning citera Astrid Lindgren: "Den som är mycket stark måste även vara mycket snäll" fatta det!
Nej. Logiken säger att den som anser sig ha moralen på sin sida även måste kunna backa upp det med styrka. Ordningen är alltså den motsatta. "Snällhet" ingenting med saken att göra. Med termen "snällhet" så kan man t.o.m. upplösa distinktionen ond/god.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-08-21, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej. Logiken säger att den som anser sig ha moralen på sin sida även måste kunna backa upp det med styrka.

Kan så vara men inte i detta trådsammanhang. Oavsett vem som anser sig ha moralen på sin sida får man inte backa upp den med våld. Särskilt inte om du är fysiskt starkare för då kan du medvetet/omedvetet hamna i en osund maktposition. Jag tycker inte Astrid var helt fel ute här. Mycket klokt!

Jag som är storväxt fick tidigt höra att det är fel slå den som är mindre. Det är väl en sk feministisk floskel men den har följt mig som en trogen vän hela livet.
Citera
2006-08-21, 00:49
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Med den logiken är även en stark kvinnas misshandel av en svag man ett uttryck för könsmaktsordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in