Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Så kan det naturligtvis gå. Liksom Marx gjorde på sin tid så har feministerna i dag lyckats ta problemformulringsinitiativet. Alla har blivit feminister! Utom du då och några till. Upp till bevis och motbevisa oss! Siffrorna från England var en bra början!
Tja, Eva Meyersons siffror om löneskillanderna är ju rätt bra för att visa att det inte finns någon lönediskriminering, om man kollar på exakt samma yrke och exakt samma erfarenhet är löneskillnaden inte mer än 1,5 %. Vidare finns det som jag tidigare sade en massa olika ställen där männen har nackdel av sitt kön. Kvinnor har även den sexuella makten i samhället. Den direkta diskrimineringen när det gäller lagstiftningen och praxis är också till kvinnans fördel, faderskapsmål, värnplikt, generellt hårdare straff för samma brott och så vidare.
Frågan är egentligen vad som talar för att det finns en könsmaktsordning, jag ser gärna lite siffror som jag kan bemöta där.
Marx gjorde ju åtminstonde ett ärligt försök att visa att arbetarna var utsugna av kapitalisterna, han försökte bevisa att det var så. Därmed kunde man syna påståendet i sömmarna, du har bara gjort ett antagande utan att presentera någon som helst förklaring. Det är nog du som skall bevisa....