Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Hej!
Kommer eran kompis och går i eran tankar efter deras lyckade självmord?
Osäker på vad du menar men känt hans närvaro vid några tillfällen.
Tänker på min vän varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Vad känner ni och tänker ni?
Känner ni dålig samvete och skuldkänslor eller känner ni en glädje över att de säkerligen är på bättre ställe eller känner både och? Liksom, både klandrar er själva och mår dåligt, men också glädje för att de mått dåligt och till slut förmodligen är på ett bättre ställe och därför mår ni bra för deras skull?
Aldrig känt skam men skuld däremot på sätt och vis. Funderat mycket på vad jag kunde gjort annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Så det är både sorg och glädje?
Ja. Det tog mig flera år innan jag kunde skratta och skämta igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Hur mår ni idag?
Idag mår jag bra. Livet blir ju aldrig det samma igen men lyckades hitta en ny väg som är värd att leva.
Det hjälpte mig mycket att ha andra att prata med som varit med om samma sak.
Människor utan egen erfarenhet förstår inte hur det är att bli kvar när någon tog sitt eget liv.
Spes - Riksförbundet för SuicidPrevention och EfterlevandeStöd har gratis samtalsträffar både fysiskt och digitalt.
De har en stödlinje man kan ringa in till på kvällarna året om. Alla i Spes har egen erfarenhet av att förlorat en närstående i suicid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
Alla som vill skriva, får skriva. Men jag frågar mest till de som förlorat sina vänner för 1 år sedan. Om ni på något vis klarat av att gå vidare efter tolv månader eller om tankarna dyker upp och sorgen är fortfarande där.
Har det precis gått ett år för dig?
Sorgen bär man alltid med sig men den skiftar karaktär med tiden och blir lättare att bära är min uppfattning.
Ibland kommer bakslag då man faller ner i en svacka men för varje gång blir det lättare att resa sig igen.