• 1
  • 2
2023-09-12, 11:00
Medlem
Jag har haft reglerteknik tentamen kvar på KTH i 13 år (läst till civilingenjör), blev klar med studierna för ca 11 år sen, jobbat sedan, startat eget, och har inte orkat/haft tid att ta reglertekniktentan. Tiden har flygit förbi och plötsligt har det nu gått ca 13 år! Har ångrat mig grovt över att jag inte tog reglertentan i tid och det är nästintill omöjligt för mig nu att studera till tentan då jag glömt bort allt, t.om det mest grundläggande inklusive massvis av förkunskaper. Försökte ta mig in i det under några veckor men behöver nog studera under minst 8 månader heltid, bygga upp förkunskaperna igen för att ha en minsta chans att lösa komplexa reglerteknik frågor. Och den tiden har jag aldrig. Såvida jag inte lägger allt annat i mitt liv under paus, vilket självklart är = att ruinera sig själv.

Så... Jag letar med nöd och lykta efter genvägar. Jag vill verkligen bli klar med tentan och/eller finna annan lösning så jag får klart utbildningen, får examen. Någon som har tips/råd? Är det t.ex värt att försöka kontakta KTH rektorn och be om barmhärtighet och bli undbevarad denna kurs, kanske få chansen att ta en annan kurs? Går det att läsa den i ett annat land och få den godkänd utav KTH?
Citera
2023-09-12, 11:06
Medlem
Full-Retards avatar
Gör tentan och hoppas att det går.
Citera
2023-09-12, 11:16
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisK
Jag har haft reglerteknik tentamen kvar på KTH i 13 år (läst till civilingenjör), blev klar med studierna för ca 11 år sen, jobbat sedan, startat eget, och har inte orkat/haft tid att ta reglertekniktentan. Tiden har flygit förbi och plötsligt har det nu gått ca 13 år! Har ångrat mig grovt över att jag inte tog reglertentan i tid och det är nästintill omöjligt för mig nu att studera till tentan då jag glömt bort allt, t.om det mest grundläggande inklusive massvis av förkunskaper. Försökte ta mig in i det under några veckor men behöver nog studera under minst 8 månader heltid, bygga upp förkunskaperna igen för att ha en minsta chans att lösa komplexa reglerteknik frågor. Och den tiden har jag aldrig. Såvida jag inte lägger allt annat i mitt liv under paus, vilket självklart är = att ruinera sig själv.

Så... Jag letar med nöd och lykta efter genvägar. Jag vill verkligen bli klar med tentan och/eller finna annan lösning så jag får klart utbildningen, får examen. Någon som har tips/råd? Är det t.ex värt att försöka kontakta KTH rektorn och be om barmhärtighet och bli undbevarad denna kurs, kanske få chansen att ta en annan kurs? Går det att läsa den i ett annat land och få den godkänd utav KTH?

Nä alltså vad du gör är att avsätta ett par timmar varje dag till att plugga till den. Kontakta studievägledare och be att få kontaktuppgifter vidare till någon lärare som håller på att preppa studenter för den så att du får veta vilken litteratur och utskick som gäller, sen beställer du ut gamla tentor från senaste åren som du kan mäta dig mot.

Kommer säkert att ta en del tid men när du hållit på i några veckor kommer mycket att ha lossnat och du börjar bli s.k. varm i kläderna igen.
Citera
2023-09-12, 11:25
Medlem
Läs på om differentialekvationer och transformmetoder så ska du se att det lossnar och du kan börja studera reglerteknik. Har du läst en femårig teknisk linje så bör inte reglerteknik vara svårt. Brukar inte reglerteknik komma år två på civilingenjörsprogram?
Citera
2023-09-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisK

Jag tyckte fan inte det var lätt när jag pluggade det och är glad jag inte är i din sits men 8 månader heltid låter ändå överdrivet?
Citera
2023-09-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Läs på om differentialekvationer och transformmetoder så ska du se att det lossnar och du kan börja studera reglerteknik. Har du läst en femårig teknisk linje så bör inte reglerteknik vara svårt. Brukar inte reglerteknik komma år två på civilingenjörsprogram?

Jo men problemet är att det har varit så länge sedan jag ens pluggade, har glömt bort i princip allt. Har dessutom familj, två barn, företag
Citera
2023-09-12, 13:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt

Problemet är att på reglertekniktentorna så kommer det mattefrågor på väldigt hög avancerad nivå. Det räcker inte med att läsa på om reglertekniken utan man behöver repetera flera terminers mattekurser för att ens förstå uppgifterna. Det räcker inte riktigt med att bara repetera diffekvationer.
Citera
2023-09-12, 14:58
Medlem
Är det följande kurs?
https://www.kth.se/social/course/EL1.../ex-tentor-13/

Det är bökig matte. Det positiva är att du inte behöver Fourier analys, eller inte så mycket komplex analys. Börja nu med fler dimensionell , kanske Månssons bok, och en kurs i stationära system, linjär analys och en kurs i matriser. Det är hösten. I januari så är du klar till reglerteknik. Men var uppmärksam på att det här kommer att bli hårt. Kanske betala en doktorand som mentor? Har du möjlighet till en skrivarlya? En skrubb där du kan sitta ensam. Försök att hitta studiekamrater som att ni kan arbeta tillsammans. Lycka till)))
p.s. en bra föreläsning serie.
https://youtube.com/playlist?list=PL...BvCMEdOE_Mli6a
Senast redigerad av esloveslov 2023-09-12 kl. 15:17.
Citera
2023-09-12, 15:39
Medlem
Du bör kolla upp tillgodoräknande tillexempel. Du kan försöka slippa tentan med hänsvisning till reel kompetens (dvs att du genom att ha jobbat inom branschen/detta fält i 11 år genom arbetslivserfarenhet har jobbat upp kunskaper som motsvarar ämnena som tentan täcker). Last resort/fullösning kan va att försöka övertyga nån om att få göra detta examinerande moments som inlämningsuppgift istället. Då kan du ju hyra in nån doktorand eller student eller nåt som kan hjälpa dig fixa den...

Annars bör du fundera på varför du behöver denna tentan. För att få ut din examen antar jag? Men du har ju jobbat i yrket i massa år nu utan att du haft tentan gjord/fått ut examen, så varför känner du att du måste rodda med denna sista tenta alls? Det går ju uppenbarligen bra för dig ändå utan att ha gjort den. Kan det vara så att det bara är en fix idé eller behöver du verkligen få detta gjort?
Citera
2023-09-12, 16:50
Medlem
DrVonAnkas avatar
Vad ska du egentligen med examen till nu? Är det bara för sakens skull?

Jag hade nog inte pallat plöja och repetera matematiken som krävs för att verkligen förstå utan jag hade satt mig med extentor och försöka få ett hum om hur man löser typuppgifter. Sedan gått på tentan och hållit tummarna för en typtenta och en givmild rättare.
Citera
2023-09-12, 18:24
Medlem
HemmaRambos avatar
Ja, se om du inte kan byta ut den mot nån snällare, i värsta fall kanske du kan ta ut en annan typ av examen?
Min gissning är att TS behöver examen för arbete utomlands.
Citera
2023-09-12, 19:47
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Vad ska du egentligen med examen till nu? Är det bara för sakens skull?

Jag hade nog inte pallat plöja och repetera matematiken som krävs för att verkligen förstå utan jag hade satt mig med extentor och försöka få ett hum om hur man löser typuppgifter. Sedan gått på tentan och hållit tummarna för en typtenta och en givmild rättare.

TS har kanske planer på att man behöver lämna landet någon dag, om man inte har en examen så är man rätt körd.

Det är väl bara att fuska på provet? Vad är det värsta som kan hända, avstängd i ett halvår? Eller låta någon annan student skriva den, bara försöka hitta någon student som är hyffsat nära i ålder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in