2023-09-12, 22:07
Medlem
rumpborstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisK
Jag har haft reglerteknik tentamen kvar på KTH i 13 år (läst till civilingenjör), blev klar med studierna för ca 11 år sen, jobbat sedan, startat eget, och har inte orkat/haft tid att ta reglertekniktentan. Tiden har flygit förbi och plötsligt har det nu gått ca 13 år! Har ångrat mig grovt över att jag inte tog reglertentan i tid och det är nästintill omöjligt för mig nu att studera till tentan då jag glömt bort allt, t.om det mest grundläggande inklusive massvis av förkunskaper. Försökte ta mig in i det under några veckor men behöver nog studera under minst 8 månader heltid, bygga upp förkunskaperna igen för att ha en minsta chans att lösa komplexa reglerteknik frågor. Och den tiden har jag aldrig. Såvida jag inte lägger allt annat i mitt liv under paus, vilket självklart är = att ruinera sig själv.

Så... Jag letar med nöd och lykta efter genvägar. Jag vill verkligen bli klar med tentan och/eller finna annan lösning så jag får klart utbildningen, får examen. Någon som har tips/råd? Är det t.ex värt att försöka kontakta KTH rektorn och be om barmhärtighet och bli undbevarad denna kurs, kanske få chansen att ta en annan kurs? Går det att läsa den i ett annat land och få den godkänd utav KTH?

Det är bara att göra gamla tentor, om och om igen, hitta mönstret, kategorisera frågorna, använd openai för förklaring av koncept och frågor och matematik. Någon timma varje dag och sen, Om du lyckas få loss två fria veckor innan tentan så kommer det gå. Skrev regleromtenta för två år sedan med denna metod (-openai)
Citera
2023-09-12, 22:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpborsten
Det är bara att göra gamla tentor, om och om igen, hitta mönstret, kategorisera frågorna, använd openai för förklaring av koncept och frågor och matematik. Någon timma varje dag och sen, Om du lyckas få loss två fria veckor innan tentan så kommer det gå. Skrev regleromtenta för två år sedan med denna metod (-openai)
Jag skulle nog inte använda OpenAI så mycket... Den gör många fel.
Citera
2023-09-12, 22:22
Medlem
reglertekniken är svår. Men det är bara att kötta, kötta kötta den kursen.
Jag kuggade den 2 gånger om jag minns rätt. Sedan gav jag mig fan på att sätta den och fick 5a

Så fram med gamla tentor nu
Citera
2023-09-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Du bör kolla upp tillgodoräknande tillexempel. Du kan försöka slippa tentan med hänsvisning till reel kompetens (dvs att du genom att ha jobbat inom branschen/detta fält i 11 år genom arbetslivserfarenhet har jobbat upp kunskaper som motsvarar ämnena som tentan täcker). Last resort/fullösning kan va att försöka övertyga nån om att få göra detta examinerande moments som inlämningsuppgift istället. Då kan du ju hyra in nån doktorand eller student eller nåt som kan hjälpa dig fixa den...

Annars bör du fundera på varför du behöver denna tentan. För att få ut din examen antar jag? Men du har ju jobbat i yrket i massa år nu utan att du haft tentan gjord/fått ut examen, så varför känner du att du måste rodda med denna sista tenta alls? Det går ju uppenbarligen bra för dig ändå utan att ha gjort den. Kan det vara så att det bara är en fix idé eller behöver du verkligen få detta gjort?

Tack ska kolla in det. Gällande varför jag vill få ut min examen så har jag inte direkt förklaring till det, det bara känns som att jag måste bli klar, som att min hjärna ständigt vill lägga in sista biten av ett pyssel för att känna sig nöjd.
Citera
2023-09-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumpborsten

Ja det blir att kötta på gamla tentor om jag inte finner någon annan lösning/genväg. Men det blir svårt och inget jag ser fram emot alls haha
Citera
2023-09-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
TS har kanske planer på att man behöver lämna landet någon dag, om man inte har en examen så är man rätt körd.

Det är väl bara att fuska på provet? Vad är det värsta som kan hända, avstängd i ett halvår? Eller låta någon annan student skriva den, bara försöka hitta någon student som är hyffsat nära i ålder?

Nja har lite med att jag skulle behöva examen utomlands, det är mestadels psykiskt som jag bara stör mig på att det. Att fuska är ett alternativ, det vore en dröm att vakna en morgon och se en reglermästare som ser precis ut som mig och gör tentan åt mig
Citera
2023-09-13, 12:43
Medlem
rumpborstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle nog inte använda OpenAI så mycket... Den gör många fel.

Om du kör gratisversionen ja
Citera
2023-09-13, 12:46
Medlem
rumpborstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisK
Ja det blir att kötta på gamla tentor om jag inte finner någon annan lösning/genväg. Men det blir svårt och inget jag ser fram emot alls haha

Näe men det är faktiskt relativt överkomligt när man använder gpt, och som jag svarade en annan så är betalversionen otroligt mycket bättre. Tex bryta upp tentafrågorna i delar i gpt och lära sig innebörden. Du kommer absolut greja det, och kan nog vara kul. Reglerteknik är rätt fett
Citera
2023-09-13, 12:48
Medlem
Alla studenter kommer veta vem gubben på tentan är.
Citera
2023-09-13, 14:01
Medlem
Drozds avatar
Det finns ett starkt ekonomiskt incitament från KTH:s sida att såna i din situation tar examen. Du är inte den första som befinner dig i en liknande sits direkt.

Jag skulle kontakta studievägledningen först och sen den aktuella institutionen. Det går säkert att lösa med en inlämningsuppgift, en labrapport eller liknande.

Jag känner en som hade en ynka resttenta kvar i något programmeringsspråk och också hade glömt "allt" i ämnet. Han fick en inlämningsuppgift i stället och hyrde in en konsult som hjälpte honom med den. Kostade några tusenlappar men var värt examen...
Citera
2023-09-13, 14:11
Medlem
Kontakta studievägledare, eller kursansvarig/examinator och fråga om det går att lösa på annat sätt. Att du till exempel gör någon inlämningsuppgift istället. Förklarar situationen och som någon annan skrev hänvisa till din kompetens i dag, då du redan jobbat i industrin och nu har eget. Det ligger i deras intresse också att du kan få ut din examen då de får betalt för detta.

Är ett jävla aber att ha studierester så vet hur det känns, men känns jävla skönt när man äntligen fått det gjort.
Citera
2023-09-16, 09:34
Moderator
pbos avatar
Flera har redan påpekat att du borde kontakta studievägledare och jag kan bara upprepa det. Universitet och högskolor får en rejäl slant från staten när de utfärdar en examen så de har ett starkt incitament att vara tillmötesgående även om de inte vill tumma på kvalitetskraven. Det finns några olika alternativ de skulle kunna föreslå:

1. Du får en hemuppgift som kommer ge dig möjlighet att klara godkänt men inte mer.
2. Kanske är du inte ensam om att resta på kursen och det kan anordnas ett uppsamlingsheat på kvällstid med lektioner varvat med hemuppgifter?
3. Du byter ut kursen mot något annat som du har läst. Eller tycker är enklare att läsa nu. Företagsekonomi eller liknande går ju alltid att motivera att du får med i en ingenjörsexamen. Men då får du räkna med att läsa många fler poäng än reglerteknikkursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in