2023-09-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Nyckeln är att trappa ner. Det är svårt för många eftersom alkohol ger mersmak, men då jag själv tillhör släktet som är bakfull i 2-3 dagar efter en rejäl fylla, har jag insett att enda sättet att fungera normalt är att dagen efter "återställa" med tre-fyra starköl, alltså bara lagom för att må någorlunda bra igen. Sen vatten resten av dagen. Det finns inga andra sätt - förutom droger, men det har jag slutat med.

Instämmer helt, men extremt viktigt är också att äta ordentligt, även om man får tvinga sig till det. Ät små portioner ett par gånger under dagens lopp.
2023-09-11, 11:06
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen69
Räknar folk alkohol som enheter idag? Trodde det bara var inom sjukvården man gör det. Hur mycket är tio enheter?

En enhet motsvarar något av det följande

en 33 cl starköl

En 50 cl folköl

En 50 cl cider 4,5%

En 4 cl snaps eller drink

Ett glas 15 cl vin

Så det det är bara att välja och vraka tex 10 stycken 33 cl öl eller 6 stycken 33 cl öl och 4 atycken 4 cl shots eller 4 glas vin och 6 cider osv osv
Senast redigerad av Mr.Pizzarelli 2023-09-11 kl. 11:10.
2023-09-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Har upplevt bakfylla 5-6 dagar.

Det blir bara värre med åldern.

Lindra illamåendet?
Drick mindre.
Ät mer.
jag är bakis flera dagr efter. men måste hålla med om att det hjälper att äta mer under tiden och efter fyllan
2023-09-11, 13:05
Medlem
Tips, sluta dricka din alkis!
2023-09-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Har upplevt bakfylla 5-6 dagar.

Det blir bara värre med åldern.

Lindra illamåendet?
Drick mindre.
Ät mer.

Medhåll på den.
2023-09-11, 13:39
Medlem
Mitt tips är att du nästa gång dricker ur hela flaskan. Nu ville din kropp har 10cl mer sprit, vilket du förvägrade den. Kroppen valde att straffa dig för din enfald.
2023-09-11, 14:00
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
60 cl starksprit tar i runda slängor 30 timmar för kroppen att göra sig av med. Låter som du upplevt alkoholabstinens snarare än en bakfylla. Har du koll på när du kan sätta dig i bilen och köra efter du druckit?
Vad snackar du om? Man blir inte abstinent utan att vara så pass tillvand att ett beroende har utvecklats.
Att må dåligt när alkoholen har gått/går ur kroppen är att betrakta som en vanlig "baksmälla/bakfylla". Vad har bilkörning med TS att göra?

Nej, det är klart att du kan må sämre efter alkoholintag om du precis varit sjuk, inga konstigheter.
2023-09-11, 14:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Vad snackar du om? Man blir inte abstinent utan att vara så pass tillvand att ett beroende har utvecklats.
Att må dåligt när alkoholen har gått/går ur kroppen är att betrakta som en vanlig "baksmälla/bakfylla". Vad har bilkörning med TS att göra?

Nej, det är klart att du kan må sämre efter alkoholintag om du precis varit sjuk, inga konstigheter.

Trådstarten berättar ingenting om hur TS dricker annars och om han utvecklat ett beroende. Jag tycker hans symptom liknar mer abstinens än bara risig kista och huvudvärk på bakfyllan.

Och ang bilkörningen så skrev TS:

Citat:
När jag vakna dagen efter var jag sjukt bakis, kunde endast klämma ur någon droppe piss och fick stanna bilen flera gånger för att inte spy.

Därav min fråga.
2023-09-11, 14:11
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Och ang bilkörningen så skrev TS:

Att han körde bil

Därav min fråga.
(Min förkortning i fet stil ovan)
Jag ber om ursäkt, jag missade det och din fråga är verkligen befogad.
2023-09-11, 14:17
Medlem
Bazze1s avatar
Bakis i två dagar så hade jag varit glad rent av lycklig...min sista bakfylla varade i 6-7 dagar med spyor yrsel och omöjligt att sova dom första fyra nätterna....Usch fy fanken ryser bara jag tänker på det.

Jag hade visserligen kört riktigt hårt i sex dygn så jag får skylla mig själv.

Har även märkt att det bara blir värre ju äldre man blir..när man var ung och galen kunde man supa hej vilt i flera dygn utan utan uppenbara bakfylleproblem.
2023-09-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliverktm125
Tja Fb

Allt började i fredags när jag var ute på stan och krökade. Jag klämde i mig ca 10 enheter den kvällen vilket inte var något märkvärdigt. Dagen efter var jag rätt bakis men inte allt för farligt.

På kvällen bestämde jag mig för att dra på en fest under kort varsel. Jag plockade med mig en 1 liters 40% vodka flaska innan jag drog. Jag kom dit vid 23:00 och drog i mig ca 600 ml på något sjukt sätt fram tills 02 tiden. Kan tillägga att jag inte åt middag heller.

När jag vakna dagen efter var jag sjukt bakis, kunde endast klämma ur någon droppe piss och fick stanna bilen flera gånger för att inte spy. Jag brottades främst med själva illamåendet.

Det var omöjligt för mig att somna inatt, sov kanske 2-3 timmar. Nu när jag vakna var det bara att slänga sig iväg för att lämna bilen på verkstad. Resan var ca 1 timme och kände hur illamåendet bara steg och steg under bilfärden. Nu när jag kommit hem mår jag fruktansvärt illa och varit nära på att spy.

Har inte varit med om något liknande tidigare, har ni upplevt bakfylla i 2 dagar och har ni några tips för att lindra illamåendet? Obs, jag vet att detta inte är hälsosamt drickande.
Du verkar ändå vara på ett tidigt stadie i ditt drickande! Tänk nu efter ordentligt om det är värt att vara så bakfull!? Som andra skriver så blir det bara värre ju äldre du blir. Det är inte konstigt när man blir äldre och kör hårt, att man är bakis/seg i 4 dagar. Efter fjärde dagen börjar man tänka på att festa igen och så är karusellen igång igen. Den här loopen kommer du fastna i om du inte tänker på välmående. Egentligen det enda som hjälper förutom IV vitamin dropp är helt enkelt att dricka mycket vatten och självklart leva ett sunt liv emellan festerna, träna mm. Välj dina tillfällen noga när det kommer det att festa och se till att du har så roligt så att det är värt baksmällan!
2023-09-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nja, tror du inte att det har att göra med mängden alkohol som dricks under festliga kvällar?
Jag blir inte speciellt bakis nuförtiden men så dricker jag sällan mer än en flaska vin per kväll. Kanske nån stänkare efter middagen men oftast inte

Annat var det i min ungdom då de efterföljande bakisdagarna var vidriga och bara tanken på en skinkmacka kunde få mig att spy. 5 stycken folköl från närbutiken som bemannades av nån mindre nogräknad turk och sen ett jävla illamående dan därpå.

Grattis, du har det bra och är ett undantag från oss vanliga.

Här tar de upp ämnet i Scrubs: https://m.youtube.com/watch?v=Q3KSQImOuOo

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in