• 5
  • 6
2025-06-14, 23:14
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Visst finns flare numera, men bocken r lngt ifrn dd.
Frr i tiden var det dessutom vanligt att man p sportcyklar med bockastyre hade vxelvljaren nere p ramen. Och d var det inget tal om ngon Shimano SIS utan i stort sett en krok som man drog linan i och fick ha lite finknsla s kedjan hamnade rtt.
Jag hade en tysk Heidemann cykel med den lsningen. Funkade rtt OK p landsvg, inget att klaga p, men i stadstrafik var det jvla meck. Man fick innan rdljus g ner och pilla nere vid ramen fr att vxla ned.

Bild p cykel med den lsningen: https://happyride.se/forum/threads/c...ykeln.3683979/
Ramvxlar med friktion anvnds och sljs fortfarande, mnga touringcyklar med ramvxlar ffa fr att det r enkelt att byta/laga vajer till skillnad frn intern dragning genom ram och handtag.
Gr vxelvajern av mitt i natten i sdra Albanien s r det ltt att fixa d den lper p utsidan av ramen.
Citera
2025-06-16, 10:28
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Ramvxlar med friktion anvnds och sljs fortfarande, mnga touringcyklar med ramvxlar ffa fr att det r enkelt att byta/laga vajer till skillnad frn intern dragning genom ram och handtag.
Gr vxelvajern av mitt i natten i sdra Albanien s r det ltt att fixa d den lper p utsidan av ramen.

Touringcyklar kan faktiskt ha lsningen med vajer utanp ramen. Det r bara irriterande i stadstrafik, men det r ju inte dr en sdan cykel r tnkt att anvndas.
Citera
2025-06-16, 10:34
Medlem
Pinoputchins avatar
Jofan dessa cyklar minns jag, kom ihg att jag alltid tyckte att de var s jvla fula.
Citera
2025-06-23, 00:13
Medlem
XD, landsvgscyklar har vl haft bockstyre sedan 60-talet? De har hela tiden funnits, men r ondiga om man inte cyklar fort, dvs. Fortare n de 25km/h som en elcykel klarar av. (Vilket en ngorlunda vltrnad person enkelt kan verstiga p en bra cykel).

Ska man cykla ngon lngre strcka p landsvg s r man direkt dum i huvudet om man INTE har bockstyre, eftersom vindmotstndet nr man sitter rakt upp som man hade sadelstolpen i rven r enormt i jmfrelse. Och cyklar man lngt s r motstnd bortkastad energi.

Dessutom s r de tjockare dcken idag p racercyklar inte alls p grund av punkteringar. Ingen i Tour de France/Giro di Italia/Vuelta de Espana bryr sig om punkteringar. De fr nmligen en ny cykel av fljebilen om det hnder.

Nej, tjockare dck r snabbare till en viss grns. Det har med balansen av luftmotstnd (vilket kar ju tjockare dck du har), och vibrationsfrluster (vilka minskar ju tjockare dck du har). Ju jvligare underlag, desto mer r vibrationsfrluster ett problem.

P slt asfalt ligger det optimala p ngonstans 28-32mm beroende p lutning (strre dck r tyngre = smre uppfr), vder (bredare dck = bttre grepp i tex regn), osv. Det r en hel vetenskap.

Men fr dig som bara sett dem undantagsvis, ta en titt p cykelsport. Det finns egentligen 2 varianter:

1: MTB/Trail/Downhill som krs med rakt styre (bttre kontroll i snabba svngar/lgre fart) och dmpning i bde bak och fram (ver stock och sten, samt hopp), och tjocka, noppiga dck fr bra fste.

2: Landsvg/Grus/Gravel/Cyclocross. Dessa krs samtliga med bockstyre, och ALLA har det, eftersom du blir lngsam utan. Frn slta (landsvg) till medelnoppiga dck ju smre underlag.

S, om du inte testat att cykla lngt eller fort p landsvg, lna en cykel med bockstyre och testa. Det r vsentligt roligare n att harva med en citycykel
Citera
2025-06-25, 02:19
Avstngd
Knivur-273s avatar
Ex-et ville ha en cykel, men den skulle promt ha bockstyre. Efter ngra r fick jag byta styret till ett mer vanligt.

Hon fick en femvxlad Cresent med bockstyre.

Det handlar om mode och att vissa mnniskor bryr sig inte om det praktiska, utan fljer bara dagens mode.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-25 kl. 02:23.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in