2023-09-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja men se där. du kunde ju besvara din egen fråga.

Sedan är det så att de som har lånat ut pengar vill ha sin vinst oavsett. Går de back på en sak så tar de igen det på övriga låntagare med högre ränta osv.
Så när TS strular med sitt lån så får övriga låntagare vara med o betala notan.

Du har ingen aning vad du pratar om
Citera
2023-09-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esdorf19
Fast det är bara bostad jag ska köpa. Så alla som köper bostäder med lån gör fel alltså?. Eller är det skillnad på mig för att jag genomgått en skuldsanering?. Ser inte problemet och fattar inte vad folk gnäller över

Det är väl just det som kanske är problemet, att du inte ser problemet.
Du verkar inte kunna hantera ekonomi särskilt bra då du precis blivit klar med en skuldsanering.
Du kanske skall avstå lånekarusellen helt och hållet eftersom risken är troligen högre att just du faller tillbaks i dåliga vanor o hamnar på efterkälken med betalningarna.

Ja, det är skillnad på dig o vanligt folk. Du har fått ett kvitto på att du tagit dåliga ekonomiska beslut.
Vanligt folk klarar av att betala sina skulder. Du fick hjälp eftersom du inte klarade av att ta hand om den oreda du ställt till med.
Anser du inte att det är skillnad på dig o vanligt folk som klarar av att betala sina räkningar?

Någon måste betala lånen och det är vanliga kunder som kommer få pröjsa bankernas förluster när en del inte klarar av att betala sina lån. Bankerna kommer vilja ha sin förväntade vinst oavsett.
Citera
2023-09-16, 22:09
Bannlyst
3 år bruka betalningsanmärkningar sitta. Om det sunt att ta nya lån efter skuldsanering kan man alltid diskutera. Själv levde jag på existensminimum pga skatteskulder i ett AB som kk:ade, jag var delägare och satt i styrelsen. Något som jag lärde men efter den näsbränan, spara först och konsumera sedan. Existensminimum är inte kul..

Livet känns mycket roligare när man kan låna av sej själv till konsumtion än att göda finasbolagen med höga avgifter och räntor.
Senast redigerad av 53280 2023-09-16 kl. 22:11.
Citera
2023-09-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är väl just det som kanske är problemet, att du inte ser problemet.
Du verkar inte kunna hantera ekonomi särskilt bra då du precis blivit klar med en skuldsanering.
Du kanske skall avstå lånekarusellen helt och hållet eftersom risken är troligen högre att just du faller tillbaks i dåliga vanor o hamnar på efterkälken med betalningarna.

Ja, det är skillnad på dig o vanligt folk. Du har fått ett kvitto på att du tagit dåliga ekonomiska beslut.
Vanligt folk klarar av att betala sina skulder. Du fick hjälp eftersom du inte klarade av att ta hand om den oreda du ställt till med.
Anser du inte att det är skillnad på dig o vanligt folk som klarar av att betala sina räkningar?

Någon måste betala lånen och det är vanliga kunder som kommer få pröjsa bankernas förluster när en del inte klarar av att betala sina lån. Bankerna kommer vilja ha sin förväntade vinst oavsett.

Fast du har ju ingen aning hur mina skulder har uppkommit?. Du antar och gissar. Säger rätt mycket om dig när du bara antar.
Citera
2023-09-18, 17:48
Medlem
kanske finns det nån här på flashback som vill låna ut pengar till TS
Citera
2023-09-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kanske finns det nån här på flashback som vill låna ut pengar till TS

Banken gav mig lånelöfte på 2.2 miljoner till lägenhet, så det är lugnt.
Citera
2023-09-18, 19:08
Medlem
fantastiskt berättade du att du har skuldsanering nu
Citera
2024-01-23, 12:38
Medlem
Hur länge fick du vänta efter dagen den var klar tills spärren släppte
Citera
2024-01-23, 12:39
Medlem
Citat:

Hur länge fick du vänta
Citera
2024-01-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
fogden blir inte glad när dom ser du sparat 50k när du har saneringen.

Man får spara hur mycket som helst under saneringen. Det är själva poängen med betalningsfria månader och eget ansvar då mam betalar in själv varje månad till kronofogden. Man ska under skuldsaneringstiden lära sig ekonomiskt ansvar och lyckas man spara 50-100 000 under denna tid så är det bra jobbat. Detta är inget som kronofogden kommer ta.
Citera
2024-01-28, 11:36
Medlem
Citat:

Råkade svara på mitt eget inlägg
Citera
2024-01-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommar82
Hur länge fick du vänta
Samma dag som skuldsaneringen var över. Till klarna tex kan man behöva ringa och säga tills så tar dom bort spärren, om man tex vill köpa på faktura. Typ kläder som man inte vet om dom passar eller inte. Tar hellre på faktura och skickar tillbaka än ligger ute med pengar.

Så svarar är att du är helt ren samma dag som det gått 5 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in