2023-09-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Men det var väl inte det saken gällde, det gällde väl hur länge det syns på upplysningen!?

Edit. Spärr..??

Jag är lika kreditvärdig direkt efter en sanering som vem som helst med samma förutsättningar. Spärren måste bara släppa först och det kan ibland ta 1-2 veckor efter att datumet passerat
Citera
2023-09-11, 20:26
Medlem
Är inte KF som håller i betalningsanmärkingar. Det utfärdar krav sen är det andra organisationer som lagrar dom t.ex. UC.
Citera
2023-09-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esdorf19
Jag är lika kreditvärdig direkt efter en sanering som vem som helst med samma förutsättningar. Spärren måste bara släppa först och det kan ibland ta 1-2 veckor efter att datumet passerat

Spärren..? Tror du menar ”noteringen”.
Du är absolut inte lika kreditvärdig ”som vem som helst” eftersom ditt strulande fortfarande syns som en notering under ”historisk skuldsaldo”!
Citera
2023-09-11, 22:35
Medlem
Ja, du kan ta nya lån, förutsatt att du uppfyller kraven och blir godkänd på kreditupplysning.

Nej, din anmärkning ligger inte kvar efter avslutad skuldsanering.

I vissa fall kan kreditgivare ha gjort en egen anmärkning eller satt stopp i systemen som kan påverka. Vet att Klarna har gjort det tidigare, de har ingen laglig rätt att stänga ute dig från kreditsystemet så oftast räcker det med ett telefonsamtal så är det löst.

Ja, man får spara pengar under pågående skuldsanering. Det görs inga kontroller från KFMs sida så vitt jag vet. Man får ju även två betalfria månader per år för att bygga buffert så KFM ser absolut positivt på att man kan hantera sin ekonomi och spara varje månad. Dock oklart hur borgenärerna ser på det om man skulle lyckas med konststycket att bygga upp en rejäl summa pengar.

Ganska vanligt att folk ser på skuldsanering som något hemskt, men det är tvärtom. Så fort du fått din skuldsanering beviljad och så länge du sköter dina inbetalningar så slipper du KFM. Görs inga uppföljningar, inga utmätningsförsök eller dylikt.

Skillnad mot skuldsaldo där man regelbundet följer upp och kan göra utmätning på egendom och lön exempelvis.
Senast redigerad av kexchoklad123 2023-09-11 kl. 22:39.
Citera
2023-09-12, 11:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hur fort efter avslutad skuldsanering är anmärkningen borta?. Har hört att den kan sitta i ett tag efter att datumet passerat, alltså innan den släpps i registret.

Hur ser bankerna på en efter man avslutat en skuldsanering, får man lån som vem som helst, eller ligger det en i fatet att man haft en sanering. Om jag har 450000 i årslön, ser dom enbart min lön och min möjlighet att betala tillbaka, eller vägs det in att jag haft en sanering.

Frågar mest av nyfikenhet

För det första så undrar man ju varför du behövde skuldsanering från första början och nu vill du belåna upp dig igen? Spara ihop till det du vill köpa istället ochse till att du har en bra buffert på kontot.

Nyfikenheten tror jag vad jag vill på😁
Citera
2023-09-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
För det första så undrar man ju varför du behövde skuldsanering från första början och nu vill du belåna upp dig igen? Spara ihop till det du vill köpa istället ochse till att du har en bra buffert på kontot.

Nyfikenheten tror jag vad jag vill på😁

Läs lite i tråden så slipper du ställa onödiga frågor

Du får tro vafan du vill
Citera
2023-09-13, 13:56
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexchoklad123

Ganska vanligt att folk ser på skuldsanering som något hemskt, men det är tvärtom. Så fort du fått din skuldsanering beviljad och så länge du sköter dina inbetalningar så slipper du KFM. Görs inga uppföljningar, inga utmätningsförsök eller dylikt.

Skillnad mot skuldsaldo där man regelbundet följer upp och kan göra utmätning på egendom och lön exempelvis.
Nä negativt är det ju verkligen inte för den som får saneringen, bara negativt för dem som inte får tillbaka sina pengar. Egentligen ett helt sjukt system där du kan leva total rövare och sedan leva lite sparsamt några år och därefter allt helt utraderat. Vore intressant att veta hur mycket av sina skulder man generellt betalar under en sanering, känns som att det borde finnas uppgifter på iofs även om det kanske skiljer sig mycket.

OnT:
Nu har ju TS fått en del skit men man kan också säga att man i trådstarten kunde varit lite mer utförlig kring frågan då det väl spontant klingar jäkligt illa, men framgår det att man avser bostadslån endast så är det ju en annan sak. Men ska det börja lånas till bilar och annan skit då är man ju snabbt där igen!
Citera
2023-09-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Nä negativt är det ju verkligen inte för den som får saneringen, bara negativt för dem som inte får tillbaka sina pengar. Egentligen ett helt sjukt system där du kan leva total rövare och sedan leva lite sparsamt några år och därefter allt helt utraderat. Vore intressant att veta hur mycket av sina skulder man generellt betalar under en sanering, känns som att det borde finnas uppgifter på iofs även om det kanske skiljer sig mycket.

OnT:
Nu har ju TS fått en del skit men man kan också säga att man i trådstarten kunde varit lite mer utförlig kring frågan då det väl spontant klingar jäkligt illa, men framgår det att man avser bostadslån endast så är det ju en annan sak. Men ska det börja lånas till bilar och annan skit då är man ju snabbt där igen!

Spelar ju ingen roll hur illa det klingar. Kvittar väl vad jag tänkt köpa. Det är väl bara att svara på frågan, eller så svarar man inte. Personliga åsikter som inte rör frågan hör väl inte hit
Citera
2023-09-14, 08:11
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Spelar ju ingen roll hur illa det klingar. Kvittar väl vad jag tänkt köpa. Det är väl bara att svara på frågan, eller så svarar man inte. Personliga åsikter som inte rör frågan hör väl inte hit
Så kan man ju tycka, eller kan man se det som att många vill hjälpa till och beskriva för dig hur jävla korkad du är om du direkt börjar om med att låna.

Sedan är detta FB, ställer man en dyl fråga här utformad som din så får man acceptera det. Ett alternativ hade ju annars varit att ställa frågan till KF, banken, SKV eller någon av alla de andra myndigheter som säkerligen skulle ge dig ett svar omedelbart och som dessutom är korrekt.
Citera
2023-09-14, 09:08
Medlem
Citat:
Så kan man ju tycka, eller kan man se det som att många vill hjälpa till och beskriva för dig hur jävla korkad du är om du direkt börjar om med att låna.

Sedan är detta FB, ställer man en dyl fråga här utformad som din så får man acceptera det. Ett alternativ hade ju annars varit att ställa frågan till KF, banken, SKV eller någon av alla de andra myndigheter som säkerligen skulle ge dig ett svar omedelbart och som dessutom är korrekt.

Varför är jag korkad om jag direkt börjar med att låna?. Utveckla .

Ja du har en poäng, det är FB och det verkar vara mer regel än undantag att folk har en attityd, det är så att man funderar på om många faktiskt är vuxna
Citera
2023-09-15, 08:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Varför är jag korkad om jag direkt börjar med att låna?. Utveckla .

Ja du har en poäng, det är FB och det verkar vara mer regel än undantag att folk har en attityd, det är så att man funderar på om många faktiskt är vuxna
Du tycker det behöver utvecklas? du har alltså precis genomgått en skuldsanering och det första du tänker på är att ta ett lån för att köpa saker du inte har råd med och alltså börja om i samma hjul som du precis kommit ur. Det är ju endast en sak som leder till sanering och det är ju LÅN.

Det enda jag kan tycka är vettigt är bostadslån även om det nog inte är smartaste tiden att köpa bostad nu.
Citera
2023-09-16, 14:42
Medlem
Citat:
Du tycker det behöver utvecklas? du har alltså precis genomgått en skuldsanering och det första du tänker på är att ta ett lån för att köpa saker du inte har råd med och alltså börja om i samma hjul som du precis kommit ur. Det är ju endast en sak som leder till sanering och det är ju LÅN.

Det enda jag kan tycka är vettigt är bostadslån även om det nog inte är smartaste tiden att köpa bostad nu.

Fast det är bara bostad jag ska köpa. Så alla som köper bostäder med lån gör fel alltså?. Eller är det skillnad på mig för att jag genomgått en skuldsanering?. Ser inte problemet och fattar inte vad folk gnäller över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in