2023-09-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
För mig var det väldigt OT kanske inte för dig, tyckte du att du slösade när du köpte nya vitvaror?
Tänker du att slösa enbart handlar om att man köper onödiga saker som godis?

Att ständigt uppdatera sina vitvaror även om det inte behövs, kan jag också tycka är att slösa.

Har man sparat så är det ganska skönt att kunna köpa en ny spis för tjugo tusen utan att behöva leva snålt kommande år.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-09 kl. 22:07.
Citera
2023-09-09, 22:07
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker du att slösa enbart handlar om att man köper onödiga saker som godis?

Att ständigt uppdatera sina vitvaror även om det inte behövs, kan jag också tycka är att slösa.

Det håller jag med om, köper du nya vitvaror varje år? Vart i TS efterfrågades det om vilka summor du spenderar/spenderat?

Trådstarten: Är du en Spara eller Slösa?
Citera
2023-09-09, 22:08
Medlem
4yoonlys avatar
Är nog mer en spara än slösa, men ibland får man slösa lite... Att spara tills man dör är jag inget för, men att ha lite pengar för oförutsedda utgifter ger en trygghet och lugn och när man nått detta så har jag inga problem att slösa för det kan ge lite kickar för stunden... Men gör sällan riktigt impulsköp, oftast har jag funderat länge, kollat upp läget...
Citera
2023-09-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Det håller jag med om, köper du nya vitvaror varje år? Vart i TS efterfrågades det om vilka summor du spenderar/spenderat?

Trådstarten: Är du en Spara eller Slösa?
Och jag har förklarat att jag är en spara, men att jag förra veckan handlade för ungefär 30 000 sek. Förstår inte vad du har för problem med det.

Mitt svar är mer än topic. Ditt fladdrande är det inte.

Är man en spara så är det inga problem med att lägga 20k för en ny spis.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-09 kl. 22:12.
Citera
2023-09-09, 22:12
Medlem
Sparar här med. Känns tryggast så.
Citera
2023-09-09, 22:13
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Är nog mer en spara än slösa, men ibland får man slösa lite... Att spara tills man dör är jag inget för, men att ha lite pengar för oförutsedda utgifter ger en trygghet och lugn och när man nått detta så har jag inga problem att slösa för det kan ge lite kickar för stunden... Men gör sällan riktigt impulsköp, oftast har jag funderat länge, kollat upp läget...
Så fungerar jag också, man "köper" sig ett lugn.
Citera
2023-09-09, 22:39
Medlem
Sparar inget och kör allt på kredit. Försöker hålla 15-20% av disponibel inkomst till investeringar. Resten går till hushållet. Är jag Spara eller Slösa då?
Citera
2023-09-09, 22:46
Medlem
oiiihs avatar
jag är nog en liten spslösa ,annars blir det fr jevligt.man kommer väl halvägs iaf.
Citera
2023-09-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen14
Sparar inget och kör allt på kredit. Försöker hålla 15-20% av disponibel inkomst till investeringar. Resten går till hushållet. Är jag Spara eller Slösa då?
Köper också "allt" på kredit, har bra köputrymme hos Klarna.

Det säger inget om man är en slösa eller spara.
Citera
2023-09-09, 22:49
Medlem
volvo666s avatar
sparar pengar i bilar slösar pengar på bilar vad är jag
Citera
2023-09-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Köper också "allt" på kredit, har bra köputrymme hos Klarna.

Det säger inget om man är en slösa eller spara.

Har aldrig haft med Klarna att göra.

Om prioritering av hälsosam mat (ekologiskt samt svenskt kött) är att slösa så är jag en slösare. Lite oklart vart gränsen går men det finns i mina ögon sällan-aldrig ett mervärde i att konsumera för att man vill och inte behöver.
Citera
2023-09-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalainen14
Har aldrig haft med Klarna att göra.
Testa. Du kan handla och betala när du fått det du köpt. Inget för slösare dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in