Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-09, 21:54
  #13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datardos
Låter lite mer logiskt, men som du säger, dumt att erkänna. Man tjänar vad jag vet bokstavligen noll på att erkänna.

Får kontakt med försvarare snart iaf
Så är det. Man arbetar med advokaten för att klara det hela så bra som möjligt, men ingen anledning att erkänna till dem. Reglerna säger att de ska lite på det klienten säger (något förenklat), så de arbetar efter vad du säger.




Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Säg ingenting. Ingen kommentar.
Ofta en bra ide för polisförhör. Dock inte att rekommendera i enskilda samtal med sin advokat.




Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Så kan det visserligen vara, men snarare är det så att åklagaren bestämmer spelreglerna och försvararen håller låg profil så att det inte blir dålig stämning mellan "kollegor". Det är viktigare än rättssäkerhet.
Stämmer överhuvudtaget inte. Jag gissar att du varit på få, eller inga, förhandlingar? Advokaterna argumenterar ofta rakt emot åklagaren utan den minsta rädsla. Varför i hela friden skulle advokaten bry sig om "dålig stämning" ? Och varför skulle åklagaren inte göra det?

Nej du, det där var helt påhittat.
Citera
2023-09-09, 21:56
  #14
Medlem
Awkwardmans avatar
Hörde en intervju med en känd advokat. Han sa i princip att du ska säga till honom vad du ska säga i domstolen. Det är det advokaten ska gå på. En seriös
Advokat ska inför domaren kunna säga min klient HÄVDAR sin oskuld utan att ljuga.om en klient erkänner för honom men vill hävda oskuld i domstol så avsäger han sig uppdraget .
Citera
2023-09-09, 21:57
  #15
Medlem
kodapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hur menar du att en "korrupt advokat" skulle "vägleda en åklagare" på ett sätt som hjälpte åklagarsidan utan att de åker dit för det?

Och man kan även undra sig vad advokaten ens skulle har för motivation att göra det, heh.

Jag avstår från att spekulera allt för mycket då TS inte berättat något av sin berättelse och jag vill dels undvika att måla upp något om honom i sammanhanget, dels undvika varning från vår kära moderatorkår.

Rent teoretiskt kan jag dock föreställa mig många sätt som ett erkännande under tystnadsplikt kan användas för att vägleda utredning och förhör med åtalad för att ställa frågor kring omständigheter som är direkt anknutna till skuld.

Folk gillar att skvallra och går bakom ryggen hela tiden utan någon större motivation. Om den juridiska världen är helt fri från, dessvärre, i övrigt vanligt förekommande mänskligt beteende är det såklart hedervärt men jag är tveksam inför att det skulle vara helt vattentätt.

Vi är åtminstone överens om att det saknas skäl att erkänna brott för en försvarsadvokat. Vi motiverar det annorlunda, det är helt okej för mig.
Citera
2023-09-09, 21:57
  #16
Medlem
flugornass avatar
Den gyllene regeln gäller, säg inte ett ord om din medverkan eller inte. Skyll inte på någon annan för då är du snart körd, tystnad inför polis åklagare, advokat och hela rättssystemet är bästa försvaret även om det känns jobbigt.
Citera
2023-09-09, 22:00
  #17
Medlem
Nej! Berätta för helvete inte! Advokaten vill heller inte veta!
Advokater har visserligen tystnadsplikt men de får heller inte ljuga, så du försätter bara advokaten i en knivig situation och riskerar mest bara att advokaten frånsäger sig uppdraget. Om advokaten får veta och fortsätter jobba för dig och det sedan framkommer att han visste så får han problem.

Det kan ju t.ex. vara så att en advokats klient spelar in när den erkänner för advokaten och sedan använder inspelningen som utpressning om den inte är nöjd eller något, det är inte en risk en advokat vill ta så den avsäger sig hellre uppdraget.
Så erkänn inget till advokaten för ditt och advokatens egna bästa.
Citera
2023-09-09, 22:03
  #18
Medlem
kodapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Varför skulle du erkänna?

Neka eller få rubriceringen att bli lättare, om det är under 1hg så säg att det är eget bruk osv, ingen smuggling.

Om TS säger att han försökt föra in narkotika i landet för eget bruk så erkänner han ju brott…

Smuggling är smuggling oavsett vem som är avsedd mottagare.
Citera
2023-09-09, 22:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Varför skulle du erkänna?

Neka eller få rubriceringen att bli lättare, om det är under 1hg så säg att det är eget bruk osv, ingen smuggling.

Det är det jag menade, jag tolkade "Var en mus om du är det.
En man står för vad denne har gjort..." som att jag skulle erkänna("stå för vad denne har gjort") och jag ifrågasatte det
Citera
2023-09-09, 22:28
  #20
Medlem
flugornass avatar
Tråden har bara ett svar som är korrekt, håll tyst så fort du har med rättsväsendet att göra.
Citera
2023-09-09, 22:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datardos
Det är det jag menade, jag tolkade "Var en mus om du är det.
En man står för vad denne har gjort..." som att jag skulle erkänna("stå för vad denne har gjort") och jag ifrågasatte det
Ja men säg ingenting så blir det bäst.
Citera
2023-09-09, 22:34
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Om TS säger att han försökt föra in narkotika i landet för eget bruk så erkänner han ju brott…

Smuggling är smuggling oavsett vem som är avsedd mottagare.
Går att få rubriceringen ändrad ändå, har hänt massor med gånger när det är eget bruk, men att vara tyst är såklart bäst.
Citera
2023-09-10, 00:34
  #23
Medlem
Erkänna är dumt, precis som du skriver.

I andra svar får du rådet att inte säga något vilket jag skulle säga också är en dum strategi.

Svarar du inga kommentarer eller sitter helt tyst med din advokat så har denne få möjligheter att hjälpa dig vid rättegången. Du ska nog inte räkna med att denne själv sitter och formulerar olika kluriga förklaringar till det som läggs dig till last. Försvarsadvokaten är ju din hjälp, och säger du inget så blir ju invändningen mot olika bevis rätt tunna, jämför Min klient hävdar att X beror på Y, och Skulle det inte kunna vara så att X beror på Y. Det senare är vad försvarsadvokaten skulle säga som jag förstår det, denne kan inte lägga ord som du inte sagt i din mun.

Har du planer på att komma med någon förklaring till något vid rättegången finns det ändå större anledning att gå igenom det med din försvarare, risken är annars att du sätter dit dig själv på ett värre sätt eller för ett annat brott. Någon skrev i ett annat svar att innehav för eget bruk var tillåtet men smuggling är förbjuden, utgående från att det stämmer är det ju korkat att i alla förhör säga inga kommentarer för att vid rättegången hävda att du varit utomlands och köpt för eget bruk, där det du borde sagt var bara att det var för eget bruk,

Citat:
Ursprungligen postat av datardos
Tjena,

För att inte gå in på det för mycket misstänks jag för narkotikasmuggling.

Bör jag erkänna till min advokat? Vet att de inte få främja orätta och i många fall då skulle behöva avgå från mitt försvar och jag måste skaffa annan. Men vad är bäst?

Tack på förhand gubbs!
Citera
2023-09-10, 15:00
  #24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Jag avstår från att spekulera allt för mycket då TS inte berättat något av sin berättelse och jag vill dels undvika att måla upp något om honom i sammanhanget, dels undvika varning från vår kära moderatorkår.

Rent teoretiskt kan jag dock föreställa mig många sätt som ett erkännande under tystnadsplikt kan användas för att vägleda utredning och förhör med åtalad för att ställa frågor kring omständigheter som är direkt anknutna till skuld.
Rent teoretiskt kan man föreställa sig vad som helst.




Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Folk gillar att skvallra och går bakom ryggen hela tiden utan någon större motivation. Om den juridiska världen är helt fri från, dessvärre, i övrigt vanligt förekommande mänskligt beteende är det såklart hedervärt men jag är tveksam inför att det skulle vara helt vattentätt.
Nu var det ju inte vanligt skvaller vi pratade om.

Tror du även att åklagare brukar samarbeta med försvarsadvokater för att få personer som blir åtalade frikända?




Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Vi är åtminstone överens om att det saknas skäl att erkänna brott för en försvarsadvokat. Vi motiverar det annorlunda, det är helt okej för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback