• 1
  • 2
2023-09-09, 16:11
Medlem
NoraKuzmas avatar
Personal från arbetsförmedlingens ekonomiavdelning åkte på Spahotell för 1 1/2 miljon kronor två gånger på ett halvår.

På rummet fanns goodiebags för 4 000:-, dock svårt att avgöra om det är per person eller inte men jag antar det.

Myndigheten hyrde ett helt våningsplan med kalla drycker, varma bad och golfsimulatorer.

Dagen avslutades med ett julbord för 93 000:-

Vad är summan som en arbetsgivare kan ge en enskild anställd med tanke på förmångsvärde och det måste ju finnas någon generell summa för vad en måltid ska få kosta.

Källa WNT och TT.

Skattefinansierad verksamhet ska aldrig gå till golfsimulatorer, Spa lounge och goodiebags eller?

Vad kommer att hända? Kommer ansvarig chef att avkrävas en förklaring och bli anmäld?
Citera
2023-09-09, 16:18
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Personal från arbetsförmedlingens ekonomiavdelning åkte på Spahotell för 1 1/2 miljon kronor två gånger på ett halvår.

På rummet fanns goodiebags för 4 000:-, dock svårt att avgöra om det är per person eller inte men jag antar det.

Myndigheten hyrde ett helt våningsplan med kalla drycker, varma bad och golfsimulatorer.

Vad är summan som en arbetsgivare kan ge en enskild anställd med tanke på förmångsvärde och det måste ju finnas någon generell summa för vad en måltid ska få kosta.

Källa WNT och TT.

Skattefinansierad verksamhet ska aldrig gå till golfsimulatorer, Spa lounge och goodiebags eller?

Vad kommer att hända? Kommer ansvarig chef att avkrävas en förklaring och bli anmäld?
Bra att arbetsgivaren uppskattar och satsar på sina anställda. Det måste bli slut på avundsjuka som i sin tur lett till restriktioner. Låt arbetsgivare visa uppskattning
Citera
2023-09-09, 16:18
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:

Källa WNT och TT.

Första tanken är, var ansöker man om tjänst?
Nja, detta är ganska vanligt så kommer förmodligen inte att få större konsekvenser för enstaka individer. Kanske att de tar bort golfsimulatorn nästa år och allt är peachy, då har de minskat kostnaderna.
Citera
2023-09-09, 16:22
Medlem
Steam Hotel som det handlar om kostar 1500:- natten. Det är inga märkvärdigheter.

Det är väl klart tjänstemän ska få åka på konferens?
Citera
2023-09-09, 16:32
Knasigt, faktiskt. Men man orkar inte reagera tycker jag, vilket tråden demonstrerar. Det är åtråvärt att roffa åt sig av de pengapåsar man har tillgång till, och irrationellt att låta bli. Här framställer några debattörer knarkare som kloka om de utnyttjar systemet

https://www.svd.se/a/WRABBg/arbete-m...ver-debattorer

"Det måste löna sig att arbeta, är ett mantra som ofta upprepas av regeringspartierna. Men i så fall borde det löna sig att arbeta för alla människor, också för dem som lever sina liv i nära kontakt med socialtjänst och missbruksvård. Idag räknar många människor i utsatthet själva ut att det är smartare att fortsätta vara missbrukare i samhällets ögon än att försöka bli nykter och arbetsam. Den nuvarande politikens många incitament för arbete är helt enkelt kontraproduktiva för dem som lever i utsatthet."

Låt knarkarna få fri tillgång till golfsimulatorer? Är bra politik? Och så synd om dem som stod på swishlistorna med knarkare som kom ut på nätet? Ge dem fri golf, det blir kul, Roffe.
Citera
2023-09-09, 16:41
En till rationell person. Dock troll, men stärker ändå tesen Roffa är rätt

(FB) Usel ekonomi
Citera
2023-09-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Steam Hotel som det handlar om kostar 1500:- natten. Det är inga märkvärdigheter.

Det är väl klart tjänstemän ska få åka på konferens?
Om det är egna intjänade pengar ja, men här är det andras pengar och man äskar mer pengar som dom flesta myndigheter när pengarna "inte räcker", visst liten uppskattning men tror inte ens företag kommer upp i dessa nivåer
Citera
2023-09-09, 17:29
Medlem
Citat:

Källa WNT och TT.

Detta låter som ju som lite i överkant. Men samtidigt. Jag har varit på flera privata företag som har bjudit på fina resor med hotell, god mat och vin. Det är brukligt någon gång per år. (Inom tjänstesektorn och förutsatt att företaget går bra). Om de offentliga arbetsgivarna bara kan bjuda på en jultallrik då kommer de anställa att uppleva arbetsgivaren som snålare och mindre attraktiv och de får svårt att rekrytera kompetent personal. Jag tycker att man kan se det som en förmån, en del av lönen (men ja, då ska det betalas skatt också).
Citera
2023-09-09, 17:35
Medlem
Bedrövligt!
Det här händer inte ens på privat sektor. Inte ens stora välkända företag som går med miljardvinst skulle bjuda sina anställda på det viset.
AF är till bara för att få arbetslösa sysselsatta så att statistiken ser bättre ut.
Lägg ner den så att privata aktörer kan ta över då blir mycket mer produktivitet.
Citera
2023-09-09, 20:03
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Bedrövligt!
Det här händer inte ens på privat sektor. Inte ens stora välkända företag som går med miljardvinst skulle bjuda sina anställda på det viset.
AF är till bara för att få arbetslösa sysselsatta så att statistiken ser bättre ut.
Lägg ner den så att privata aktörer kan ta över då blir mycket mer produktivitet.

Nja, de bjuder dock sig själva på större fester. (Vet)
Citera
2023-09-10, 18:12
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta låter som ju som lite i överkant. Men samtidigt. Jag har varit på flera privata företag som har bjudit på fina resor med hotell, god mat och vin. Det är brukligt någon gång per år. (Inom tjänstesektorn och förutsatt att företaget går bra). Om de offentliga arbetsgivarna bara kan bjuda på en jultallrik då kommer de anställa att uppleva arbetsgivaren som snålare och mindre attraktiv och de får svårt att rekrytera kompetent personal. Jag tycker att man kan se det som en förmån, en del av lönen (men ja, då ska det betalas skatt också).

Du får skilja på vinstdrivande verksamhet och det som är skattefinansierad verksamhet.

Det är dina och mina skattekronor som går till "goodie bag" och golfsimulator med spa lounge.
Samtidigt som AF sparkar 300 medarbetare.

Om en chef på ett privatföretag vill använda vinsten till personalfrämjande aktiviteter så är det upp till han och styrelsen.

Men våra skattepngar ska gå till det som bäst för samhällsnyttan.

Speciellt AF som egentligen är en helt onödig myndighet.
Citera
2023-09-10, 18:14
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bra att arbetsgivaren uppskattar och satsar på sina anställda. Det måste bli slut på avundsjuka som i sin tur lett till restriktioner. Låt arbetsgivare visa uppskattning

Förstår inte vad som är så svårt att förstå.

Det här är skattefinansierad verksamhet.
Dina och mina skattepengar.

De får lön. De har ingen vinst att ta av till spa lounge och golfsimulator.

Det är lika illa att bara en del av personalen på AF får åka på dessa "konferenser".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in