2023-09-10, 18:15
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Bedrövligt!
Det här händer inte ens på privat sektor. Inte ens stora välkända företag som går med miljardvinst skulle bjuda sina anställda på det viset.
AF är till bara för att få arbetslösa sysselsatta så att statistiken ser bättre ut.
Lägg ner den så att privata aktörer kan ta över då blir mycket mer produktivitet.

Instämmer helt.

Finns ingen anledning till att staten ska driva en söka jobb och kontrollera att personen verkligen söker jobb verksamhet.
Citera
2023-09-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Bedrövligt!
Det här händer inte ens på privat sektor. Inte ens stora välkända företag som går med miljardvinst skulle bjuda sina anställda på det viset.
AF är till bara för att få arbetslösa sysselsatta så att statistiken ser bättre ut.
Lägg ner den så att privata aktörer kan ta över då blir mycket mer produktivitet.

Har du sovit under en sten de sista 20 åren? Privata aktörer har redan tagit över från AF. Under Reinfeldts tid blev detta ett faktum. AF har ingen funktion alls. De privata företagen cementerar bara alla problem då de livnär sig på att fler blir arbetslösa.
Citera
2023-09-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Personal från arbetsförmedlingens ekonomiavdelning åkte på Spahotell för 1 1/2 miljon kronor två gånger på ett halvår.

På rummet fanns goodiebags för 4 000:-, dock svårt att avgöra om det är per person eller inte men jag antar det.

Myndigheten hyrde ett helt våningsplan med kalla drycker, varma bad och golfsimulatorer.

Dagen avslutades med ett julbord för 93 000:-

Vad är summan som en arbetsgivare kan ge en enskild anställd med tanke på förmångsvärde och det måste ju finnas någon generell summa för vad en måltid ska få kosta.

Källa WNT och TT.

Skattefinansierad verksamhet ska aldrig gå till golfsimulatorer, Spa lounge och goodiebags eller?

Vad kommer att hända? Kommer ansvarig chef att avkrävas en förklaring och bli anmäld?

Vet du hur många deltagare det var? Om vi nu skall kunna avgöra om det per person var dyrt eller inte.
Kanske spa och golfsimulator är något son finns på hotellet och är tillgängligt för gästerna?
Rent generellt och oavsett statligt verk, så är det klart att de någon gång måste få åka på konferens eller annan utbildningsresa. Vi vill ju inte att privata arbetsgivare skall plocka alla stjärnorna där ute. Normalt brukar det finnas riktlinjer vad gäller kostnader för dylika ting. Med det sagt så har vi ju genom åren sett att Arbetsförmedlingen och Migrationsverket har obegränsad budget så man vet ju aldrig i detta fall.
Citera
2023-09-10, 20:08
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Vet du hur många deltagare det var? Om vi nu skall kunna avgöra om det per person var dyrt eller inte.
Kanske spa och golfsimulator är något son finns på hotellet och är tillgängligt för gästerna?
Rent generellt och oavsett statligt verk, så är det klart att de någon gång måste få åka på konferens eller annan utbildningsresa. Vi vill ju inte att privata arbetsgivare skall plocka alla stjärnorna där ute. Normalt brukar det finnas riktlinjer vad gäller kostnader för dylika ting. Med det sagt så har vi ju genom åren sett att Arbetsförmedlingen och Migrationsverket har obegränsad budget så man vet ju aldrig i detta fall.

Om jag minns rätt var det 135 och 144 deltagare.

Det måste finnas konferenslokal att hyra på orten utan Spa Lounge.
Varför betala för resa och övernattning m.m.

Det mest intressanta är väl om vanliga arbetsförmedlare får åka på konferens eller om det bara är vikt åt ekonomiavdelningen?
Senast redigerad av NoraKuzma 2023-09-10 kl. 20:12.
Citera
2023-09-10, 22:34
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt var det 135 och 144 deltagare.

Det måste finnas konferenslokal att hyra på orten utan Spa Lounge.
Varför betala för resa och övernattning m.m.

Det mest intressanta är väl om vanliga arbetsförmedlare får åka på konferens eller om det bara är vikt åt ekonomiavdelningen?

Så en ca 670 kr per skalle för julbordet. Rimligt. Troligen fick de då betala drycken själva.
Citera
2023-09-10, 23:53
Medlem
Citat:
Du får skilja på vinstdrivande verksamhet och det som är skattefinansierad verksamhet.

Det är dina och mina skattekronor som går till "goodie bag" och golfsimulator med spa lounge.
Samtidigt som AF sparkar 300 medarbetare.

Om en chef på ett privatföretag vill använda vinsten till personalfrämjande aktiviteter så är det upp till han och styrelsen.

Men våra skattepngar ska gå till det som bäst för samhällsnyttan.

Speciellt AF som egentligen är en helt onödig myndighet.
Våra skattepengar går också till rekrytering av rätt kompetens. Att locka till sig rätt kompetens och att hålla personalen motiverad och nöjd tror inte jag är en förlustaffär. Varför skulle i så fall privata företag "bjuda på goodie-bags", om de bara förlorade investerade pengar på det? Uppenbarligen ser de en uppsida med det. Varför skulle inte samma uppsida vara gällande för offentlig sektor?
Citera
2023-09-11, 16:47
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Våra skattepengar går också till rekrytering av rätt kompetens. Att locka till sig rätt kompetens och att hålla personalen motiverad och nöjd tror inte jag är en förlustaffär. Varför skulle i så fall privata företag "bjuda på goodie-bags", om de bara förlorade investerade pengar på det? Uppenbarligen ser de en uppsida med det. Varför skulle inte samma uppsida vara gällande för offentlig sektor?

Regelverket för förmåner till offentlig anställda ser helt annorlunda ut.

Vad är så svårt att förstå?

Är det ett privatföretag är det vinstdrivande och företaget kan ha bonus m.m.

Är det skattefinansierat är det skatteintäkter och då ska myndigheten vara sparsam.

Har du läst ekonomi överhuvudtaget?

Du förstår det att om en myndighet skyfflar ut pengar åt sina anställda så hamnar det på skattesedeln i någon form? Gillar du att betala skatt och att sponsra goodie bags för anställda som redan får lön för sitt arbete?

Jag häpnar över att det är så svårt att förstå skillnaden på skattefinansierad verksamhet och vinstdrivande verksamhet.
Citera
2023-09-11, 16:52
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Så en ca 670 kr per skalle för julbordet. Rimligt. Troligen fick de då betala drycken själva.

Om jag minns rätt får inte en myndighet betala för alkoholkonsumtion för offentligt anställda.

Har jobbat på en förvaltning där idioterna åkte på konferens med övernattning och söp satan på middagen. När ekonomiavdelningen fick reda på det så fick nötterna så snällt betala drickat.
De delade "broderligt" och det gick då på ca 550:-/per person.
Idag hade det kostat runt 1000:-/ per person.

Alla aktiviteter dagen efter ställdes in pga bakfylla.
Men lön fick de ändå.
Citera
2023-09-11, 17:26
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt får inte en myndighet betala för alkoholkonsumtion för offentligt anställda.

Har jobbat på en förvaltning där idioterna åkte på konferens med övernattning och söp satan på middagen. När ekonomiavdelningen fick reda på det så fick nötterna så snällt betala drickat.
De delade "broderligt" och det gick då på ca 550:-/per person.
Idag hade det kostat runt 1000:-/ per person.

Alla aktiviteter dagen efter ställdes in pga bakfylla.
Men lön fick de ändå.

Så är det nog. Jag vet nära och kära på Landstinget som blir inbjudna på julbord, men får betala allt själva. Inte en krona i bidrag till middagen. Att jämföras med den privata sektorn. Vad jag sett så finnas allt mellan eget köp av dryck, 5 kuponger var för att handla i baren eller helt fri och öppen bar. Sen är det nog skillnad mellan privata företag och börsnoterade bolag. De sista har klart tydligare och mer strängare regler, gäller att se bra ut inför aktieägare och pressen.
Citera
2023-09-11, 21:04
Medlem
Citat:
Regelverket för förmåner till offentlig anställda ser helt annorlunda ut.

Vad är så svårt att förstå?

Är det ett privatföretag är det vinstdrivande och företaget kan ha bonus m.m.

Är det skattefinansierat är det skatteintäkter och då ska myndigheten vara sparsam.

Har du läst ekonomi överhuvudtaget?

Du förstår det att om en myndighet skyfflar ut pengar åt sina anställda så hamnar det på skattesedeln i någon form? Gillar du att betala skatt och att sponsra goodie bags för anställda som redan får lön för sitt arbete?

Jag häpnar över att det är så svårt att förstå skillnaden på skattefinansierad verksamhet och vinstdrivande verksamhet.
Du tänker väldigt kortsiktigt nu och du ignorerade mitt argument om rekrytering. Förstår du inte att rekrytering är viktigt? Att det är viktigt att locka till sig kompetent personal, att behålla denna personal? samt att det kan bli dyrare om mindre kompetent och mindre motiverad personal anställs? Som sagt tror jag inte att en arbetsgivare förlorar pengar på att vara attraktiv och att behålla kompetenta medarbetare som känner sig nöjda och uppskattade.
Citera
2023-09-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Nja, de bjuder dock sig själva på större fester. (Vet)
Inte hos oss i alla fall!
Citera
2023-09-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Har du sovit under en sten de sista 20 åren? Privata aktörer har redan tagit över från AF. Under Reinfeldts tid blev detta ett faktum. AF har ingen funktion alls. De privata företagen cementerar bara alla problem då de livnär sig på att fler blir arbetslösa.
Kanske det.
Varför finns AF kvar då om den inte uppfyller nån funktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in