• 1
  • 2
2023-09-09, 06:50
Medlem
Run3s avatar
Jag är höginkomsttagare med eget bolag, och nu är det dags för mig att uppgradera min telefon. Eftersom att jag köper telefonen på bolaget, samt momsfritt, med bolagets oskattade pengar, så är priset inget problem. Jag kan gott köpa en telefon som är "dyr" för vanliga, fattiga förlorar-Svenssons.

Mina krav:

1) Ren Android, eller nära ren. Har tidigare kört OnePlus, då de är ganska rena med lite bloat. Hade även Nokia 8 ett tag, då den inte heller hade bloat. Men nu funderar jag på en Pixel-telefon, men det kanske finns bättre alternativ, därav frågan.

Förtydligande: jag avskyr t.ex. Samsungs modifierade Android och bloat i form av deras egna förinstallerade appar.

Alltså: Jag vill ha få/inga ändringar till Androids default-gränssnitt och få/inga extra förinstallerade appar utöver Android standardappar.

2) Lång support med uppdateringar. Känns som att man sällan får nya Android-versioner redan efter 1 år med de flesta telefoner. Jag skulle vilja ha många år av support. Gärna 5 år av Androids årliga, nya feature-versioner (inte bara säkerhetsuppdateringar).

Min tid är värd pengar, och när jag har köpt en telefon så kör jag på den i flera år. Jag har inte tid att byta stup i ett. Det är materialistiska Svensson-förlorare som runkar till årets nya telefoner och årligen köper en ny telefon så fort den släpps.

3) Givetvis ska den vara tekniskt högpresterande. Skarp skärm, krispiga bilder med kameran, snabb som en vässla, etc.
Citera
2023-09-09, 07:43
Medlem
Homoaktivists avatar
Google pixel 8 pro när det kommer nästa månad.
Citera
2023-09-09, 08:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Google pixel 8 pro när det kommer nästa månad.
Är det telefonen som prylbögarna törstar efter?

Hittade denna sidan https://www.sweclockers.com/nyhet/37...ronorsstrecket som säger att den kan komma att kosta 17 700 kr. Rimligt pris ändå ifall det är en bra telefon som uppfyller mina modesta krav.

Men då får jag alltså vänta 1 månad. Kan väl vara värt om den är bra.
Citera
2023-09-09, 08:39
Medlem
Homoaktivists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är det telefonen som prylbögarna törstar efter?

Hittade denna sidan https://www.sweclockers.com/nyhet/37...ronorsstrecket som säger att den kan komma att kosta 17 700 kr. Rimligt pris ändå ifall det är en bra telefon som uppfyller mina modesta krav.

Men då får jag alltså vänta 1 månad. Kan väl vara värt om den är bra.

Nej prylbögarna vill ha Iphone, men blir svårt för dig att köra Android då.
Citera
2023-09-09, 09:11
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Nej prylbögarna vill ha Iphone, men blir svårt för dig att köra Android då.
Iphone vill jag inte ha. Jag har aldrig haft någon Apple-produkt och har inte tid att lära mig något nytt. Särskilt när jag redan vet hur allt fungerar på Android och Apple inte erbjuder något som är bättre. Snarare är Apple sämre, då det är nedlåst. T.ex. måste jag enkelt kunna installera hackade appar, vilket inte är möjligt på Iphone.
Citera
2023-09-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag är låginkomsttagare och har inte råd med android.
Varför måste du ha ”hackade appar”?
Android är ju billigare per år än ajfån? Att du kan köra med moddade appar såsom xManager och YouTube ReVanced innebär att du slipper reklamen i appar som annars tvingar på dig det om du inte betalar. Spotify helt gratis utan reklam? Det går med xManager. Och installationen går på bara några sekunder.

Citat:
De uppdateras med ny version av mjukvaran i sex år. När det är dags för byte så görs detta med enkelhet.
Pixel uppdateras i 5 år, och Pixel 8 som släpps om någon vecka och 8a som släpps nästa år ska uppdateras i sju.

Annars finns Samsung som även den har 5 år uppdateringar och enkla byten.

Citat:
Du vill ha ren android utan bloat men funderar på pixel, fullsprutad med Google bloatware.
Ja istället får du bloat av Apple istället om du köper ajfån. Fick mig ett skratt när jag startade min ajfån 13 för första gången och det var ett tjugotal onödiga appar som jag aldrig kommer öppna. Allt från översättning till aktier till videoklippsredigering.

Finns dessutom GrapheneOS till Pixel där du får absoluta minimum + världens mest moderna och säkra operativsystem för mobiler. Installationen går på 20 min och du behöver bara göra den en gång.
Citera
2023-09-09, 12:13
Medlem
Citat:
Android är ett mobilt operativsystem helt utan årsavgift. Precis som iOS. Det är mobiltelefonerna som använder android jag inte har råd med. 17.700kr för en pixel fullsprutad med bloat från google. Allt för att ha full koll på användarna.
Bra fucktard, då är tråden inte för dig. TS skrev specifikt att han är höginkomsttagare och ingen scrub som du. Han skrev även att han specifikt vill ha Android. Du behöver inte sprida dina åsikter om Apple var du än går. Vi fattar redan baserat på din signatur (som är lögn) och din avatar att du gillar dem.

Sen att du pratar om 17700 kr Pixels när det finns de som sålts för 2990 säger en hel del om dig.

Citat:
Jag har samma upplevelse när jag startar upp en android mobil första gången. Förutom standardapparna i android som epost, meddelande och webbläsare så är det en massa bloat från Google som gmail, Google message, Google chrome, Google Search, Google YouTube, Google Play, Google Drive, Google Meet, Google Maps, Google Photos, Google TV och YouTube Music.
Ingen bryr sig, han bad specifikt om en mobil med Android utan bloat. Hälften av alla de där apparna används ju faktiskt

Google Messages - SMS
Chrome - webbläsare
Google Play - fucking butiken du installerar appar med
Google Drive- molnlagring
Google Maps - världens bästa kartapp
Google Photos - en app för att se bilderna du själv fucking tagit
YouTube Music - lyssna på musik du laddat ner

Hur du kan jämföra dessa med tramset som Apple tvingar på dig, ja det vet jag inte.
Citera
2023-09-09, 12:20
Medlem
Citat:
Så talar ett äkta får!
TS skrev tydligt: "Jag vill ha få/inga ändringar till Androids default-gränssnitt och få/inga extra förinstallerade appar utöver Android standardappar."
Inga ändringar - Pixel är perfekt på det sättet
Få/inga extra förinstallerade appar utöver Android standardappar - Pixels standardappar är Androids standardappar.

Åter igen, du visar ju bara att du hellre vill sälja in folk på ajfån än att faktiskt hjälpa folk.
Citera
2023-09-09, 13:03
Medlem
Citat:
Skriver att det bara är "materialistiska Svensson-förlorare som runkar till årets nya telefoner" medan hen själv suktar efter nyaste pixel som släpps om en månad.
Han skrev att han ser ner på de som köper nya mobiler årligen och att han nu har tänkt köpa en ny dyr mobil utan bloat som håller länge.

Du tycks ha missat den detaljen att han ska ha den länge.
Citera
2023-09-09, 13:05
Medlem
Bra fråga! Kommer nog överge Samsung pga all bloat och assistenter de tvingar på en, även om själva telefonerna är bra. I flagshipsegmentet tycker jag man betalat tillräckligt för telefonen utan att de ska dra in extra på allt det där.

Vill liksom TS inte in i Apples ekosystem heller.

En annan fråga är om det inte blivit mer ovärt med premium? Dvs om smartphones kommit till en platå i utvecklingen så att de bästa har mindre försprång? Det känns som att de mest konkurrerar med onödigt många kameror nu för tiden ...

Eller vad säger ni?
Senast redigerad av TigerKid2 2023-09-09 kl. 13:08.
Citera
2023-09-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
En annan fråga är om det inte blivit mer ovärt med premium? Dvs om smartphones kommit till en platå i utvecklingen så att de bästa har mindre försprång? Det känns som att de mest konkurrerar med onödigt många kameror nu för tiden ...

Eller vad säger ni?
I dagsläget känns det fruktansvärt ovärt med flaggskepp. Jag skulle inte råda någon att köpa dem.

Bästa mobilen på marknaden för normies nu är Pixel 7a. Den har 5 år av stöd, högsta säkerheten på marknaden och fungerar i allmänhet riktigt jävla bra. Är Pixel 7 Pro bättre? Oja. Men hur mycket bättre? Knappast 8k bättre.
Citera
2023-09-09, 15:48
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Han skrev att han ser ner på de som köper nya mobiler årligen och att han nu har tänkt köpa en ny dyr mobil utan bloat som håller länge.

Du tycks ha missat den detaljen att han ska ha den länge.
Min nuvarande telefon är OnePlus Nord. Den kom ut 2020. Den senaste versionen den har är med Android 12 från 2021. (Den uppdateringen var till råga på allt också grovt försenad när den väl kom till OnePlus Nord.) Jäkla skitbolag som gav 1 år av feature-uppdateringar.

Innan hade jag Nokia 8. Där blev jag lika scammad på uppdateringar.

Jag hoppas Google är bättre, om jag köper en. Tidigare har de väl lovat 3 år med feature-uppdateringar och 2 år utöver det med säkerhetsuppdateringar. Känns som att det är det minsta man kan begära. Men när konkurrenterna ger 1 år så är det ju "sjukt generöst" med 3 år. 🤡

Minst 5 år av feature-uppdateringar tycker jag att man borde kunna förvänta sig. Oftare orkar jag inte tvingas byta telefon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in