2023-09-09, 03:58
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Från DN igår - https://www.dn.se/sverige/regeringen...tning-pa-gang/

Citat:
Lagstiftningen ska skärpas så att lärosäten lättare kan stänga av studenter.

Det meddelar utbildningsminister Mats Persson (L) efter att en högerradikal students beteende vid Karlstads universitet har fått huvudläraren att sjukskriva sig och kurskamrater att hoppa av.

Studenter som är uppenbart olämpliga för sin utbildning bör kunna avskiljas.
Uttalandet till DN kommer efter att han läst saken kring den nationalistiska aktivisten Christian Peterson med bakgrund i NMR skrivit in sig på en kurs vid Karlstad univeristet.

Citat:
– Vi är väldigt bekymrade och vill uppdatera den här lagstiftningen så att den utgår från verkligheten, säger Mats Persson.

Peterson skrev nedsättande kring sin lärare och sina kurskamrater i sina nätkanaler.
Häcklade sin lärare utifrån lärarens etniska ursprung.
Hälften av studenterna har hoppat av enligt artikeln.
Läraren är sjukskriven.
Resten av kursen blir en ren läskurs utan föreläsningar.

Citat:
Karlstads universitet har inte funnit skäl att stänga av Christian Peterson från kursen. Han ”balanserar på gränsen, men på rätt sida”, säger en prefekt.

Vad tycker regeringen om detta?

Citat:
– Jag ifrågasätter inte universitetets bedömning av juridiska läget. Problemet är inte deras agerande. Problemet är att lagstiftningen är omodern och förlegad, säger utbildningsminister Mats Persson.

Vidare så kritiserar utbildningsministern såväl cancelkultur som andra överdrifter.

Citat:
– För mig spelar det ingen roll om tystandet kommer från identitetspolitik eller ”woke” eller från den yttersta högerkanten – båda är lika illa, säger Mats Persson.

Utbildningsministern avslutar med:
– Vi har åsiktsfrihet i Sverige – men man har ett stort ansvar och skyldighet att agera enligt lagens ramar och agera moraliskt rimligt mot andra människor. Att direkt eller indirekt hota och tysta studiekamrater, lärare och forskare är förkastligt, säger Mats Persson.
Så är det på tiden att liberalerna äntligen visar lite ryggrad och på allvar värnar den högre utbildningen eller ska man låta vem som helst löpa amok och störa ut den man inte tycker om?

Ska inte lärare och professorer på universitet ha någon integritet och slippa påhopp från militanta studenter likt Peterson?

Är en students åsikter viktigare än en halv klass studenters önskan att förkovra sig?

Om inte regeringen sätter ner foten så vart hamnar vi då?

På 30 talet var faktiskt det så att det var det en studentkår som var först ut med att bränna böcker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C...i_Nazityskland
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2023-09-09 kl. 04:13.
Citera
2023-09-09, 04:46
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Peterson skrev nedsättande kring sin lärare och sina kurskamrater i sina nätkanaler.
Läraren är sjukskriven.

Jag håller med — om detta är tillåtet och inte går att förhindra med dagens lagstiftning så bör lagstiftningen givetvis ändras. Inte svårare än så egentligen.

Jag antar att skolan har en skyldighet att erbjuda utbildning. Men varför kan de inte låta bara eleven gå kursen isolerat och ensam i ett separat i ett eget rum? Finns det inte material redo för det så kan man ju slänga in en webbkamera i rummet.

Vet inte hur lagarna ser ut, men jag utgår utifrån att de övervägt det. Men vore intessant stt få läsa vilka paragrafer som förhindrar det.

Jag har för mig att jag nyligen läste en nyhet om att skolor ska få tillåtelse att flytta mobbare till andra skolor (snarare än deras offer). Kan man inte göra samma sak här? Lär väl finnas skolor i någon kommun i närheten

Jag hittar dock ingen sådan nyhet så jag antar att jag lika väl kan ha drömt det

———

INB4: ”Jag råkar hålla med studenten i den här specifika frågan! Alltså är det alltid jättebra att agera på ett sätt som får detta resultatet och ingenting får förändras!

Till dig ber jag dig tänka ur fler perspektiv. Använd hjärnmaskinen och försök föreställa dig att studenten istället hade motiv som inte stämmer överens med dina åsikter.

Det handlar alltså om en princip. Som TS skrev - är det rimligt och önskvärt att elever ska kunna trakassera sina lärare till den grad att läraren sjukskrivs och halva klassen hoppar av som i detta fallet?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-09-09 kl. 05:09.
Citera
2023-09-09, 06:43
Medlem
DN har en agenda här.
Den sk högerextreme studenten är han som driver Förtalsombudsmannen och är naturligtvis en nagel i ögat på DN då de riskerar att inte kunna hänga ut folk till höger för vilka lögner som helst.

Det de borde undersöka är hur ett universitet kan anställa Hübinette, en extremist som forskar i nonsensämnet "kritisk rasteori" som går ut på att alla vita är rasister, rasism mot vita inte kan exsistera osv.
Hübinette har också domar för misshandel, försök till mordbrand mot exflickvän mm.

Sen utalanden som
"Hübinette har uttryckt följande, utan att ta ansvar för dessa citat offentligt:

“Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!”
Källa: Creol, nr. 1/1996.

Och:

“Jag började helt enkelt attackera och mer eller mindre misshandla personer som betedde sig rasistiskt i min närhet. Det kunde röra sig om allt från fullfjädrade skinheads, till barn i skolåldern eller äldre herrar och damer.”
Citera
2023-09-09, 06:47
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
DN har en agenda här.
Den sk högerextreme studenten är han som driver Förtalsombudsmannen och är naturligtvis en nagel i ögat på DN då de riskerar att inte kunna hänga ut folk till höger för vilka lögner som helst.

Det de borde undersöka är hur ett universitet kan anställa Hübinette, en extremist som forskar i nonsensämnet "kritisk rasteori" som går ut på att alla vita är rasister, rasism mot vita inte kan exsistera osv.
Hübinette har också domar för misshandel, försök till mordbrand mot exflickvän mm.

Sen utalanden som
"Hübinette har uttryckt följande, utan att ta ansvar för dessa citat offentligt:

“Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!”
Källa: Creol, nr. 1/1996.

Och:

“Jag började helt enkelt attackera och mer eller mindre misshandla personer som betedde sig rasistiskt i min närhet. Det kunde röra sig om allt från fullfjädrade skinheads, till barn i skolåldern eller äldre herrar och damer.”

Ämnet på universitetet i Karlstad är "Interkultur" sen får du kalla det vad du vill typ som många anser att Peterson är och förblir en nazist även om han lämnat NMR.
Citera
2023-09-09, 08:06
Medlem
DerRoteBarons avatar
Problemet med utsagan är bristen på konkreta exempel. DN gör en moralisk bedömning av Petersons agerande utan att visa vad det är han faktiskt har gjort. Detta är knappast förvånande och pekar på att de har en agenda. Whataboutism i dessa frågor är meningslöst då hyckleriet är både öppet och ogenerat. Men ingen student skulle övervägas att stängas av om den kritiserat en lärare eller klasskamrater för att vara en vit man eller dylikt.

Med det sagt kan jag mycket väl tänka mig att Peterson betett sig som ett svin, om någon har exempel på hans verk att länka vore det uppskattat. Men det finns också en del i artikeln som tyder på att det handlar om en massa sojapojkar som inte tål att någon invaderar deras hugbox.
Citera
2023-09-09, 08:14
Medlem
Så man vill kunna stänga av undersökande journalister/forskare från att utvärdera kurser och eventuellt skriva en artikel/avslöjande?

Skall detta gälla alla journalister när de gör undersökningar?
Kontaktförbud och publiceringsförbud vid stora avslöjanden.
Eller är det bara vissa människor som skall kunna stängas av, folk med "fel" åsikter?
Citera
2023-09-09, 08:40
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Friatiders artikel är klockren faktiskt.
https://www.friatider.se/regeringen-...fran-hogskolan
Citat:
I motsats till skärpningarna av invandringspolitiken, som regeringen tänker utreda till 2026, säger Mats Persson att den här nya lagstiftningen ska vara på plats "så snart som möjligt" och att utredningen redan är klar.

Kära sväjjevänner, var det denna politik ni röstade på?
Citera
2023-09-09, 08:46
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller med — om detta är tillåtet och inte går att förhindra med dagens lagstiftning så bör lagstiftningen givetvis ändras. Inte svårare än så egentligen.

Nämen jösses vad cringe (hoppas att jag använder det här nyordet rätt nu).

Hur långt ska ni gå egentligen med att ingen ska få kränka, kritisera eller göra vänsterextremister ledsna i ögat? Vi ska se över lagstiftningen så att inte muslimer blir så ledsna och kränkta att de måste begå terrordåd eller kaosvåld och nu ska vi enligt dig se över lagstiftningen så att radikala, rasistiska extremister ska kunna hålla skattefinansierade rasistiska kurser på universitet utan att någon belyser dessa eller kritiserar dem.

Du borde polisanmäla din mamma för att uppenbarligen ha tappat dig en gång för mycket som bebis.

Jag har aldrig någonsin sett liknande attityd då det varit människor som inte är vänsterextremister som hängs ut, attackeras med våld ibland tom i sina hem, trakasseras osv.

Vi har fått se etablerade medier knacka dörr hos privatpersoner samt bete sig riktigt illa mot exempelvis SD-politiker med flera.

Tobias Hubinette sprider enormt hat omkring sig och han är en av de absolut värsta rasisterna i Sverige.

Vänsterextremister vill gärna få det att verka som att gemene svenne är rasist och då ska det också letas med ljus och lykta efter något som kanske, med mycket om och men kan tolkas som eventuellt rasistiskt och då ska svenne karaktärsmördas och frysas ut.

Hubinette har uttryckt sig extremt rasistiskt på riktigt och han sprider hat mot meningsmotståndare och svenskar överlag.

Många har skrivit om det här i den andra tråden. Hur hade läget varit ifall det istället för den vänsterextrema hatfiguren Hubinette hade varit en högerextrem person som anställs på universitet för att sprida hat mot judar och araber i kurser om hur dåliga och våldsamma dessa människor är?

Ibland måste man kunna släppa sina politiska uppfattningar och bara se på en händelse eller situation från ett så utomstående perspektiv som möjligt.

Glöm för en stund allt det där om högerextrem, nazist osv och för all del, glöm allt det där som Tobias Hubinette uttalat om väst, svenskar och vita. Om vi bara ser till själva situationen så har vi alltså en kurs som handlar om hur vita människor per automatik är rasister, vithet är dåligt osv och så har vi någon ung man som anser att det här är helt sjukt och då väljer att gå kursen för att granska och belysa det här.

Om Tobias Hubinette tror på det han säger och gör så kan han tåla den här granskningen och istället argumentera för varför det han säger är korrekt och varför hans kurs är viktig och bör finansieras av skattebetalarna.

Du vill alltså se över lagstiftningen bara för att Tobias Hubinette inte kan räta på ryggen och stå till svars för sin rasism och vänsterextremism. Det är ju helt absurt.

Du kan väl flytta till Ryssland istället? Eller Iran? Det verkar passa dig mycket bättre.

I Sverige ska vi ha ett fritt och demokratiskt samhälle. Makten och det offentliga ska vara transparent. Håller du kurser på universitet och du då är en offentlig person samt finansieras med skattemedel så ska du kunna svara på varenda fråga om dina kurser och du bör kunna argumentera istället för att sjukskriva dig då det blir lite jobbigt.

Kan det vara som så att han vet mycket väl om att hans rasistiska kurs inte hade tagits väl emot av den breda massan? Kan det vara som så att Hubinette helst håller sina extrema åsikter och kurser lite i skuggan så att den breda massan inte får nys om det här?

Till sist så kan vi ju gå vidare på det ack så viktiga "whataboutism-spåret". Alla är ju lika mycket värda och alla ska vara lika inför lagen, inför samhället och hela det där jäkla köret.

Ingen har klagat då Tobias Hubinette hängt ut och trakasserat sina meningsmotståndare. Inga har klagat då Robert Aschberg på ett aggressivt vis attackerar privatpersoner, ofta äldre människor som i affekt skrivit något negativt om massinvandringen.

Vart var du och alla andra då vänsterextremister kastade in någon sorts brandbomb i den här Petersons lillasysters rum?

Ta en titt på Janne Josefssons viktiga avsnitt av Uppdrag Granskning, Det goda våldet.

https://www.youtube.com/watch?v=6t8yNpzv_GQ

Citat:
Det beskrivs som självförsvar, men i de militanta vänstergruppernas försök att skrämma meningsmotståndare används våldsamma metoder som också drabbar anhöriga och personer utan politisk anknytning

Varför dömer vi inte alla efter samma måttstock? Varför är det så stor skillnad även om situationen är precis densamma men då man skiftar på höger och vänster?

Kan vi inte sluta upp med det och istället döma Tobias Hubinette på precis samma sätt som vi hade dömt ut vilken annan rasist som helst och antingen så behandlar vi Peterson likadant som vi behandlar vilken vänsterjournalist som helst eller så får vi börja vara lika hårda mot dessa som vi är mot Peterson.

Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Ämnet på universitetet i Karlstad är "Interkultur" sen får du kalla det vad du vill typ som många anser att Peterson är och förblir en nazist även om han lämnat NMR.

Nu har jag ingen aning om vem den här grabben är men läste i den andra tråden om den här händelse på Karlstad Universitet att Peterson inte ens varit medlem i NMR.

Stämmer det? Varför påstår isf du och andra att han varit med i NMR?
Citera
2023-09-09, 08:55
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Problemet med utsagan är bristen på konkreta exempel. DN gör en moralisk bedömning av Petersons agerande utan att visa vad det är han faktiskt har gjort. Detta är knappast förvånande och pekar på att de har en agenda. Whataboutism i dessa frågor är meningslöst då hyckleriet är både öppet och ogenerat. Men ingen student skulle övervägas att stängas av om den kritiserat en lärare eller klasskamrater för att vara en vit man eller dylikt.

Med det sagt kan jag mycket väl tänka mig att Peterson betett sig som ett svin, om någon har exempel på hans verk att länka vore det uppskattat. Men det finns också en del i artikeln som tyder på att det handlar om en massa sojapojkar som inte tål att någon invaderar deras hugbox.

Prefekten heter Andreas Nyström och du hävdar att han är en "sojapojke"?

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så man vill kunna stänga av undersökande journalister/forskare från att utvärdera kurser och eventuellt skriva en artikel/avslöjande?

Skall detta gälla alla journalister när de gör undersökningar?
Kontaktförbud och publiceringsförbud vid stora avslöjanden.
Eller är det bara vissa människor som skall kunna stängas av, folk med "fel" åsikter?

Att han gillar att lajva journalist är en sak.
Detta handlar om en universitetskurs där han är inskriven som student.
Förstår du skillnaden?
Akademisk frihet fanns såklart inte i hans hjärta som är sargat av hans NMR sinne men för oss hederliga svenskar så finns det något som heter så och där ska man inte hålla på som denne terrorist gör.
Citera
2023-09-09, 09:05
Medlem
Citat:
Från DN igår - https://www.dn.se/sverige/regeringen...tning-pa-gang/

Studenter som är uppenbart olämpliga för sin utbildning bör kunna avskiljas.
Uttalandet till DN kommer efter att han läst saken kring den nationalistiska aktivisten Christian Peterson med bakgrund i NMR skrivit in sig på en kurs vid Karlstad univeristet.

Läraren är sjukskriven.

Vad tycker regeringen om detta?

Vidare så kritiserar utbildningsministern såväl cancelkultur som andra överdrifter.

Utbildningsministern avslutar med:
– Vi har åsiktsfrihet i Sverige – men man har ett stort ansvar och skyldighet att agera enligt lagens ramar och agera moraliskt rimligt mot andra människor. Att direkt eller indirekt hota och tysta studiekamrater, lärare och forskare är förkastligt, säger Mats Persson.
Så är det på tiden att liberalerna äntligen visar lite ryggrad och på allvar värnar den högre utbildningen eller ska man låta vem som helst löpa amok och störa ut den man inte tycker om?

Ska inte lärare och professorer på universitet ha någon integritet och slippa påhopp från militanta studenter likt Peterson?

Är en students åsikter viktigare än en halv klass studenters önskan att förkovra sig?

Om inte regeringen sätter ner foten så vart hamnar vi då?

På 30 talet var faktiskt det så att det var det en studentkår som var först ut med att bränna böcker.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C...i_Nazityskland

Kan bara hålla med. En enskild student kan inte tillåtas förstöra undervisningen för en hel grupp.
Citera
2023-09-09, 09:09
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Självklart är det bara MSM och kommunister som påtalar hans samröre med NMR och AFS också för den delen. Plats 22 på riksdagslistan var han allt och ville in i KF i Göteborg också. https://alternativforsverige.se/riksdagslista/

Du får tycka precis vad du vill om herr Hübinette (är ditt tangentbord trasigt eller fick ni inte lära er hur tyskt y stavas i särskolan?) men detta handlar om en universitetskurs där oskyldiga studenter straffas av Petersons korståg.

Peterson hotar den akademiska friheten. Hälften av studenterna på kursen har hoppat av och den kan inte ha fler zoom föreläsningar pga av hans korståg.

Du verkar anse att det är bra och friskar upp vår demokrati, eller?

Citera
2023-09-09, 09:13
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Självklart är det bara MSM och kommunister som påtalar hans samröre med NMR och AFS också för den delen. Plats 22 på riksdagslistan var han allt och ville in i KF i Göteborg också. https://alternativforsverige.se/riksdagslista/

Du får tycka precis vad du vill om herr Hübinette (är ditt tangentbord trasigt eller fick ni inte lära er hur tyskt y stavas i särskolan?) men detta handlar om en universitetskurs där oskyldiga studenter straffas av Petersons korståg.

Peterson hotar den akademiska friheten. Hälften av studenterna på kursen har hoppat av och den kan inte ha fler zoom föreläsningar pga av hans korståg.

Du verkar anse att det är bra och friskar upp vår demokrati, eller?

Du vet om att NMR och Afs inte är samma sak eller?

Hur hotar Peterson den akademiska friheten?

Hur hotar eller hindrar han Hubinette från något alls?

Kan inte Hubinette bara stå till svars för sin rasism samt argumentera för och försvara sin rasistiska extrema kurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in