• 1
  • 2
2023-09-07, 23:41
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag har inte något jobb sedan några år tillbaka. Sparar på börsen och verkar ha så att jag klarar mig, även om det går upp och ned, som aktier brukar göra.

Finns det någon möjlighet att få ett bostadslån utan att ha en lön, eller fast anställning?

Tanken är att jag ska köpa ett hus som kostar mindre än mängden pengar jag har, men jag vill inte behöva sälja aktierna, för då försvinner ju det som ger mig min nuvarande inkomst.
Jag vill heller inte låna med aktierna som säkerhet därför att jag då skulle riskera tvångsförsäljning om börsen vänder nedåt.

Finns det någon bank som inser att pengar på banken ger en betydligt bättre säkerhet än en anställning?
Det är ju förresten huset som som ska vara säkerhet för de lånade pengarna, så jag förstår inte varför alla banker verkar hänga upp sig på just lönen, så länge man har pengar att betala för ränta och amortering.
Citera
2023-09-08, 00:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Jag har inte något jobb sedan några år tillbaka. Sparar på börsen och verkar ha så att jag klarar mig, även om det går upp och ned, som aktier brukar göra.

Finns det någon möjlighet att få ett bostadslån utan att ha en lön, eller fast anställning?

Tanken är att jag ska köpa ett hus som kostar mindre än mängden pengar jag har, men jag vill inte behöva sälja aktierna, för då försvinner ju det som ger mig min nuvarande inkomst.
Jag vill heller inte låna med aktierna som säkerhet därför att jag då skulle riskera tvångsförsäljning om börsen vänder nedåt.

Finns det någon bank som inser att pengar på banken ger en betydligt bättre säkerhet än en anställning?
Det är ju förresten huset som som ska vara säkerhet för de lånade pengarna, så jag förstår inte varför alla banker verkar hänga upp sig på just lönen, så länge man har pengar att betala för ränta och amortering.

Kravet bankerna har är ju att man ska ha en stadig inkomst. Dom skiter fullständigt I hur mycket pengar man har på banken då det inte är någon säkerhet . Dom pengarna kan ju vara borta i morgon eller nästa vecka. Ska du köpa ett hus så får du ta och sälja dina aktier du har. Det är enda lösningen.
Senast redigerad av glajarn 2023-09-08 kl. 00:23.
Citera
2023-09-08, 00:21
Medlem
mikaelss avatar
Plus att du har ju faktiskt inte pengar på banken, utan på börsen, inte samma sak.
Citera
2023-09-08, 00:22
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kravet bankerna har är ju att man ska ha en stadig inkomst. Dom skiter fullständigt I hur mycket pengar man har på banken då det inte är någon säkerhet . Dom pengarna kan ju vara borta i morgon eller nästa vecka.
Som sagt, borde inte huset i sig vara säkerhet för lånet?
Pengarna på banken är bara för att visa att jag har råd att försörja mig, och i min egen erfarenhet betydligt säkrare än en anställning som ju kan ta slut när som helst.
Citera
2023-09-08, 00:27
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Plus att du har ju faktiskt inte pengar på banken, utan på börsen, inte samma sak.

Jag skulle ju till exempel kunna sätta in några hundra tusen på ett låst konto som banken kan ta sin ränta ifrån ifall jag skulle få problem. Det är ju i varje fall ganska lite pengar jämfört med vad jag skulle låna för huset. Några hundra tusen måste väl ändå vara bättre säkerhet än en anställning, i varje fall om man ska gå efter hur länge mina konsultuppdrag har varat.
Citera
2023-09-08, 00:31
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag skulle ju till exempel kunna sätta in några hundra tusen på ett låst konto som banken kan ta sin ränta ifrån ifall jag skulle få problem. Det är ju i varje fall ganska lite pengar jämfört med vad jag skulle låna för huset. Några hundra tusen måste väl ändå vara bättre säkerhet än en anställning, i varje fall om man ska gå efter hur länge mina konsultuppdrag har varat.
Hur länge skulle det räcka? Du ska ju inte bara betala ränta, utan även amortera, eller hur? Några hundra tusen är ju inte en en årslön.
Men visst, en anställning är såklart inte heller säker.
Citera
2023-09-08, 00:32
Medlem
Nej, det går inte. Du måste ha en inkomst av tjänst. Råkade ut för samma sak 2013 och fick i slutändan köpa med egna pengar trots att stora delar av min förmögenhet fanns hos banken i fråga. Hjärndött men tyvärr samma sak oavsett bank du går till.
Citera
2023-09-08, 00:35
Medlem
Handlar mer om att ts kanske har pengar i aktier, men ts kan vara inavlade och investera allt i skräp och förlora allt, vilket inte är en speciellt bra säkerhet för banken.
Citera
2023-09-08, 00:40
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Handlar mer om att ts kanske har pengar i aktier, men ts kan vara inavlade och investera allt i skräp och förlora allt, vilket inte är en speciellt bra säkerhet för banken.
Visst, jag kan förlora aktiepengarna, men det är ju ändå huset som ska vara säkerheten.
Rimligen borde det vara säkrare att låna ut 50% av bostadens värde till mig än att låna ut 85% av värdet till någon annan.
Citera
2023-09-08, 00:42
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Nej, det går inte. Du måste ha en inkomst av tjänst. Råkade ut för samma sak 2013 och fick i slutändan köpa med egna pengar trots att stora delar av min förmögenhet fanns hos banken i fråga. Hjärndött men tyvärr samma sak oavsett bank du går till.

Tråkigt att höra. Det verkar inte som att det finns någon som gör en ordentlig riskbedömning. Om man inte passar in i modellen är det helt omöjligt.
Citera
2023-09-08, 00:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Som sagt, borde inte huset i sig vara säkerhet för lånet?
Pengarna på banken är bara för att visa att jag har råd att försörja mig, och i min egen erfarenhet betydligt säkrare än en anställning som ju kan ta slut när som helst.

Huset är brukar vara en säkerhet för lån ja. Men problemet är att du varken har anställning eller inkomst.
Du kan säkert låna pengar av ockrare som tar ut betydligt högre ränta då du inte har lön eller anställning men då blir det inte bostadslån utan typ ett blancolån med ocker ränta. Att du har pengar på banken säger ingenting egentligen. Dom pengarna kan vara slut nästa vecka. Bankerna skiter fullständigt I om du har pengar på banken för det är ingen säkerhet för dom.
Det enklaste du kan göra är att kontakta en bank och höra dig för med ett bolån så kommer du få höra det vi har sagt åt dig.
Återkom sen med svar och tala om för oss hur det gick och vad dom sa.
Citera
2023-09-08, 00:51
Medlem
lumss avatar
En god bankkontakt och att du vårdat din ekonomi är det som krävs för ett bostadslån. Även betalningsanmärkningar kan i viss mån förekomma, för det handlar i grund och botten om att någon anställd på banken försvarar din låneansökan när det ska tas beslut.

Många banker har grundkrav men de triumfas alltid av din bankkontakts trovärdighet och att du kan erlägga tillräckligt stor kontantinsats, resten säkras genom pantbrev på fastigheten.

Du kan också stärka din ansökan om bostadslån genom att någon står för ett borgensåtagande, det är en extra säkerhet för banken att din skuld kommer betalas.

En anställning i någon form garanterar knappast ett bostadslån, men visst är det ett pluspoäng när man ser på helheten av din ekonomi inför ett lånelöfte.
Senast redigerad av lums 2023-09-08 kl. 01:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in