2023-09-08, 00:57
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lums
En god bankkontakt och att du vårdat din ekonomi är det som krävs för ett bostadslån. Även betalningsanmärkningar kan i viss mån förekomma, för det handlar i grund och botten om att någon anställd på banken försvarar din låneansökan när det ska tas beslut.

Många banker har grundkrav men de triumfas alltid av din bankkontakts trovärdighet och att du kan erlägga tillräckligt stor kontantinsats, resten säkras genom pantbrev på fastigheten.

En anställning i någon form garanterar knappast ett bostadslån, men visst är det ett pluspoäng när man ser på helheten av din ekonomi inför ett lånelöfte.
Menar du att det inte är ett absolut krav med anställning?
Jag har inga betalningsanmärkningar. Har varit kund hos Nordea sen jag var barn och har bostadslån där nu för en liten bostad. Jag skulle vilja byta upp mig utan att behöva köpa helt utan lån.
Citera
2023-09-08, 01:07
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Huset är brukar vara en säkerhet för lån ja. Men problemet är att du varken har anställning eller inkomst.
Du kan säkert låna pengar av ockrare som tar ut betydligt högre ränta då du inte har lön eller anställning men då blir det inte bostadslån utan typ ett blancolån med ocker ränta. Att du har pengar på banken säger ingenting egentligen. Dom pengarna kan vara slut nästa vecka. Bankerna skiter fullständigt I om du har pengar på banken för det är ingen säkerhet för dom.
Det enklaste du kan göra är att kontakta en bank och höra dig för med ett bolån så kommer du få höra det vi har sagt åt dig.
Återkom sen med svar och tala om för oss hur det gick och vad dom sa.
Jag är inte helt redo att köpa något just nu. Försöker planera vad jag ska göra om ett år eller så.

Det jag tycker är väldigt konstigt är att just anställning ska värderas så högt. Jag har själv jobbat i konjunkturberoende branscher och blivit uppsagd fler gånger än jag orkar räkna. En fast anställning är inte mycket till säkerhet. Speciellt inte när man tänker på att en anställd får låna 85% av en bostads värde, medan jag antagligen inte ens kan låna 10%.
Citera
2023-09-08, 01:09
Medlem
lumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Menar du att det inte är ett absolut krav med anställning?
Jag har inga betalningsanmärkningar. Har varit kund hos Nordea sen jag var barn och har bostadslån där nu för en liten bostad. Jag skulle vilja byta upp mig utan att behöva köpa helt utan lån.

Ja och som jag tillade i förra inlägget kan du som gäldenär också stärka din låneansökan genom en borgensman, en slags säkerhet som kan uppfylla dina skyldigheter mot borgenär.
https://www.konsumenternas.se/lan--b...tt-lan/borgen/
Citera
2023-09-08, 01:16
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Ja och som jag tillade i förra inlägget kan du som gäldenär också stärka din låneansökan genom en borgensman, en slags säkerhet som kan uppfylla dina skyldigheter mot borgenär.
https://www.konsumenternas.se/lan--b...tt-lan/borgen/
Mina föräldrar skulle nog ställa upp som borgensmän. Problemet är att de är i nästan samma situation som jag. Som pensionärer har de hyfsad förmögenhet i form av avbetalt hus, men låg inkomst.

Trevligt i varje fall att höra att det inte är helt omöjligt. Jag antar att jag får kontakta banken när det blir aktuellt att köpa.
Citera
2023-09-08, 05:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag är inte helt redo att köpa något just nu. Försöker planera vad jag ska göra om ett år eller så.

Det jag tycker är väldigt konstigt är att just anställning ska värderas så högt. Jag har själv jobbat i konjunkturberoende branscher och blivit uppsagd fler gånger än jag orkar räkna. En fast anställning är inte mycket till säkerhet. Speciellt inte när man tänker på att en anställd får låna 85% av en bostads värde, medan jag antagligen inte ens kan låna 10%.

Du behöver inte köpa något bara för att du frågar banken om du kan få ett bolån.
Du binder dig inte till någonting utan det är bara för att få svar på dina frågor angående bolånet.
Som du säger så är en fast anställning inte en säkerhet då vad som som helst kan hända. Jag påpekar bara hur bankerna resonerar.

Lek med tanken att man köper sig ett hus nät man har fast jobb. 3 månader efter så säger man upp sig och får inte in någon lön för att man kanske vill leva på sin avkastning.

Så länge banken får in pengar för sitt lån så är dom nöjda och glada och bryr sig intw överhuvudtaget. Fördelen då är att man redan är inne i karusellen. Men gör man som dig söker ett bolån så blir det ett nej..Det är så det fungerar tyvärr.
Citera
2023-09-08, 05:15
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Som sagt, borde inte huset i sig vara säkerhet för lånet?
Pengarna på banken är bara för att visa att jag har råd att försörja mig, och i min egen erfarenhet betydligt säkrare än en anställning som ju kan ta slut när som helst.

Nej, det går inte. Då skulle ju vem som helst som lever på soc kunna ta stora bostadslån med motiveringen att socialbidragen är tillräckligt för räntekostnaderna osv. Fastigheten i sig är bara en viss säkerhet i praktiken då det inte finns några garantier på att banken kan sälja den utan förlust.ä jmf. med beviljade lånet om de nu skulle behöva säga upp det.
Citera
2023-09-08, 05:35
Medlem
Citat:
Mina föräldrar skulle nog ställa upp som borgensmän. Problemet är att de är i nästan samma situation som jag. Som pensionärer har de hyfsad förmögenhet i form av avbetalt hus, men låg inkomst.

Trevligt i varje fall att höra att det inte är helt omöjligt. Jag antar att jag får kontakta banken när det blir aktuellt att köpa.
Om det är först om ett år har du tid på dig att fixa. Skaffa ett jobb med tillräckligt hög lön för lånet du tänkt dig. Säg att du hunnit jobba 4-6 mån. Du kan då visa på kontoinsättningar, och styrka med intyg och lönespecifikationer att allt är korrekt. Köp bostad, ta lånet, och säg upp dig. Klart.

Banken vill se att ditt kassaflöde håller, och är tryggt, tex med fast anställning och medlem i a-kassa. Att du har stort övervärde i bostaden bryr dom sig inte om i det läget.

Bankerna har lagar och regler att följa, dom kan inte hitta på egna lösningar hur som helst. Nolltaxerar du får du inte heller teleabonnemang, hyresrätt eller lämna barn på förskola fulltid (olika beroende var man bor). Man är en outcast I samhället.
Citera
2023-09-08, 07:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag har inte något jobb sedan några år tillbaka. Sparar på börsen och verkar ha så att jag klarar mig, även om det går upp och ned, som aktier brukar göra.

Finns det någon möjlighet att få ett bostadslån utan att ha en lön, eller fast anställning?

Tanken är att jag ska köpa ett hus som kostar mindre än mängden pengar jag har, men jag vill inte behöva sälja aktierna, för då försvinner ju det som ger mig min nuvarande inkomst.
Jag vill heller inte låna med aktierna som säkerhet därför att jag då skulle riskera tvångsförsäljning om börsen vänder nedåt.

Finns det någon bank som inser att pengar på banken ger en betydligt bättre säkerhet än en anställning?
Det är ju förresten huset som som ska vara säkerhet för de lånade pengarna, så jag förstår inte varför alla banker verkar hänga upp sig på just lönen, så länge man har pengar att betala för ränta och amortering.

Banken kollar oftast bara på betalningsförmåga, och då handlar det om förvärvsinkomst.
Även om du kan förlora en anställning så har du dels en uppsägningstid och sedan har man normalt a-kassa, då har man en inkomst en rätt lång tid.

Du skulle kunna belåna dina aktier istället för att sälja.
Citera
2023-09-08, 07:16
Medlem
Onkel-Festers avatar
Citat:

Även om banken har fastigheten som säkerhet så är de nog inte särskilt intresserade av att lägga energi på att sälja den vid behov då det inte är deras huvudverksamhet.

Kravet på arbete och fast inkomst är lite som en ”garanti” att de ska få in räntor och amorteringar enkelt och smidigt utan strul.

Oavsett så hoppas jag att det löser sig för dig.
Citera
2023-09-08, 07:59
Medlem
discofunks avatar
Brorsan bor och jobbar utomlands med familj sedan 15 år.
Tjänar bra men har ju då ingen inkomst i Sverige, så deras situation liknar på så sätt TS.

Dom har två st bostäder i Sverige, och för båda bostäderna gällde samma villkor; dom fick låna 50% av fastighetens värde och dessutom betala en högre ränta.

Och detta var genom en bankman som dom känner och har god kontakt med genom familjen.
Och utan den kontakten hade det nog inte gått alls.

Så verkligen inga höjdarvillkor för dom och då tjänar han ändå bra med pengar och får betalt i valuta bunden till usd, vilket man kan tycka borde spela in.

Så jag hade nog satsat på en medlåntagare om jag hade suttit i samma sits som dig ts.
Citera
2023-09-08, 08:12
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Jag har inte något jobb sedan några år tillbaka. Sparar på börsen och verkar ha så att jag klarar mig, även om det går upp och ned, som aktier brukar göra.

Finns det någon möjlighet att få ett bostadslån utan att ha en lön, eller fast anställning?

Tanken är att jag ska köpa ett hus som kostar mindre än mängden pengar jag har, men jag vill inte behöva sälja aktierna, för då försvinner ju det som ger mig min nuvarande inkomst.
Jag vill heller inte låna med aktierna som säkerhet därför att jag då skulle riskera tvångsförsäljning om börsen vänder nedåt.

Finns det någon bank som inser att pengar på banken ger en betydligt bättre säkerhet än en anställning?
Det är ju förresten huset som som ska vara säkerhet för de lånade pengarna, så jag förstår inte varför alla banker verkar hänga upp sig på just lönen, så länge man har pengar att betala för ränta och amortering.

Lokala kontor/ filialer kan göra en individuell riskbedömning om man saknar förvärvsinkomst och/ eller adekvat (noll i UC) kreditvärdighet men det vill mycket till för att en bank ska gå med på detta, speciellt i din situation då du saknar grundläggande helhetsperspektiv. GLHF!
Citera
2023-09-08, 08:46
Medlem
Newkies avatar
Citat:

Pengar på banken är ju otroligt osäkert. Du kan ju besluta dig för att köpa 3 kg kokain imorgon (som börshajar ju gör), sen är pengarna borta. Banken känner ju inte dig.

Du behöver ju inte sälja hela innehavet. Kan du lösa en större del av köpeskillingen kontant och på så vis minska risken och kravet på inkomst? Men som säkerhet är kontanter otroligt volatilt. Du har ju full ögonblickskontroll över dina kontanta medel.

En fast anställning har ju ett lagstadgat skydd som ger dig (och banken) tre månader att hitta en ny försörjning. Vidare visar fast anställning på andra saker. Att du är någorlunda stabil som person eftersom att du kan hålla nere ett jobb till exempel.

Har du provat att boka ett möte med en bank? Dom kommer såklart förklara hur det ligger till.
Senast redigerad av Newkie 2023-09-08 kl. 08:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in