Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Mina föräldrar skulle nog ställa upp som borgensmän. Problemet är att de är i nästan samma situation som jag. Som pensionärer har de hyfsad förmögenhet i form av avbetalt hus, men låg inkomst.
Trevligt i varje fall att höra att det inte är helt omöjligt. Jag antar att jag får kontakta banken när det blir aktuellt att köpa.
Om det är först om ett år har du tid på dig att fixa. Skaffa ett jobb med tillräckligt hög lön för lånet du tänkt dig. Säg att du hunnit jobba 4-6 mån. Du kan då visa på kontoinsättningar, och styrka med intyg och lönespecifikationer att allt är korrekt. Köp bostad, ta lånet, och säg upp dig. Klart.
Banken vill se att ditt kassaflöde håller, och är tryggt, tex med fast anställning och medlem i a-kassa. Att du har stort övervärde i bostaden bryr dom sig inte om i det läget.
Bankerna har lagar och regler att följa, dom kan inte hitta på egna lösningar hur som helst. Nolltaxerar du får du inte heller teleabonnemang, hyresrätt eller lämna barn på förskola fulltid (olika beroende var man bor). Man är en outcast I samhället.