• 6
  • 7
2023-12-25, 10:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Mitten 60-tal, filmjölk, morsan sockrade, sen skulle man ha en ”hög”. Dvs en extra liten skopa socker nånstans. Hårdsmörgåsmemessmör till, alltid Vika.

Sent 60-tal, raketost, smyga in i köket och skära till en skiva man åt löst. Jävligt god men farsan tyckte den var dyr.

Julkvällshelvetet, det skulle ätas risgrynsgröt o lutfisk. Hatade båda, fick en skiva vört med skinka men man skulle sitta i oset från gröten, som alla utom jag älskade. Hatar den smörjan än idag.

Första gången jag var i helsingfors, kanske 70, fick kyckling med sallad i en skål bredvid med dressing, första gången jag tyckte nåt grönsak var gott. Jävligt gott till och med. Tror det är min största smakchock på restaurang. Och jag har käkat avsmakningsmenyer på många guldkrogar.

Sen falukorv och stuvade makaroner förstås. Har nog glufsat i mig en hel grisfarm falukorv genom åren. Enda uppgraderingen från Felix till Heinz ketchup. Alltid skånsk grovkornig. Den smaken är alla smakers baseline sen 60-talet.
.
Åååh filmjölk och massa socker, nu kommer barndomsminnen tillbaka.
Och man klagar på att dagens ungar äter onyttigt
Citera
2023-12-25, 11:17
Medlem
Min dagmamma (på den tiden dagmamma betydde hemmafruar i plyschkläder som lät en vistas i sina hem medan de gjorde annat) hade en saft som hette "sommarsaft". Den var gjord på essens och var det godaste jag visste, till förtret för min mor, som kokade saft på riktiga bär.
Sommarsaften smakade ev lite som Trocadero. Samma färg iallafall. Har aldrig sett den sedan dess.
Citera
2023-12-25, 11:25
Medlem
staticages avatar
Lapskojs alltid torrt,onsdagar i skolmatsalen.
Citera
2023-12-26, 01:44
Medlem
Vart mycke filmjölk med sylt och råa havreflingor. Ärtsoppa och kokt blodpudding. Fördigköpt.

Sill och potatis en gång i veckan ochså.

Det var tider det 😍 snacka om att våran generations föräldrar var kassa på matlagning. Matlagning gör en revival nu alltsä.

Föräldrar som var unga på 70 och 80 talet var riktigt kassa i köket
Senast redigerad av korvfalun 2023-12-26 kl. 01:48.
Citera
2023-12-29, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Vart mycke filmjölk med sylt och råa havreflingor. Ärtsoppa och kokt blodpudding. Fördigköpt.

Sill och potatis en gång i veckan ochså.

Det var tider det 😍 snacka om att våran generations föräldrar var kassa på matlagning. Matlagning gör en revival nu alltsä.

Föräldrar som var unga på 70 och 80 talet var riktigt kassa i köket
Farsan började laga mat då morsan dog, 82 år gammal. Innan dess hade han först mor sen hustru som fixade den biten. Nu vid 86 är han faktiskt jävligt duktig. Käkade mycket guldkrog på jobbet, kan smakerna.

Morsan, klassisk hemmafru, var inte dålig alls. Inte så avancerat med en massa konstiga kryddor och örter men hon kunde balansen. Blev faktiskt kokerska på skolan sen, då vi ungar blev äldre. Alla var helt chockade av kvalitetshöjningen. Hon visste hur mat funkar.
Citera
2023-12-29, 09:16
Medlem
Kanastras avatar
Jag var barn på 80/90-talet och som dessert vid kalas så var det ganska ofta vaniljglass med varm hjortronsylt. Väldigt gott, men jag tyckte det var för mycket kärnor i sylten.
Sen självklart, burkpäron med after eight eller toscapäron. Tyckte det var väldigt gott, roffade alltid åt mig av toscasmeten från andra päron där i formen

Chokladpudding med vispad grädde och kulörströssel eller marängsviss vid barnkalasen.
Citera
2023-12-30, 09:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Undrar vilket bröd dom idag är motsvarande skogaholmslimpan bland ungdomarna? Eller den kanske håller ställningen på marknaden?

Kommer ihåg att den fanns först bara som oskivad så fick man stå där själv och försöka få till snygga skivor med en sån sågtandad kökskniv med plasthandtag. Sen kom skivad skogaholmslimpa och låg bredvid den oskivade. Sen försvann den oskivade.
Fattar fortfarande inte varför den oskivade försvann. Det var ju själva poängen med den limpan. Saftig och man kunde fixa sig tvåcentimetersskivor. Fan vad jag saknar den oskivade skogaholmaren.
Citera
2023-12-30, 09:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Fattar fortfarande inte varför den oskivade försvann. Det var ju själva poängen med den limpan. Saftig och man kunde fixa sig tvåcentimetersskivor. Fan vad jag saknar den oskivade skogaholmaren.

Jag tycker flesta skivade bröd är OK. Men skogislimpan har får tunna skivor. Anledningen är att den är mindre saftig är att den numera innehåller hälften så mycket fett.
Citera
2023-12-30, 10:14
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Det är augusti. Jag har precis börjat 4:an. Jag cyklar hem från skolan, slänger cykeln på uppfarten, låser upp dörren. Hallå? Morsan och farsan är fortfarande på jobbet. Jag glider in i köket för att göra lite mellis: skogaholmslimpa, kollosalt med smör och en skiva ost som sedan doppades i Oboy framför tv:n lirandes Halo 3.

Hur såg ditt scenario ut och vad åt du?

Kommer hem från fotbollsträningen. Står en megapastasallad där i köket som morsan slängt ihop. Trycker i mig orimligt mycket och lägger mig på köksgolvet i matkoma.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in