• 6
  • 7
2023-12-25, 10:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Mitten 60-tal, filmjlk, morsan sockrade, sen skulle man ha en hg. Dvs en extra liten skopa socker nnstans. Hrdsmrgsmemessmr till, alltid Vika.

Sent 60-tal, raketost, smyga in i kket och skra till en skiva man t lst. Jvligt god men farsan tyckte den var dyr.

Julkvllshelvetet, det skulle tas risgrynsgrt o lutfisk. Hatade bda, fick en skiva vrt med skinka men man skulle sitta i oset frn grten, som alla utom jag lskade. Hatar den smrjan n idag.

Frsta gngen jag var i helsingfors, kanske 70, fick kyckling med sallad i en skl bredvid med dressing, frsta gngen jag tyckte nt grnsak var gott. Jvligt gott till och med. Tror det r min strsta smakchock p restaurang. Och jag har kkat avsmakningsmenyer p mnga guldkrogar.

Sen falukorv och stuvade makaroner frsts. Har nog glufsat i mig en hel grisfarm falukorv genom ren. Enda uppgraderingen frn Felix till Heinz ketchup. Alltid sknsk grovkornig. Den smaken r alla smakers baseline sen 60-talet.
.
h filmjlk och massa socker, nu kommer barndomsminnen tillbaka.
Och man klagar p att dagens ungar ter onyttigt
Citera
2023-12-25, 11:17
Medlem
Min dagmamma (p den tiden dagmamma betydde hemmafruar i plyschklder som lt en vistas i sina hem medan de gjorde annat) hade en saft som hette "sommarsaft". Den var gjord p essens och var det godaste jag visste, till frtret fr min mor, som kokade saft p riktiga br.
Sommarsaften smakade ev lite som Trocadero. Samma frg iallafall. Har aldrig sett den sedan dess.
Citera
2023-12-25, 11:25
Medlem
staticages avatar
Lapskojs alltid torrt,onsdagar i skolmatsalen.
Citera
2023-12-26, 01:44
Medlem
Vart mycke filmjlk med sylt och ra havreflingor. rtsoppa och kokt blodpudding. Frdigkpt.

Sill och potatis en gng i veckan ochs.

Det var tider det 😍 snacka om att vran generations frldrar var kassa p matlagning. Matlagning gr en revival nu allts.

Frldrar som var unga p 70 och 80 talet var riktigt kassa i kket
Senast redigerad av korvfalun 2023-12-26 kl. 01:48.
Citera
2023-12-29, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Vart mycke filmjlk med sylt och ra havreflingor. rtsoppa och kokt blodpudding. Frdigkpt.

Sill och potatis en gng i veckan ochs.

Det var tider det 😍 snacka om att vran generations frldrar var kassa p matlagning. Matlagning gr en revival nu allts.

Frldrar som var unga p 70 och 80 talet var riktigt kassa i kket
Farsan brjade laga mat d morsan dog, 82 r gammal. Innan dess hade han frst mor sen hustru som fixade den biten. Nu vid 86 r han faktiskt jvligt duktig. Kkade mycket guldkrog p jobbet, kan smakerna.

Morsan, klassisk hemmafru, var inte dlig alls. Inte s avancerat med en massa konstiga kryddor och rter men hon kunde balansen. Blev faktiskt kokerska p skolan sen, d vi ungar blev ldre. Alla var helt chockade av kvalitetshjningen. Hon visste hur mat funkar.
Citera
2023-12-29, 09:16
Medlem
Kanastras avatar
Jag var barn p 80/90-talet och som dessert vid kalas s var det ganska ofta vaniljglass med varm hjortronsylt. Vldigt gott, men jag tyckte det var fr mycket krnor i sylten.
Sen sjlvklart, burkpron med after eight eller toscapron. Tyckte det var vldigt gott, roffade alltid t mig av toscasmeten frn andra pron dr i formen

Chokladpudding med vispad grdde och kulrstrssel eller marngsviss vid barnkalasen.
Citera
2023-12-30, 09:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Undrar vilket brd dom idag r motsvarande skogaholmslimpan bland ungdomarna? Eller den kanske hller stllningen p marknaden?

Kommer ihg att den fanns frst bara som oskivad s fick man st dr sjlv och frska f till snygga skivor med en sn sgtandad kkskniv med plasthandtag. Sen kom skivad skogaholmslimpa och lg bredvid den oskivade. Sen frsvann den oskivade.
Fattar fortfarande inte varfr den oskivade frsvann. Det var ju sjlva pongen med den limpan. Saftig och man kunde fixa sig tvcentimetersskivor. Fan vad jag saknar den oskivade skogaholmaren.
Citera
2023-12-30, 09:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Fattar fortfarande inte varfr den oskivade frsvann. Det var ju sjlva pongen med den limpan. Saftig och man kunde fixa sig tvcentimetersskivor. Fan vad jag saknar den oskivade skogaholmaren.

Jag tycker flesta skivade brd r OK. Men skogislimpan har fr tunna skivor. Anledningen r att den r mindre saftig r att den numera innehller hlften s mycket fett.
Citera
2023-12-30, 10:14
Medlem
SvulloGrisarVidares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Det r augusti. Jag har precis brjat 4:an. Jag cyklar hem frn skolan, slnger cykeln p uppfarten, lser upp drren. Hall? Morsan och farsan r fortfarande p jobbet. Jag glider in i kket fr att gra lite mellis: skogaholmslimpa, kollosalt med smr och en skiva ost som sedan doppades i Oboy framfr tv:n lirandes Halo 3.

Hur sg ditt scenario ut och vad t du?

Kommer hem frn fotbollstrningen. Str en megapastasallad dr i kket som morsan slngt ihop. Trycker i mig orimligt mycket och lgger mig p kksgolvet i matkoma.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in