Citat:
Ursprungligen postat av
Kanastra
Vi fick nyponsoppa med mandelbiskiver och skorpor med apelsinmarlemad på mitt dagis minns jag. Det var gott men jag gillade inte skalbitarna av apelsin i marmeladen, för tuggigt.
God mat också. Minns tunt skivad skinkstek med en lätt ljus gräddsås och kokt potatis.
Även vanlig burkravioli minns jag, den var en favorit.
Kommer även ihåg att sen ute på skolgården
där vi dagisbarn lekte så satt fröknarna vid bänkar och rökte under tiden vi lekte och askade och fimpade i dom där stora ravioliburkarna
Nu får inte nötter användas i skolmiljö och
rökning vet nu ju hur det är med..
Nästan så man skulle vilja köra ett prank på det där om man varit skolfröken i dag
Tänk dig pådraget, utryckningen, kaoset, dramatiken, paniken, tidningsrubrikerna, nyhetssändningarna, Aftonbladet, Expressen, Rapport, Aktuellt, erinran, varning, Facket, avsked, landsförvisningen, avrättningen, begravd utanför murarna...
Marie Kex kom jag på nu. Så fort det var något, vad som helst, och var som helst, så skulle det alltid vara dessa Marie Kex.
Alltid, ständigt.
På utflykter eller på kalas eller på fikabordet, till mellanmål, kanske till och med till begravningskaffet.
De gick ju att äta, men visst fanns det det som var godare, och aldrig var det tal om att ha smör eller pålägg på dem heller.
Till mjölk var de som godast, men absolut inte till saft.