2023-12-02, 07:47
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Menar du de där mandelbiskvierna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mandel...Nyponsoppa.jpg
De såg så goda ut, men det var de inte
Till den varma nyponsoppan minns jag den vispade grädden, det var gött!
Vi fick nyponsoppa med mandelbiskiver och skorpor med apelsinmarlemad på mitt dagis minns jag. Det var gott men jag gillade inte skalbitarna av apelsin i marmeladen, för tuggigt.
God mat också. Minns tunt skivad skinkstek med en lätt ljus gräddsås och kokt potatis.
Även vanlig burkravioli minns jag, den var en favorit.
Kommer även ihåg att sen ute på skolgården där vi dagisbarn lekte så satt fröknarna vid bänkar och rökte under tiden vi lekte och askade och fimpade i dom där stora ravioliburkarna
Nu får inte nötter användas i skolmiljö och rökning vet nu ju hur det är med..
Citera
2023-12-02, 08:04
Hubbabubba, Jenka och alla andra underbara tuggummina.
Bulle med bulle eller god franska med västkustsallad och kokt skinka från charken.
Citera
2023-12-02, 19:16
Medlem
persona.von.gratas avatar
Tidigt 80-tal. En Sibyllahamburgare en gång i månaden när morsan har fått lön. Naturligtvis serveras burgaren med ägg och ananas. Det var gott. Undrar varför ägg på hamburgare inte serveras idag?
Citera
2023-12-03, 00:45
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Vi fick nyponsoppa med mandelbiskiver och skorpor med apelsinmarlemad på mitt dagis minns jag. Det var gott men jag gillade inte skalbitarna av apelsin i marmeladen, för tuggigt.
God mat också. Minns tunt skivad skinkstek med en lätt ljus gräddsås och kokt potatis.
Även vanlig burkravioli minns jag, den var en favorit.
Kommer även ihåg att sen ute på skolgården där vi dagisbarn lekte så satt fröknarna vid bänkar och rökte under tiden vi lekte och askade och fimpade i dom där stora ravioliburkarna
Nu får inte nötter användas i skolmiljö och rökning vet nu ju hur det är med..

Nästan så man skulle vilja köra ett prank på det där om man varit skolfröken i dag
Tänk dig pådraget, utryckningen, kaoset, dramatiken, paniken, tidningsrubrikerna, nyhetssändningarna, Aftonbladet, Expressen, Rapport, Aktuellt, erinran, varning, Facket, avsked, landsförvisningen, avrättningen, begravd utanför murarna...

Marie Kex kom jag på nu. Så fort det var något, vad som helst, och var som helst, så skulle det alltid vara dessa Marie Kex.
Alltid, ständigt.
På utflykter eller på kalas eller på fikabordet, till mellanmål, kanske till och med till begravningskaffet.
De gick ju att äta, men visst fanns det det som var godare, och aldrig var det tal om att ha smör eller pålägg på dem heller.
Till mjölk var de som godast, men absolut inte till saft.
Citera
2023-12-03, 15:51
Medlem
KickAss-1337s avatar
Åh, det är många saker det. Min farmor gjorde alltid köttbullar som jag älskade. De var mycket mindre än de man köpte i affären men otroligt saftiga och goda, kunde äta hur många som helst nästan. Min mormor gjorde en fantastisk hallonkräm som jag minns än idag, var också något jag ofta fick när man var där.

Annars bakade min pappa väldigt mycket bröd. Favoriten var de mjuka tunnbröden som han gjorde i stekpanna. Åts med ost och smör varma direkt från pannan med ett stort glas mjölk till.
Citera
2023-12-08, 00:45
Medlem
lasse-bengtssons avatar
När ja gick på sär dagis blev de ofta lingon sylt med blod plättar de va gott
Citera
2023-12-16, 02:46
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror jag åt leverpastej dagligen från jag var 1 till 9. Äter otroligt nog fortfarande det.
Citera
2023-12-16, 02:50
Medlem
Devinivillas avatar
Enkelt då smakar det som blåbär/smultron med mjölk, lite socker på toppen.
Citera
2023-12-16, 08:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Folk säger att ungar äter för mycket socker och skräp idag men kom igen, förr var det ju ännu värre.
Var en betydligt mer hakuna matata-anda med attityden att huvudsakligen är att barnen äter något.
Ungar åt sockerbomber till flingor på morgonen, skita i att laga middag och få mackor framför tvn istället var inte ovanligt bland landets ungar heller, kanske ost och marmelad på för att få en liten sockerpuff inför natten? 😉
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-12-16 kl. 08:56.
Citera
2023-12-16, 08:57
Medlem
hroobarbs avatar
Räfflade pommes frites och Dennis hot dogs på en ugnsplåt. Serveras med hamburgerdressing.
Citera
2023-12-20, 22:12
Medlem
Mitten 60-tal, filmjölk, morsan sockrade, sen skulle man ha en ”hög”. Dvs en extra liten skopa socker nånstans. Hårdsmörgåsmemessmör till, alltid Vika.

Sent 60-tal, raketost, smyga in i köket och skära till en skiva man åt löst. Jävligt god men farsan tyckte den var dyr.

Julkvällshelvetet, det skulle ätas risgrynsgröt o lutfisk. Hatade båda, fick en skiva vört med skinka men man skulle sitta i oset från gröten, som alla utom jag älskade. Hatar den smörjan än idag.

Första gången jag var i helsingfors, kanske 70, fick kyckling med sallad i en skål bredvid med dressing, första gången jag tyckte nåt grönsak var gott. Jävligt gott till och med. Tror det är min största smakchock på restaurang. Och jag har käkat avsmakningsmenyer på många guldkrogar.

Sen falukorv och stuvade makaroner förstås. Har nog glufsat i mig en hel grisfarm falukorv genom åren. Enda uppgraderingen från Felix till Heinz ketchup. Alltid skånsk grovkornig. Den smaken är alla smakers baseline sen 60-talet.
.
Senast redigerad av Kokoluring 2023-12-20 kl. 22:14.
Citera
2023-12-23, 22:25
Ostmacka, te med mjölk i liten termos med en katt på, en bit kexchoklad. Skogsmulle träffar. Matsäck framför brasa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in