2023-09-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så vem är denna andreas nyström?
Är det han som anlitat Hübinette?
Citera
2023-09-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nu är det ju knappast "ord mot ord" utan en halv klass har lämnat pga nazisten, dessutom har rektorn uttalat sig om att det är oacceptabelt.

Så om en hel klass vita lämnar klassrummet för att t.ex. en afrikan kommer in så skall det leda till att afrikanen stängs av?

Det måste ju rimligen finnas formella grunder (vilket det eventuellt gör, han har t.ex. delat upphovsrättsskyddat kursmaterial tydligen) för avstängning inte att en mobb ogillar personen.
Citera
2023-09-09, 14:38
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Tack vad snällt. Det visste jag ju inte.
För det står ju inte i DNs artikel alls... Vart vill du komma?
Min fråga till den jag svarade var varför Hübinette skulle vilja träffa en person han sökt kontaktförbud gentemot. Avslag eller inte varför skulle han vilja träffa honom.

Det är inte så världen fungerar lilla vännen. Det är mycket möjligt att Hübinette inte vill träffa Peterson men han UNDERVISAR PÅ ETT UNIVERSITET och får sin lön BETALAD AV SKATTEBETALARNA.

Det är där skon klämmer. Hübinette kan därmed inte neka folk att gå den kursen han undervisar i även om han vill. Du måste förstå att när man får avslag på en ansökan om kontaktförbud så har en bedömning gjorts att det inte finns några anledningar till ett kontaktförbud.
Citera
2023-09-09, 14:44
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Det är inte så världen fungerar lilla vännen. Det är mycket möjligt att Hübinette inte vill träffa Peterson men han UNDERVISAR PÅ ETT UNIVERSITET och får sin lön BETALAD AV SKATTEBETALARNA.

Det är där skon klämmer. Hübinette kan därmed inte neka folk att gå den kursen han undervisar i även om han vill. Du måste förstå att när man får avslag på en ansökan om kontaktförbud så har en bedömning gjorts att det inte finns några anledningar till ett kontaktförbud.

Tack kära du för att du inte bemödar dig att hänga med i tråden.
Någon frågade alltså varför inte de träffas över en kopp kaffe och pratar ut.
Varför skulle Hübinette vilja det?
Resten av ditt svamel kan du omformulera efter att du verkligen bemödat dig att läsa vad jag tidigare skrivit.

För övrigt är det en distanskurs utan fysiska möten.
Men det visste du ju redan för du är ju inte helt bakom flötet.
Citera
2023-09-09, 14:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Mycket märkligt att en universitetslärare kan sjukskriva sig som protest mot en elev och inte för att han är sjuk och få understöd av universitetet för detta.

Det är ju inte riktigt det som sjukskrivningar och sjukersättning är tänkta för, utan för folk som är sjuka och inte kan arbeta pga det.
Citera
2023-09-09, 14:54
Medlem
Ekeroth skriver om fallet i Samnytt:

https://samnytt.se/ekeroth-varfor-st...rns-censuriver
Citera
2023-09-09, 14:54
Medlem
53....so whats avatar
Som jag, och många andra, ser det är det problematiskt att skolor i Sverige har lärare som uttalat driver en politisk agenda i syfte att programmera våra barn och ungdomar till att vara färdiga politiskt när de lämnar skolan, oavsett om det är höger eller vänster. Det ingår inte i skolans uppgift.

T.B. har på alla vis visat att han är en rabiat vänsteraktivist och skall absolut inte användas i skolorna. Men om det samtidigt finns en motpart och en debatt skapas där elever får delta i debatten är det ok.

T:B: kan gott vara sjukskriven resten av livet då han mår dåligt av att vara skrikvänsterns företrädare.
Citera
2023-09-09, 14:56
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mycket märkligt att en universitetslärare kan sjukskriva sig som protest mot en elev och inte för att han är sjuk och få understöd av universitetet för detta.

Det är ju inte riktigt det som sjukskrivningar och sjukersättning är tänkta för, utan för folk som är sjuka och inte kan arbeta pga det.

Exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Tills det eventuellt sker en avstängning av Christian Peterson från kursen, och presenteras hållbara argument för en sådan, betraktar jag Tobias Hübinette som en akademisk mes, helt oberoende av hur många andra som delar hans känslor…

Precis så. Allt kan inte baserar på känslor hit och känslor dit eller lösa påståenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Fast rätt vanligt att folk gör. Inte ett speciellt privilegium för just hans yrkesgrupp alltså. Två veckor går ju bra utan läkarintyg om jag minns rätt.
Han kanske repat sig efter det…

Men visst, det är ju etiskt fel på sätt och vis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Hübinette sökte i somras kontaktförbud gentemot Peterson.
Du tror på allvar då att han vill träffa den fd riksdagskandidaten för AFS för en kopp kaffe?
Det var det här jag kommenterade. Istället för att tycka synd om H som du gör så vände jag på det hela och undrade varför C skulle vilja dricka kaffe med H. H är dömd flertalet gånger för bl.a. mordbrand. Han har misshandlat människor i olika åldrar. Han avskyr vita svenskar.
Citera
2023-09-09, 15:00
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad är problemet? Det är inte fastställt att "nazisten" brutit mot någon regel.

Det är väl ingen större fara att bli filmad under en föreläsning eller seminarier, problemet är vad jag kan se om någon har skyddat identitet. Då är det förstås inte bra att film läcker ut.

Både Hübinette och den här påstådda "nazisten" är väl vuxna människor. Kan de inte bara ses över en kopp kaffe och samtala igenom meningsskiljaktigheterna?

Eller varför kan inte de två bara mötas i en offentlig debatt i civiliserad ton på lärosätet?

Det fetade är ett synnerligen konstruktivt förslag! En inledning där var och en lyfter fram sina ståndpunkter, sedan dialog; lika lång talartid för båda och rejält med tid att gå på djupet. Det vore mumma för retorikstudenterna vid Karlstads universitet att analysera. Kör hårt och bjud in pressen också, frågan är brännande angelägen.

Vad var och en av oss vet av direkt erfarenhet, är ytterst lite i förhållande till den världsbild (unikt urval för varje individ), som skapas baserat på vad andra/media/böcker förmedlar. Viktigare än någonsin att analysera hur väl underbyggda olika påståenden är.
Citera
2023-09-09, 15:02
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast rätt vanligt att folk gör. Inte ett speciellt privilegium för just hans yrkesgrupp alltså. Två veckor går ju bra utan läkarintyg om jag minns rätt.
Han kanske repat sig efter det…

Men visst, det är ju etiskt fel på sätt och vis.

Han kan ju göra som han vill och ingen skulle synat det hela. Problemet är att han går ut offentligt med att han måste "sjukskriva sig" på grund av en student. Inte att han måste sjukskriva sig för att han mår dåligt. Så otroligt korkat.

Känns inte renhårigt att arbetsgivaren ska betala sjuklön till TH de första 14 dagarna om han inte ens själv påstår att han är sjuk. Snarare borde han ha avdrag för arbetsvägran, såvida han inte kompenserar med att utföra andra arbetsuppgifter som arbetsgivaren anvisar honom.

Om jag sjukskrev mig för att jag inte hade lust att jobba så inte fan skulle jag gå ut i TV4-nyheterna och säga att jag inte kommer till jobbet för att jag inte vill träffa klienter/kunder/brukare/arbetskamrater/chefen whatever. Jag skulle ju åtminstone i anständighetens namn låtsas att jag var hemma för att jag var sjuk.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-09-09 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in