• 1
  • 2
2023-09-06, 21:45
Medlem
Ja, eller annan fara.

Är detta ett jävla ofog som ska stävjas, eller räcker det med att dutta bromspedal?

Hur tänker ni? Hur gör du? Är detta ett ok beteende?

Dansken har sina råd, måske fryntliga och jovialt spetsade på Tuborg?:

Citat:
Köra på motorvägen

Du ska alltid använda blinkers när du byter körfält på motorvägen. Du ska också använda varningsblinkers om det snabbt uppstår stopp eller fara som t ex köbildning.

https://www.visitdenmark.se/node/840

Är det vanligt i andra länder? Aldrig sett.
Citera
2023-09-06, 21:48
Medlem
Det där sköter ju dagens bilar själva om man bromsar in hårt
Citera
2023-09-06, 21:49
Medlem
MagnusBubblas avatar
I Tyskland är det standard på Autobahn. Tror vi hade minskat antalet kökrockar om alla börjar göra så här också!

Starkt för!
Citera
2023-09-06, 21:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
I Tyskland är det standard på Autobahn. Tror vi hade minskat antalet kökrockar om alla börjar göra så här också!

Starkt för!
Självklart, alla som kört Autobahn vet detta, TS verkar efterbliven. Eller oerfaren som förare.
Citera
2023-09-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det där sköter ju dagens bilar själva om man bromsar in hårt

Jaha

Hoppas de bromsar också om man blir påkörd bakifrån i låg fart iaf.
Citera
2023-09-06, 22:05
Medlem
Är det olagligt?
Citera
2023-09-06, 22:21
Medlem
Beaver14s avatar
Om jag märker att jag själv behövde bromsa kraftigare än normalt är jag snabb på med varningsblinkersen.

Körde i Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och Serbien i somras och det är standard i alla de länderna.

Skitbra. Är väl just för såna situationer bilar har varningsfunktionen, varna för fara på lite håll. Tutan använder man i face-to-face-situationer.
Citera
2023-09-06, 22:21
Medlem
Jag fick lära mig att dom blir som är längst bak i kön ska lysa med bromsljusen.
Men det kanske är förlegat.
Citera
2023-09-06, 22:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Inte helt tillåtet enl svenska lagtexten men fritt tolkat av "stillastående ... varna" använder jag en eller ett par korta blink för att reducera risken bli påkörd bakifrån där det är plötsligt relativt stillastående och potentiellt farligt vilket är nästan vad där står, och whiplash i bästa fall är inte att leka med, än mindre bli helt manglad bakifrån av nån sömndrucken långtradare. Finns det nån statistik som visar att danskarna har färre sådana olyckor?
Citera
2023-09-06, 22:30
Medlem
Varningsblinkers skall (eller snarare får), användas när ett fordon p.g.a. haveri eller liknande blivit stående på ur trafiksynpunkt olämplig plats. Tveksamt till att det anbefalles i andra fall. Det har dock funnits på de flesta bilar från tidigt 70-tal, så nästan alla har möjlighet till det.

Därmed inte sagt att det är olämpligt att använda vid köbildning, dock osäker på om det tillåts.
Citera
2023-09-06, 22:44
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inte helt tillåtet enl svenska lagtexten men fritt tolkat av "stillastående ... varna" använder jag en eller ett par korta blink för att reducera risken bli påkörd bakifrån där det är plötsligt relativt stillastående och potentiellt farligt vilket är nästan vad där står, och whiplash i bästa fall är inte att leka med, än mindre bli helt manglad bakifrån av nån sömndrucken långtradare. Finns det nån statistik som visar att danskarna har färre sådana olyckor?
2 kap. Varningsblinker
1 § Körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning
(varningsblinker) får användas när fordon på grund av olyckshändelse,
motorfel eller liknande orsak blivit stående på sådan plats eller på sådant sätt
att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.

"eller liknande" innebär i praktiken "tänk själv". Står du plötsligt still på motorvägen är varningsblinkers att rekommendera om du vill minska risken för att bli påkörd bakifrån.
Citera
2023-09-06, 22:44
Medlem
Helt klart rimlig självbevarelsedrift om det plötsligt tar stopp, att bara stå still med foten på bromsen ser för normalt ut och kan säkert misstas för en helt vanlig inbromsning.

Visserligen blinkar bromsljusen på de flesta moderna bilarna medans man panikbromsar HÅRT, men varningsblinkers sätts inte på automatiskt förens du står helt still, om dom sätts på över huvud taget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in