• 6
  • 7
2023-09-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Eftersom jag bott i trakterna anser jag mig ha betydligt mer erfarenhet i ämnet ifråga än en person som uppenbarligen framlever sitt liv på nätet.

Stäng datorn och ta en promenad, det skulle göra dig betydligt bättre än försöka driva dina teser pga att det som jag påpekade inte existerar någon statistik då det helt enkelt inte går att göra någon vettig jämförelse rent statistiskt mellan tysk och svensk körskicklighet då erfarenheterna kommer från olika länder med olika regler, vad det gäller hastigheter, utbildning, trafikregler, ….

Bara det faktum att du inte förstår detta diskvalificerar dig för vidare diskussioner. Ha en bra dag!

Du får såklart ha vilken tro och åsikter du vill, men tyvärr för dig så har anekdoter från anonyma på nätet inte nåt bevisvärde jämfört med seriös statistik.

Dessutom har jag själv många tusentals mil kors och tvärs genom Europa och Tyskland senöver 20 år eller så.

Dessutom går det rätt sällan så jäkla fort på Autobahn som många ofta tror, de flesta flesta personbilar på Autobahn landar på ca 130kmh för sträckor med fri fart.
Citera
2023-09-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Är det olagligt?
Nja olgligt är det inte men polisen skulle nog ge dig en varning för det iallfalla
Citera
2023-09-08, 22:03
Det här är en sån typiskt grej att störa sig på. Övertydliga förare som tror att utan deras "storartade gärningar med varningblinkersen" blir det kaos, död och stort lidande. Det är nåt grandiost och överdriven tro på sin egna förträfflighet som ligger bakom sån här övertydlighet. Det är oskönt.

Köer i trafiken hör till det normala och ingen vi själva behöver varna extra om. Och är det värre än normalt så går det ofta ut i etern om man har rätt kanal på. Varför varna för nåt alla redan kan se själva? Måste du själva bromsa in så har du bromsljusen bak som andra ska uppmärksamma.

Ska vi sätta reflexvästar på allt vilt också?

Nej, varningsblinkers på, när det verkligen behövs. Om du får motorstopp och stannar till vid vägkante, eller kommer fram till olycksplats eller liknande.
Citera
2023-09-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det här är en sån typiskt grej att störa sig på. Övertydliga förare som tror att utan deras "storartade gärningar med varningblinkersen" blir det kaos, död och stort lidande. Det är nåt grandiost och överdriven tro på sin egna förträfflighet som ligger bakom sån här övertydlighet. Det är oskönt.

Köer i trafiken hör till det normala och ingen vi själva behöver varna extra om. Och är det värre än normalt så går det ofta ut i etern om man har rätt kanal på. Varför varna för nåt alla redan kan se själva? Måste du själva bromsa in så har du bromsljusen bak som andra ska uppmärksamma.

Ska vi sätta reflexvästar på allt vilt också?

Nej, varningsblinkers på, när det verkligen behövs. Om du får motorstopp och stannar till vid vägkante, eller kommer fram till olycksplats eller liknande.

Exakt oavsett allt, man eller allt i situationen får improvisera tillsammans.
Senast redigerad av Vargtickare 2023-09-08 kl. 23:07.
Citera
2023-09-09, 12:34
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får såklart ha vilken tro och åsikter du vill, men tyvärr för dig så har anekdoter från anonyma på nätet inte nåt bevisvärde jämfört med seriös statistik.

Dessutom har jag själv många tusentals mil kors och tvärs genom Europa och Tyskland senöver 20 år eller så.

Dessutom går det rätt sällan så jäkla fort på Autobahn som många ofta tror, de flesta flesta personbilar på Autobahn landar på ca 130kmh för sträckor med fri fart.

Du verkar inte begripa att just pga att jag inte kan uppvisa statistik eftersom det inte förs någon sådan, så innebär detta att din åsikt, för det är just en åsikt, skulle vara sann. Låt mig föreslå en kurs i logik.Dina påståenden om dina resor på Autobahn, för det är just icke verifierbara påståenden, är även de anekdotiska.

Avslutningsvis, just vad du påstår dig ha upplevt har precis lika stor värde som det jag påstår mig ha upplevt.

Det blir en smula tragikomiskt när du försöker tillrättavisa mig med icke-verifierbara teser att jag driver icke-verifierbara teser.

Vi kan bara konstatera att vi har helt olika upplevelser kring Autobahn
Citera
2023-09-09, 12:50
Medlem
Citat:
Du verkar inte begripa att just pga att jag inte kan uppvisa statistik eftersom det inte förs någon sådan, så innebär detta att din åsikt, för det är just en åsikt, skulle vara sann. Låt mig föreslå en kurs i logik.Dina påståenden om dina resor på Autobahn, för det är just icke verifierbara påståenden, är även de anekdotiska.

Avslutningsvis, just vad du påstår dig ha upplevt har precis lika stor värde som det jag påstår mig ha upplevt.

Det blir en smula tragikomiskt när du försöker tillrättavisa mig med icke-verifierbara teser att jag driver icke-verifierbara teser.

Vi kan bara konstatera att vi har helt olika upplevelser kring Autobahn

Anekdoter ja, dock har jag seriös statistik i mängd som klart visar att det sker fler olyckor, och dödas fler, i trafiken i Tyskland än i Sverige.

Sen får du såklart tro och påstå vad du vill, men mina fötter är torra, inte dina… Jag har bevisen för det jag säger, det har inte du för det du påstår.

Jag förstår att det svider….
Citera
2023-09-09, 14:25
Medlem
tomatlarss avatar
Att stå på bromsen så bromsljuset lyser bör räcka gör det inte ska föraren bakom inte ha körkort.
Citera
2023-09-09, 14:53
Medlem
Använder alltid för att varna så jag slipper få nån oaktsam dåre som kör på mig. I bästa av världar fattar dom detta och ser varningsblinkersen.. eftersom folk inte har mer vett att titta vad som händer långt fram och det är höga hastigheter på vissa vägar så är jag väldigt för detta. Är ju inte för inte man gör så här söderut.
Du borde lära dig och ta till dig detta du också TS.
Citera
2023-09-09, 15:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Anekdoter ja, dock har jag seriös statistik i mängd som klart visar att det sker fler olyckor, och dödas fler, i trafiken i Tyskland än i Sverige.

Sen får du såklart tro och påstå vad du vill, men mina fötter är torra, inte dina… Jag har bevisen för det jag säger, det har inte du för det du påstår.

Jag förstår att det svider….

Det finns ingen statistik ner bruten på svenskar, tyskar invandrade, tyskar, då man INTE vet hur stor andelen som befinner svenskar, tyskar,… ser ut.
Du verkar inte begripa hur man utför statistik, du verkar ej heller begripa vad som inte är möjligt att göra trots att det skulle kunna vara önskvärt.
Enda sättet för att avgöra huruvida svenska bilister är mer olycksbenägna är att man i varje tidsenhet känner till exakt hur många svenska, tyska förare det finns inom viss radie under vissa väderförhållande, samt vilka fordon de kör, hur pass gamla dessa är, …
Din statistik säger inte ett skit om frågeställningen, ej heller säger dina anekdotiska erfarenhet något om hur det ser ut.
Eftersom du inte verkar begripa ens grundläggande förutsättningar för statistik, som jag dessutom har en jävligt stor erfarenhet av efter flera år inom universitetsvärlden, så kommer jag hädanefter inte besvara fler av dina obildade utläggningar.

Se för fan till att gå ut och ta en promenad.

Vänligen lägg ner och fortsätt köra buss. Du är säker betydligt bättre buss förare än mig.
Citera
2023-09-09, 15:48
Medlem
Citat:
Det finns ingen statistik ner bruten på svenskar, tyskar invandrade, tyskar, då man INTE vet hur stor andelen som befinner svenskar, tyskar,… ser ut.
Du verkar inte begripa hur man utför statistik, du verkar ej heller begripa vad som inte är möjligt att göra trots att det skulle kunna vara önskvärt.
Enda sättet för att avgöra huruvida svenska bilister är mer olycksbenägna är att man i varje tidsenhet känner till exakt hur många svenska, tyska förare det finns inom viss radie under vissa väderförhållande, samt vilka fordon de kör, hur pass gamla dessa är, …
Din statistik säger inte ett skit om frågeställningen, ej heller säger dina anekdotiska erfarenhet något om hur det ser ut.
Eftersom du inte verkar begripa ens grundläggande förutsättningar för statistik, som jag dessutom har en jävligt stor erfarenhet av efter flera år inom universitetsvärlden, så kommer jag hädanefter inte besvara fler av dina obildade utläggningar.

Se för fan till att gå ut och ta en promenad.

Vänligen lägg ner och fortsätt köra buss. Du är säker betydligt bättre buss förare än mig.

Så då det inte finns statistik som styrker det du tror och påstår, så kanske du inte skulle tro och påstå som du gör….

Jag har statistik för att det sker fler olyckor och dödas fler på tyska vägar i Tyskland än det gör i Sverige. Det styrker ju inte direkt att vare sig tyska vägar eller tyska förare generellt sett skulle vara bättre än i Sverige…

Så jag har tyvärr för dig, torrt på mina fötter.

Och ja, jag har alla behörigheter sen en massa år, så buss får jag köra. Samt att jag kört en hel del på bana i synnerligen högt tempo och farter, vinter som sommar.

Jag har under en massa år och tusentals mil kors och tvärs genom Tyskland stött på ungefär lika mycket stollar i trafiken som jag gör här hemma. Men visst, gemene tysk må vara lite mer vana vid lite högre hastigheter på vissa vägar än gemene svensk är här hemma. Men skillnaderna är närmast försumbara. De är bara människor de med, tyskarna, bakom ratten, och gör samma fel etc och kan ha samma dåliga attityder som svenskar kan ha bakom ratten.

Vet inte hur många gånger det kommit stollar bakifrån i hög fart på Autobahn och börjat tokblinka att man ska försvinna ur vlbsterfiken, de verkar som de tror de äger den… Men har jag redan hunnit påbörja omkörning av en eller flera tradare, som ligger tätt, och kanske ligger i kö med andra för att passera dess, så får fan stollen bakom snällt vänta på son tur och anpassa sig till situationen. Ja eller andra kan ju inte bara gå upp i rök….

Nu skulle det inte alls förvåna mig om du kommer att påstå att jag då skulle vara idioten som inte flyttar mig. Men se, denna sak har jag dryftat mer än en gonggong med tyska poliser på Autobahn, och de säger att jag har rätt i en sådan situation, och den som kommer bakifrån och hetsar är den som gör fel.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in