2026-02-19, 15:31
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
En "glaset är halvfullt" -take.

En "glaset är halvtomt" -take är att Joramo försvinner i sommar...

Jag tror båda sakerna händerna. Glaset fortsatt halvfullt?
Citera
2026-02-19, 16:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tror båda sakerna händerna. Glaset fortsatt halvfullt?
Halvtomt om du frågar mig

Ja, jag är bitter över att vi inte tar tillvara på det läget vi hade för något år sedan. Orolig över att vi fortsätter med lite för många snevärvningar, vilket är oroväckande.
Citera
2026-02-19, 16:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Halvtomt om du frågar mig

Ja, jag är bitter över att vi inte tar tillvara på det läget vi hade för något år sedan. Orolig över att vi fortsätter med lite för många snevärvningar, vilket är oroväckande.

Håller till del med dig. Många som värvats har inte fått till det (ännu). Tänker på Vera Blom, Bea Sprung, Thinna och Hanna Sjödahl. Bänken känns också mycket svagare än tidigare vilket var orsaken till att bytena lät vänta på sig så länge igår.

Samtidigt så har spelare som Koivisto och Reidy börjat prestera riktigt bra, Sörum och Arnardóttir har tagit för sig direkt. Janzen kan nog också bli riktigt bra. Sen har vi nyförvärven som inte ingår i europatruppen.

I sommar försvinner Schröder och Jusu Bah från Häcken och då sitter vi nog på en lika stark trupp.

Men visst, det finns en del som pekar på att vi får slåss om tredjeplatsen i allsvenskan och får lägga krutet på höstens wcl kval då vi lär ha en nia av klass i lager.
Citera
2026-02-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
United 0-2 upp mot Atletico

Jag vet att det är tidigt ännu och att hon spelas ur position men herregud vad dålig Wangerheim är

Har United blivit pålurade en ny Lotta Ökvist?

De har själva gjort bedömningen att hon har potential och valt att satsa. Det är ingen hemlighet att hon inte är etablerad i seniorlandslaget och de kan titta på alla hennes matcher med Hammarby, så hur skulle de ha blivit lurade? Klart det finns förbättringspotential men så är det ju när man går till en bättre liga.

All heder tycker jag att de bjöd så högt för Hammarby hade nog sålt henne för hälften så mycket. Det visar att de bryr sig om hållbarhet i sporten, dvs att man inte skövlar mindre ligor utan ordentlig kompensation bara för att man kan. Vill de kunna köpa spelare från Damallsvenskan även i framtiden så måste ju lagen ha medel att återuppbygga igen när man tappar så många spelare. Spelarförsäljning blir en viktig inkomstkälla för Damallsvenskan som inte funnits på samma sätt innan, så där tycker jag verkligen man ska se det positiva. Damallsvenskan behöver ju inkomster. Spelare har Sverige många, de kommer inte att ta slut.
Citera
2026-02-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
6648 sålda biljetter till Hammarby - Sporting imorgon. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är en bra siffra eller inte. Jämfört med Champions League matcherna 2024 är det ju mycket sämre å andra sidan så var väl snittet under 2025 för hela Damallsvenskan 937 personer, ur det perspektivet är 6648 väldigt bra.

Tycker det är en bra siffra i februari ändå, och när man tappat så många bra spelare och publikfavoriter. Det är svårt att jämföra med när det är Champions league och det kommer världsstjärnor på besök. 20k drygt från Man City matchen är ju den högsta publiksiffran någonsin för en klubblagsmatch för damer i Sverige.
Citera
2026-02-19, 19:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tycker det är en bra siffra i februari ändå, och när man tappat så många bra spelare och publikfavoriter. Det är svårt att jämföra med när det är Champions league och det kommer världsstjärnor på besök. 20k drygt från Man City matchen är ju den högsta publiksiffran någonsin för en klubblagsmatch för damer i Sverige.
Hur många blev det till slut på matchen?

*edit* Attendance: 6 353 (enligt ngn skum sida)
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-02-19 kl. 19:44.
Citera
2026-02-19, 19:43
Medlem
Tycker det var en stark seger av Hammarby. Man ska komma ihåg att Sporting borde vara ett av de starkaste motstånden i Europa cup. Portugisiska ligan är högre rankad än svenska, Sporting har kommit tvåa i Portugal och Hammarby trea i Sverige. Lägg till det alla spelartapp för Hammarby och att de inte spelat tävlingsmatch på tre månader medan Sporting är mitt i säsong. På förhand skulle man utan problem kunna säga att Sporting borde vinna. De visade ju också i returen att de är ett bra lag och de gav aldrig upp. Ett ungt lag har de dessutom.

Men Europa cup - inget motstånd från England, Spanien eller Frankrike och bara ett lag från Tyskland - då är de svenska lagen bland favoriterna att gå väldigt långt. Tuffaste motståndet förutom Frankfurt borde vara de bästa lagen från Norge, Holland, Portugal och Italien. Och så har det ju också sett ut. Övrigt motstånd drar siffrorna iväg.

Både Hammarby och Häcken har haft en helt perfekt resa sett till både sina egna chanser och för Sveriges ranking. Hammarby slog ut ett norskt och ett holländskt lag innan man tappade en massa spelare, utmärkt. Häcken slog ut Inter tidigt. Hammarby borde definitivt vinna mot Prag jag tror Sporting var ett betydligt starkare motstånd än Sparta Prag blir, baserat på deras resultat mot Wien. Frankfurt är väl favorit att vinna mot Häcken, men inte värre än att Häcken har en chans. Oavsett är det ju en bra lottning att inte få dem förrän i semi.

Jag tror också att den som vinner semin mellan Frankfurt och Häcken också kommer att vinna turneringen. Så förlåt Hammarby, men det vore konstigt om alla deras spelartapp inte skulle märkas mot så pass bra motstånd som Frankfurt eller Häcken (som inte tappat lika många tongivande spelare). Även om de får någon månad till att spela ihop sig nu så borde det rimligtvis inte gå att väga upp för förlusten av Holmberg, Wangerheim, Blakstad och Jösendal på så kort tid. Jag har gärna fel dock.
Citera
2026-02-19, 19:44
Medlem
Citat:
Hur många blev det till slut på matchen?

Igår? Jag tyckte de sa 6500 nånting.
Citera
2026-02-19, 19:51
Medlem
Citat:
Bragstad är i nivå med prime Boye. Matchens spelare var och varannan match. Annars vet jag inte. Reidy blir jag inte klok på och ingen av våra nya vänsterbackar har gett någon wow känsla än.

Joramo bär Hammarby på sina axlar, och Koivasto är en mycket bra sidekick till henne. Men antingen behöver Sörum börja leverera eller att vi vågar spela Petersson trots att hon är ung, för det känns tunt framåt på mittfältet. Sjödal är intressant, men tungt löpsteg vilket ligger henne i fatet.

Vilde och Lennartsson är bra på att komma runt och slå inlägg, men där slutar vårat anfall då det sällan händer något framför mål.

Back och mittfält skötte sig bra men det saknas en vass målskytt. Avslutare som Wangerheim eller måltjuv som Tandberg. Rehnberg var ganska kort? De flesta inlägg som kom mot henne nickades undan av Sportings amerikanska mittbackar som båda var längre.

Sen hade man ju faktiskt en erfaren startelva men närmast bara akademispelare på bänken förutom Bea Sprung. Var väl därför bytena kom så sent. Tufft att byta in någon i Europa cup som inte spelat i damallsvenskan ännu. Synd att Vivienne Lia inte får spela i Europa cup, hon kan nog bli ett bra tillskott. Ska man värva någon ytterligare för pengar man fått in på försäljningar så ska man försöka få in en målskytt tycker jag.
Citera
2026-02-20, 09:34
Medlem
DikTs avatar
Tycker vi gör det mycket bra över två matcher mot portugisiskorna.
Jora, Koivisto och hela backlinjen imponerar.
Jag tyckte Sörum såg bra ut i träningsmatcherna men hon har inte synts mycket i cupen.
Tveksam om Lennartsson funkar som ytter. Hon är kanon som ytterback och även som wing vid 3-back.
Vi har fortfarande oroväckande svårt att få in bollen. Vem ska göra målen? Hoppas det lossnar...
Citera
2026-02-20, 17:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Nyhagen och Pogarch finns inte med i Bajens trupp till Europa Cup. Det finns ju en gräns på max fem nya spelare och båda har varit lite småskadadw och ska vara ok till cupens gruppspel.

Jag kan tycka att åtminstone Nyhagen borde tagits ut. Semin är först i slutet av mars och det kan behövas ett alternativ till Rehnberg som nia. Maiquez är väl mera tänkt som ytter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in