Snyggt anfall, friläge, men så tar japanskan emot bollen istället för att gå på avslut, tappar liksom bort läget, men lyckas ändå toffla in bollen. Egentligt dåligt men blev ju bra ändå.
Kanske Hammarbys märkligt dåliga agerande är över nu, när pressen borde ha släppt. För jäklar vad dåliga de har varit, åtminstone den kvart jag har kollat.
Så, skönt för rankingen att Hammarby tar alla poäng idag + att PSV och Twente förlorade. Då är europaspelet över för 2/3 nederländska lag och Twente har Arsenal och Real Madrid kvar, troligtvis får de inte med sig några poäng därifrån så då borde Nederländerna knappt få några fler poäng i år.
Det märkliga med Bajen, i alla tider, både herr och dam, är hur snabbt det går mellan toppar och dalar. Kanske är det just det som skapat kulten till laget.
Jag ser andra halvlek som en total bragd med tanke på hur det såg ut i första när det bara var en tidsfråga innan Ajax var ikapp och förbi..
Bragstad, Blakstad, Joramo gör en usel första halvlek och sen går de ut och äger efter paus. Hur är en sådan attityd/scenförändring möjlig? Typiskt Bajen!
Har också funderat på det där med rankingen. Alla resultat har liksom gått med Sverige, känns det som. Men Trues kommer nog snart in och räknar åt oss.
Ikväll? Äh, Hammarby är ju vidare. Mer en formsak om det blir vinst med 1, 2 eller 3 mål ikväll eller om det mot förmodan blir tillknäppt och oavgjort. Så kika inte mot Hjörrings genomklappning igår. Något liknande händer inte ikväll.
Hmm. Jag fick ju rätt. ”En formsak”.. hehe.
Hade ju egentligen fel, för det var liksom inte den matchutvecklingen som det blev som jag trodde på.
En fråga här. Vinnaren av Europa Cup går vidare direkt till 3:e rundan av WCL vilket väl är den stora bonusen. Men vad händer om ett mästarlag vinner det hela ? Typ. Häcken besegrar Bajen i en final.
Jag tyckte Ajax spelade väldigt bra stundtals och de har ett väldigt ungt och helt och hållet holländskt lag. Har nog något bra på gång, de utvecklar många inhemska spelare. Men Hammarby var det bättre laget och vinsten är rättvis.
För Sveriges chanser att ta tillbaka 7:e platsen på rankingen kunde den här omgången inte ha gått bättre. Båda de holländska lagen utslagna. Nu har Nederländerna och Norge bara ett lag var kvar i Europaspel (Twente, Vålerenga) medan Sverige har två. Alla måste dela landets inspelade poäng på tre, så ju fler lag man har kvar desto bättre. Grundbonusen är högre i Champions League, men man får lika många rankingpoäng för att vinna matcher i Europa cup. Dessutom större chans att gå längre där.
Nu får vi väl se hur många spelare lagen har tappat till Februari, men nog bör Hammarby kunna vinna mot Sporting och därefter mot Sparta Prag. Sen får de antingen Häcken eller Frankfurt i finalen. Häcken borde absolut slå Breidablik och får därefter Frankfurt i semifinalen, vilket blir en utmaning. Bara att båda går så långt som möjligt så borde Sverige kunna ta tillbaka 7:e platsen, lite beroende på hur det går för Twente och Vålerenga.
Hammarby har ju mest att vinna på Europa cup. Vinner de hela turneringen så får de kvala till Champions League i Champions path i stället för i League path nästa år, vilket dramatiskt borde öka chanserna att nå UWCL. Häcken som svenska mästare får ju kvala i Champions path ändå redan, om de inte har tur och får en direktplats.
En fråga här. Vinnaren av Europa Cup går vidare direkt till 3:e rundan av WCL vilket väl är den stora bonusen. Men vad händer om ett mästarlag vinner det hela ? Typ. Häcken besegrar Bajen i en final.
Den stora bonusen är att man får kvala i Champions path (endast mästare) istället för i League path (tvåor och treor från bra ligor). Och ja man får gå in i sista rundan men det spelar mindre roll. Det är ju att man då slipper kvala mot lag som United, Real Madrid, Wolfsburg m fl som gör att chanserna att nå UWCL ökar så mycket. I Champions path blir det inte värre än den holländska eller norska ligavinnaren. Och det är om du är oseedad troligen.
Om Häcken, som redan har en plats i Champions path kvalet, skulle vinna Europa cup så vet jag inte riktigt hur det blir. Det är ju nytt hela grejen. Kanske ger man då platsen till den som förlorat finalen. Eller högst placerade lag i Europa cup som inte har en plats i Champions path. Vi får se om det händer.
Men principen blir ju att man sannolikt kommer att ge 1 av 4 platser som är avsedda för ligavinnare som inte direktkvalar, till ett lag som inte vunnit sin liga. Europa cup kommer knappast att vinnas av någon ligavinnare någonsin (Häcken kom 2:a förra året). Alla ligavinnare från högt rankade ligor spelar i Champions league. Europa cup kommer att vinnas av någon som kommit tvåa eller trea i en bra liga, men som kanske inte alltid vinner sin inhemska liga, typ Frankfurt. Tänk dig en ligavinnare från en hyfsad liga som gjort allting rätt, vunnit sin liga, kommit till Champions Path, och där får de möta Frankfurt som kommit trea i tyska ligan men vunnit Europa cup. I stället för att få möta ligavinnaren från typ Ukraina, Österrike eller Belgien. Tråkigt för det laget. Men slutresultatet blir att man får med fler bra lag till UWCL, vilket då borde höja nivån på den tävlingen. Färre matcher som slutar 8-0.
Har också funderat på det där med rankingen. Alla resultat har liksom gått med Sverige, känns det som. Men Trues kommer nog snart in och räknar åt oss.
Ikväll? Äh, Hammarby är ju vidare. Mer en formsak om det blir vinst med 1, 2 eller 3 mål ikväll eller om det mot förmodan blir tillknäppt och oavgjort. Så kika inte mot Hjörrings genomklappning igår. Något liknande händer inte ikväll.
Haaa. Jag är smickrad 😄 men jag är också lost. Tror 7:a är det bästa vi kan bli i år ja. Holland har just nu 26 p på 7:e plats. Portugal har 36. Italien har 43. Sverige har 23. Bättre än 7:a är bara att glömma för tillfället.
Jag får inte poängen att stämma med poängen per land på Uefas sida. Men per lag borde det vara.
Sverige
Rosengård: 1,5 (CL-kval) + 2 (EC-kval) = 3,5
Så räknar jag iaf enligt de regler som Uefa anger. Vet inte varför de tycker att Rosengård bara har 2 p. Häckens poäng stämmer iaf med att de har fått poäng både för CL kvalet och bonus för att nå Europa cup åttondel. Även Brann har fått poäng för både CL och EC kvalet.
Iaf om de här poängen är rätt så blir Sveriges snitt (3,5 + 8 + 8,5)/3 =6,667
Minsta bonus för CL är 7 p. Om Vålerenga eller Twente placerar sig bättre än 13:e får de större bonus.
Struntar i resten av poängen för jag får det ändå inte att stämma med vad Uefa tycker är snittet för resp land i sin ranking.
Men om man utgår från rankingen just precis nu, diff Holland - Sverige.
26,166 - 23,497 = 2,669
Eftersom alla poäng måste delas på tre när man räknar för landet så är:
- en vinst värd 2/3 =0,667 p
- oavgjort resultat värt 1/3 =0,333 p
- avancemang till nästa runda i Europa cup värt 0,5/3 =0,167 p
För att få 2,669 p behöver Sverige då 2,669/0,667 =4,00 st vinster
Detta uppnås om Häcken och Hammarby vinner 2 st kvartsfinaler var. Om någon match blir oavgjord så blir det inte lika mkt poäng. En förlust men man vinner totalt och går vidare så blir det inga rankingpoäng alls för förlusten. Om båda de svenska lagen vinner båda sina kvartsfinal blir det dessutom 0,167 + 0,167 =0,334 i bonus för avancemang till nästa runda. Då skulle vi vara uppe i mer poäng än Holland har nu. Men för att gå om Holland med dessa resultat så krävs att Twente inte tar några fler poäng. Och sen kan ju Norge också gå om Holland.
Sammanfattningsvis behövs åtminstone 4 till vinster för Sverige för att ha chans på 7:e platsen. Eller 8 oavgjorda. Bäst om både Häcken och Hammarby vidare till semi, men i teorin borde det inte vara omöjligt även om ett av dem inte vinner några fler matcher. Det finns ju 6 matcher som mest kvar för varje lag. Då kan ett lag själv ordna 4 vinster. Men som sagt beror på hur många poäng Twente och Vålerenga tar.
Haaa. Jag är smickrad 😄 men jag är också lost. Tror 7:a är det bästa vi kan bli i år ja. Holland har just nu 26 p på 7:e plats. Portugal har 36. Italien har 43. Sverige har 23. Bättre än 7:a är bara att glömma för tillfället.
Jag får inte poängen att stämma med poängen per land på Uefas sida. Men per lag borde det vara.
Sverige
Rosengård: 1,5 (CL-kval) + 2 (EC-kval) = 3,5
Så räknar jag iaf enligt de regler som Uefa anger. Vet inte varför de tycker att Rosengård bara har 2 p. Häckens poäng stämmer iaf med att de har fått poäng både för CL kvalet och bonus för att nå Europa cup åttondel. Även Brann har fått poäng för både CL och EC kvalet.
Iaf om de här poängen är rätt så blir Sveriges snitt (3,5 + 8 + 8,5)/3 =6,667
Minsta bonus för CL är 7 p. Om Vålerenga eller Twente placerar sig bättre än 13:e får de större bonus.
Struntar i resten av poängen för jag får det ändå inte att stämma med vad Uefa tycker är snittet för resp land i sin ranking.
Men om man utgår från rankingen just precis nu, diff Holland - Sverige.
26,166 - 23,497 = 2,669
Eftersom alla poäng måste delas på tre när man räknar för landet så är:
- en vinst värd 2/3 =0,667 p
- oavgjort resultat värt 1/3 =0,333 p
- avancemang till nästa runda i Europa cup värt 0,5/3 =0,167 p
För att få 2,669 p behöver Sverige då 2,669/0,667 =4,00 st vinster
Detta uppnås om Häcken och Hammarby vinner 2 st kvartsfinaler var. Om någon match blir oavgjord så blir det inte lika mkt poäng. En förlust men man vinner totalt och går vidare så blir det inga rankingpoäng alls för förlusten. Om båda de svenska lagen vinner båda sina kvartsfinal blir det dessutom 0,167 + 0,167 =0,334 i bonus för avancemang till nästa runda. Då skulle vi vara uppe i mer poäng än Holland har nu. Men för att gå om Holland med dessa resultat så krävs att Twente inte tar några fler poäng. Och sen kan ju Norge också gå om Holland.
Sammanfattningsvis behövs åtminstone 4 till vinster för Sverige för att ha chans på 7:e platsen. Eller 8 oavgjorda. Bäst om både Häcken och Hammarby vidare till semi, men i teorin borde det inte vara omöjligt även om ett av dem inte vinner några fler matcher. Det finns ju 6 matcher som mest kvar för varje lag. Då kan ett lag själv ordna 4 vinster. Men som sagt beror på hur många poäng Twente och Vålerenga tar.
Twente (Arsenal (B), Real Madrid (H)) och Vålerenga (Paris FC (H), Bayern (B)) har båda relativt svåra matcher kvar. Framförallt Twente. Får verkligen hoppas att de förlorar allt där. Också för att båda lagen just nu ligger utanför åttondelsplats och då inte får extra poäng för att gå vidare där
Ok teoretisk maxpoäng för Sverige i år. Förutsatt att poängen 23,497 stämmer. Den kanske är lite bättre, de kanske inte har med Hammarbys vinst ikväll där.
Rosengård kan inte få fler poäng.
Häcken/Hammarby kan max få: 2 + 2 + 0,5 + 2 + 2 + 0,5 + 2 + 2 =13 p
Men båda lagen kan inte få 13 p till, för båda kan inte vinna båda finalmatcherna. Max för Sverige blir därför att ett lag får 13 p till och ett lag får 9 p till.
13 + 9 =22.
22/3 =7,333
23,497 + 7,333 =30,83
Det räcker inte för att nå upp till 6:e plats för 25/26, där ligger Portugal på 36 p.