2024-11-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, visst kan jämlikhetssträvan innebära att fans uppträder likadant oavsett herr eller dam. Kanske det ”gullas” med damerna för mycket i England så den trevliga stämningen egentligen är en signal för ojämlikhet. Tycker det är intressant och även om jag som sagt vill behålla trevligheten är det inte säkert det är rätt. Avvägningarna är inte enkla.

Förresten obs att allt inte är negativt från engelskt håll. Kommentarerna spretar och har läst såväl kritik som ”bästa stämningen jag upplevt under en fotbollsmatch”.

Vi får se hur utvecklingen blir. Intressanta år väntar.

Jag tror inte det är ett tecken på ojämlikhet i England, det handlar nog mer om vilka grupper av fans man brukar ha på sina matcher. Som sagt det finns olika sätt att uttrycka stöd. Finns inget rätt eller fel för det även om en del tycker det.

I England och USA t ex är målgruppen kvinnor som primärt går bara på damfotboll och inte herrfotboll större än i Sverige, sett till antal personer. Och det beror ju på att sportintresset generellt bland kvinnor är lägre, att den här specifika målgruppen utgör en ganska liten andel av en befolkning, men större länder har större befolkning än vad vi har. Då blir en liten andel fler personer i antal.
Citera
2024-11-24, 15:43
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Jag tycker det kan vara värt att betona att det var EN supporter som slängde ETT mynt mot Khadija Shaw. Det är naturligtvis idiotiskt gjort inte minst med tanke på att det lär bli ett skadestånd för den egna klubben men samtidigt så är jag rätt säker på Shaw visste exakt vad hon gjorde när hon firar målet framför Bajenklacken.

Helt klart blev Man C:s spelare tagna på sängen av publiken vilket kanske förklarar Shaws agerande. Summa summarum tycker jag vare sig myntet eller målfirandet är så mycket att hacka upp sig på så här i efterhand. Matchen borde istället kommas ihåg för den inom damfotboll helt unika inramningen och stämningen
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-11-24 kl. 16:37.
Citera
2024-11-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tycker det kan vara värt att betona att det var EN supporter som slängde ETT mynt mot Khadija Shaw. Det är naturligtvis idiotiskt gjort inte minst med tanke på att det lär bli ett skadestånd för den egna klubben men samtidigt så är jag rätt säker på Shaw visste exakt vad hon gjorde när hon firar målet framför Bajenklacken.

Helt klart blev Man C:s spelare tagna på sängen av publiken vilket kanske förklarar Shaws agerande. Summa summarum tycker jag vare sig myntet eller målfirandet är så mycket att hacka upp sig på så här i efterhand. Matchen borde istället kommas ihåg för den inom damfotboll helt unika inramningen och stämningen
Britter är i allmänhet väldigt dryga och korkade speciellt i sportsammanhang.

Jag trodde faktiskt det var mer supporterkultur i brittisk damfotboll, hört att det lockar folk som inte har råd att gå på herrarna eller ville ha något mer äkta.
Citera
2024-11-24, 21:52
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Britter är i allmänhet väldigt dryga och korkade speciellt i sportsammanhang.

Jag trodde faktiskt det var mer supporterkultur i brittisk damfotboll, hört att det lockar folk som inte har råd att gå på herrarna eller ville ha något mer äkta.

Jag tror att det runt Arsenal finns en genuin supporterkultur men annars är det rätt dött på läktarna av det jag sett. Därmed Inte sagt att det behöver se likadant ut på dam och herrmatcherna men lite engagemang från läktarna tror jag alla mår bra av.
Citera
2024-12-02, 18:10
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Blir det ännu ett publikrekord nästa vecka när Bajen tar emot Barca? Jag är tveksam men det faktum att det är Ellen Gibsons sista match på hemmaplan kommer att locka många. Det planeras en rejäl avtackning efter matchen.

I nuläget är det 18.600 sålda biljetter och med tanke på hur det brukar se ut ( inte alla som köpt biljett dyker upp så måste det nog till över 22.500 sålda för att rekordet ska slås. Fyra matcher hemma i WCL ( ed Benficamatchen) kommer att ha dragit 55-60.000 åskådare. Helt otroliga siffror och de som eventuellt sett damfotbollen som en belastning för Hammarby har helt fått tänka om.

Nu är bara frågan hur vi går vidare inför nästa år. Det vore tjänstefel att inte förlägga alla matcher mot storlagen i allsvenskan till Tele 2 ( Häcken , Rosengård) plus derbyn och kanske matchen mot MFF. Men det är ett ämne för en annan tråd.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-12-02 kl. 18:17.
Citera
2024-12-04, 15:27
Medlem
Flundran90s avatar
Guardians top100 lista har precis börjat komma ut, för tillfället har spelare på placering 100-41 presenterats. Noterbart är att Sverige för första gången inte har en egen kategori när man ska söka efter spelare, utan tillfaller nu under "other nationalities" för första gången någonsin. Enda svenska som placerats en så länge är Rytting Kaneryd på 64e plats. Jag kan tänka mig att bara Rolfö är kvar, eller det skulle kanske va Blackstenius i såna fall. Tidigare år har vi haft kring 5 svenskor med på listan. Tycker detta tillsammans med att vi för första gången inte fick med någon svenska i ballon dor nomineringen lite grand tyder på att Sverige som damfotbollsnation är på reträtt. Typiskt nog har norrbaggarna redan två spelare med och minst två lär tillkomma.

Listan i sig har förövrigt som vanligt slagsida åt den engelska ligan.

https://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2024/dec/03/the-100-best-female-footballers-in-the-world-2024
Citera
2024-12-12, 02:14
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Gruppspelet är avgjort i och med Wolfsburgs storseger mot Roma. De fyra stora ligorna kniper samtliga kvartsfinal platser. Lite trist kan jag tycka.

Imorgon väntar Barcelona på Tele2 och även om Bajen inte räckte till mot ManC och Barca i tabellen så råder ingen tvekan om vilket lag som vunnit läktarkampen i gruppspelet. Jag hade hoppats på detta men den här hösten har överträffat alla förväntningar.

Kommer att bli både underbart och djupt sorgligt att avtacka Ellen Gibson imorgon. Istället för ett avslut på Kanalplan med 2500.åskådare så blir det på Tele 2;med nästan det tiodubblat antalet supporters. Jag undrar om Ellen ens i sin vildaste fantasi kunnat tänkt sig något liknande för 10-15 år sen när Bajens damsektion var en ganska misskött klubb som ingen ville satsa på. Fan, vilken resa hon gjort.
Citera
2024-12-12, 10:05
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Gruppspelet är avgjort i och med Wolfsburgs storseger mot Roma. De fyra stora ligorna kniper samtliga kvartsfinal platser. Lite trist kan jag tycka.

Imorgon väntar Barcelona på Tele2 och även om Bajen inte räckte till mot ManC och Barca i tabellen så råder ingen tvekan om vilket lag som vunnit läktarkampen i gruppspelet. Jag hade hoppats på detta men den här hösten har överträffat alla förväntningar.

Kommer att bli både underbart och djupt sorgligt att avtacka Ellen Gibson imorgon. Istället för ett avslut på Kanalplan med 2500.åskådare så blir det på Tele 2;med nästan det tiodubblat antalet supporters. Jag undrar om Ellen ens i sin vildaste fantasi kunnat tänkt sig något liknande för 10-15 år sen när Bajens damsektion var en ganska misskött klubb som ingen ville satsa på. Fan, vilken resa hon gjort.
De fora stora verkar dra ifrån. Många anmärkningsvärda resultat tycker jag, som: Real-Twente 7-0, Wolfsburg-Roma 6-1,Juve-Arsenal 0-4, Barcelona-Hammarby 9-0. Förutom Wolfsburg var alla topplagen kvalificerade med 2 omgångar kvar. Alla lag vidare tillhör nog topp9 i världen, bara PSG ska in där.

Hade lite förhoppningar att Serie A skulle gå ikapp, men de verkar ha tappat. Hursomhelst verkar det iallafall finnas ganska intressanta satsningar i Sverige och Norge, så vi får se vart det leder. Men tycker det börjar märkas att alla spelartransaktioner till toppklubbarna och ökade resurser börjar ge utdelning. Toppklubbarna börjar få ordning på grejerna.
Citera
2024-12-12, 22:03
Medlem
eternussermos avatar
Det behövs att ha en keeper som gör en fantommatch för att kunna vara med i dessa matcher. Tycker Tamminen har gått ner sig jämfört med matcher jag sett förra året. Har väl varit långtidsskadad.
Citera
2024-12-12, 23:49
Medlem
Citat:

Ja och det var förutsägbart. Roma var väl det enda Champions path laget man kunde tänka skulle ha en chans men de hade ingen chans mot Wolfsburg till slut.

Det är bara att konstatera att det är ett enormt gap i budget, resurser och följaktligen nivå mellan de bästa lagen från Spanien, Frankrike, Tyskland, England och samtliga lag inkl. Ligavinnare, från lägre rankade ligor. Italien och Portugal kan kanske utmana på några års sikt men de är inte där än.

Det gör Champions leagues gruppspel extremt tudelat. För de bästa lagen är detta nästan som att spela en cupmatch från ett lag från deras andradivision. Eller åtminstone ett lag som inte hotar om segern i deras egen liga.

Men det finns positiva aspekter också. Det är en liga för mästare ska man komma ihåg. Alla har förtjänat sin plats. Det ger internationellt och nationellt rampljus till lag från lägre rankade ligor. Och det är vinnarna från de lägre rankade ligorna som har dragit folk till sina matcher. Hammarby, Celtic, St. Pölten, Twente. 3 av dessa är debutanter. De väletablerade lagen från de största ligorna har knappt hjälpt till alls, med undantag för Arsenal. De verkar knappt ens bry sig. Vilket är både tråkigt och oansvarigt. Och arrogant. De behöver inte ens bry sig om att marknadsföra självaste Champions League med finansiering klar på andra sätt. För ett lag som Hammarby och de andra kan det göra jättestor skillnad ekonomiskt, både höga publiksiffror och CL-bonusen.

Det kommer ändå att bli lite annorlunda nästa och nästnästa år, men inte så annorlunda. 4 Champions path platser istället för 7, men automatisk kvalificering även för ligor rankade 4-6, så det blir ingen skillnad mot nu. League path däremot behåller 5 platser, men med direktplatser för 2an från ligor rankade 1-2. Så utökningen från 16 till 18 lag går till att ta med ytterligare två lag från League path, alltså två bra lag från högt rankade ligor, som inte är mästare.

Näst nästa år kommer vinnaren av Europa League att få en plats i Champions path kvalet. Vilket sannolikt i praktiken innebär att en av platserna avsedda för mästare kommer gå till någon som annars hade varit i League path. Så fr o m 2026/27 kan jag tänka mig att deltagande mästare kommer att vara från:

Automatiskt:

Spanien
Frankrike
Tyskland
England
Italien
Portugal

Champions path, 4 platser för mästare från:

Sverige
Norge
Holland
Österrike
Tjeckien
Skottland
Turkiet

Osv så det är bara välja vilka av de som tar en plats. Och då kan man slänga in Europa League vinnaren som en konkurrent vilket bör bli ett lag som Frankfurt, Atlético, Häcken/Hammarby, Paris FC, Sporting. Även om Sverige (eller 7e rankade) mycket väl kan få en direktplats om t ex Barca vinner CL och sin egen liga, så kan det bli tufft för lag som St. Pölten, Celtic, Galatasaray och kring den nivån att gå vidare. Eller sammanfattningsvis EL-vinnaren kan mycket väl slå ut det svagaste Champions path laget.
Citera
2024-12-13, 00:00
Medlem
Ang. ovanstående kan också tilläggas att kvalstrukturen var till nackdel för turneringen i år. Hammarby borde aldrig ha mött Benfica. Benfica hade bjudit upp till bättre motstånd i gruppspelet än åtminstone 3 av lagen som nu gick vidare från Champions path. Alltså det hade blivit marginellt jämnare om de hade varit med istället för något av dem.

Men det är såklart roligt och betydelsefullt för lagen som fick debutera att de kom med.

Nästa år kommer Portugal och Italiens vinnare ha direktplatser. Inte otänkbart att även Rosengård har det. Så i så fall blir det nästa år (eller om något annat lag vinner ligan):

Roma
Benfica

Rosengård
Twente/Ajax
Vålerenga

St Pölten/Prag/Galatasaray/Celtic (en eller två av dessa beroende på om Rosengård får en direktplats eller inte)

Och någon mer finns det väl som kan ha chans beroende på lottning. Danmark eller Island kanske.
Citera
2024-12-13, 18:01
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Avtackningen av Ellen Gibson som även Barcaspelarna deltog i var något av det vackraste och samtidigt sorgligast jag upplevt. Av de 12-15.000 åskådare som stannade kvar efter matchen så grät flertalet när Gibbe vandrade ensam fram emot klacken för att ta emot fansens hyllningar.

Matchen var helt ok men det blir ändå avtackningen man kommer att minnas. Sett ur supporterperspektiv så blev Bajens WCL-äventyr en jättesucce som överträffade allas förväntningar (bortsett från hemmamatchen mot St Pölten) Det gäller både hemma och bortamatcherna. Ska bli intressant att se hur många som tar sig till Österrike för avslutningsmatchen.

Efter WCL så dominerar Bajen fullständigt listan över mest sedda matcher för klubblag i Sverige med bl.a sex matcher över 10.000 åskådare varav fem under 2023 och 2024 ( inget annat klubblag har haft över 10.000 besökare) De har också dragit mer publik än Djurgårdens herrar gjort i sina två CL-matcher på Tele 2. Allt talar också för att våra damer kommer att ha det högsta publiksnittet i WCL:s gruppspel ( Barca kan passera om de avslutar på Camp Nou).

Ska bli intressant att se vad detta innebär när budgeten för 2025 läggs. Det handlar inte bara om att förstärka utan också att behålla de spelare som finns i truppen idag. Helt klart så finns det få inom Bajen idag som ser damlaget som en belastning.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2024-12-13 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in