2024-11-22, 16:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Skulle tippa att myntkastaren antagligen var ett barn eller tonåring.

Vet dagens barn och tonåringar vad mynt är för något?
Citera
2024-11-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Är du 100 % säker på att de lag som slås ut i WCL-kvalet får spela Europa League 2025/26? Det öppnar ju upp för många publikfester nästa år.

Problemet för Bajens damer är annars Arenafrågan. Om MFF, Hammarbys herrar eller AIK vinner cupen så blir det Europaspel för Djurgården. Det betyder att Tele 2 kommer att vara uppbokad stora delar av hösten. Vore extremt trist med matcher på Grimsta eller Studenternas.

Det lutar väl åt att det ska byggas ett nytt stadion på samma plats som Gamla Söderstadion stod men det lär väl ligga 2-3 år i framtiden.

Japp, jag har läst på😊

Europa League kommer vara:

- lag som kommit 2a i ligor rankade 18-24
- lag som kommit 3a i ligor rankade 8-13

Ovanstående går inte till UWCL kval utan går direkt till EL omgång 1.

UWCL kvalet har två omgångar. I den första är det miniturneringar med 4 lag, i den andra är det en dubbelplayoff mellan två lag, alltså samma som nu.

Alla lag i uwcl-kvalet både Champions path och league path, förutom de som kommit 4a i miniturneringen i den första omgången, alltså förlorat båda kvalmatcherna i omgång 1, får chans att spela Europa League. Går in i omgång 1 i EL om du:

- kommer 3a i miniturneringen uwcl kval omgång 1 (alltså förlorar första matchen men vinner match om 3e plats, som t ex Linköping gjorde)

Med ovan de som bara går till EL och de som kommer dit genom förlust i uwcl kval är det 24 lag i Europa League omgång 1. 12 av dessa åker ut, 12 går vidare till omgång 2.

Europa League omgång 2:

- 12 vinnare från omgång 1

- lag som kommit 2a i miniturneringen i uwcl kvalet omgång 1 (vunnit första, förlorat andra)

- lag som förlorat playoffen i uwcl kvalet omgång 2 (som t ex Paris FC eller Häcken i år)

Då kommer det in 20 nya lag till omgång 2 av Europa League. + 12 st från omgång 1 = 32. Spela omgång 2, hälften åker ut, 16 lag kvar, sen är det åttondelsfinal, kvartsfinal osv. Inget gruppspel, hela turneringen är slutspelsformat.

Med bra seedning och lottning borde svenska lag kunna gå riktigt långt i en sån turnering. De bästa som är med kommer ju vara 3or från top 4 länderna och 2or och 3or från typ Sverige, Portugal, Italien, Norge, Holland.
Citera
2024-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vet dagens barn och tonåringar vad mynt är för något?

Det är förstås inte helt säkert.
Senast redigerad av Trues245 2024-11-22 kl. 18:32. Anledning: .
Citera
2024-11-22, 20:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte hon gjorde det medvetet för att provocera. I WSL tillåter de att man firar framför motståndarlagets fans, aldrig sett ett gult kort för det. Kanske inte utsträckta armar men Shaw bara provade sig fram. Hon hade Hammarbysupportar åt alla håll, såg först ut som hon inte visste var hon skulle springa och har aldrig varit i en liknande situation med en sådan publik förut.

Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Klart hon skulle provocera. En del spelare gillar att göra sånt. Därför uppfattade domaren att det hon gjorde va en ren provokation och därför osportsligt uppträdande. Om man gör så i WSL och inte får gult kort, så är det den ligan och den domaren.
Hon gjorde likadant mot Liverpoolfansen när ManC spelade borta mot LFC. Ingen åtgärd från domaren då.
Är det för att prova sig fram och se hur långt man kan gå, så fick hon ju va beredd på motreaktion.
Nej, jag försvarar inte Bajenfansen men vad hade hon väntat sig.

Tror inte hon alls tänkte på klacken från början, Hon verkar alltid göra samma sak när hon gjort mål och obs att hon gjorde likadant vid 1-2 men då mot tom läktare.
Mål, några steg hemåt, vändning och jogga mot kortsidan, vänd upp och ta emot medspelarna.
Men när hon efter 0-1 inser att hon råkar vara på väg mot Hammarbys fans slår hon ut med armarna och det är inte alls säkert att det var en provokation utan mer en slags ursäkt.

Oavsett vilket så var det extremt skitnödigt av Bajens fans men inget unikt sätt att överreagera på svenskt manér. Jag tycker det är ett jäkla trams att hålla på att gråta för att motståndare provocerar lite lite efter ett mål. Sånt sker hela tiden i andra länder och det är bara att tugga i sig besvikelsen. Och att som här hålla på att bua och agera osportsligt under så lång tid av matchen inklusive mot målvakten är inget som hör hemma i damfotboll, menar jag.

Att hata kan man syssla med på herrfotboll. På damfotboll är det en annan stämning, oftast. Och åtminstone inget jag tycker skall förändras. Sedan kanske man får ta det onda med det goda när det gäller just igår, men generellt sett: Bua åt motståndare på damfotboll = nej, tack!
Citera
2024-11-22, 20:51
Medlem
Angående straffsituationerna:

Hammarbys? Hårfint om det är hög spark eller låg nick, men tycker nog det kunde dömts för hög spark. Men någon foul var det inte då det knappt var kontakt (Tandberg säger ju själv att hon filmade lite), och hög spark är farligt spel. Dvs indirekt frispark. Inte straff.

Man Citys? Inte sett repriser, men tyckte den såg solklar ut när det hände. En inspel som studsar upp och Hammarbys back sträcker ut armen och bollen träffar då henne där. Hon stannar till och med upp och verkar tänka "fan, jag fick den på armen", men domaren blundar. Ganska märkligt att det inte blev straff där.

Annat: Domaren var värdelös. Tillät mängder med fasthållningar från Hammarby och målet var ju rena rånet. Solklar frispark. Men mot slutet svängde det åt andra hållet när hon inte lade till de 6-7 minuter det borde ha varit, och hon borde absolut varit mer bestämt mot målvakten när denne höll i bollen för länge. Allra sista utsparken tog 14 sekunder att sparka iväg. Tillåten tid är 6 sekunder och går det över 6 sekunder skall domaren säga till målvakten att göra sig av med bollen, och vid 10 sekunder skall det blåsas av. Tycker faktiskt hon borde blåst en indirekt frispark till Hammarby där i 94:e, men är ju tyvärr sällan domare vågar följa regelboken.
Citera
2024-11-23, 02:03
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hammarbys damer drar ju uppenbarligen mer än Djurgårdens herrar så rimligen borde det vara de som får flytta på sig. Speciellt eftersom det är Hammarbys arena från början och Djurgårdens europaspel inte är säkrat.
Tyvärr så har DIFs herrlag förtur oavsett hur mycket publik Bajens damer drar. Som kontrakten ser ut så Arenan lika mycket DIFs som Hammarbys.

Sen är det rätt ofattbart att ett lag av DIFs kaliber, på herrsidan det mest framgångsrika Stockholmslaget på 2000talet väljer att spela på ett stadion som alla förknippar med Bajen. Jag tror det är en förklaring till att de i princip förlorar alla Stockholmsderbyn på herrsidan.

För Bajens del vore naturligtvis den ideala lösningen att förlägga alla dammatcher på Tele 2..Undersökningar som gjorts visar att vardagsmatcher mot de sämre lagen skulle snitta runt 4000 och sen tillkommer derbyn,Häcken , Rosengård och kanske MFF.

Målet för Bajen är att snitta runt 6000 under en säsong och sen tillkommer Europaspel. Det skulle betyda att Bajens damer skulle ha en större publik än många allsvenska herrlag.

Men så länge större delen av matcherna förläggs till Kanalplan så kommer vi aldrig att nå dit.
Citera
2024-11-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tror inte hon alls tänkte på klacken från början, Hon verkar alltid göra samma sak när hon gjort mål och obs att hon gjorde likadant vid 1-2 men då mot tom läktare.
Mål, några steg hemåt, vändning och jogga mot kortsidan, vänd upp och ta emot medspelarna.
Men när hon efter 0-1 inser att hon råkar vara på väg mot Hammarbys fans slår hon ut med armarna och det är inte alls säkert att det var en provokation utan mer en slags ursäkt.

Oavsett vilket så var det extremt skitnödigt av Bajens fans men inget unikt sätt att överreagera på svenskt manér. Jag tycker det är ett jäkla trams att hålla på att gråta för att motståndare provocerar lite lite efter ett mål. Sånt sker hela tiden i andra länder och det är bara att tugga i sig besvikelsen. Och att som här hålla på att bua och agera osportsligt under så lång tid av matchen inklusive mot målvakten är inget som hör hemma i damfotboll, menar jag.

Att hata kan man syssla med på herrfotboll. På damfotboll är det en annan stämning, oftast. Och åtminstone inget jag tycker skall förändras. Sedan kanske man får ta det onda med det goda när det gäller just igår, men generellt sett: Bua åt motståndare på damfotboll = nej, tack!

Bua kan man väl få göra. City maskade ju. Målvakten satte sig så de kunde ta time out och få ett spelavbrott när Hammarby var inne i en bra period. Klart man får bua åt det det är inget personangrepp. Bara sätta lite press på domaren att inte tillåta för mycket maskning. Tog en himla tid på alla insparkar resten av matchen också, hon borde fått en varning.

Kasta saker eller ropa fula saker tycker jag inte man ska göra men hörde väldigt lite sånt på Hammarbys match. Typ inget.
Citera
2024-11-23, 16:07
Medlem
Citat:

Läs det jag skrev längst ner i min kommentar.

Jag försökte förklara hur domaren kunde ha sett på situationen och gav det gula.
Hade jag vart domare, hade jag inte agerat alls.
Att hemmapubliken buar åt en bortaspelare efter att denne gjort så där är naturligt.
Om du inte tycker det hör hemma på damfotboll att bua, så är det din business.
Säg det till Bajenfansen eye-to-eye.
Eller så skippa kolla på matcherna, så slipper du höra bu-ropen.
Själv skulle jag inte bua, utan istället säga åt mina spelare att spela bättre o göra mål.
Och nej, jag är inte Bajensupporter på nåt sätt men jag är mäkta överrväldigad över det stöd bajensupportrarna ger laget och det blir säkert nytt publikrekord igen mot FC Barca.
Citera
2024-11-23, 19:47
Medlem
Citat:
Bua kan man väl få göra. City maskade ju. Målvakten satte sig så de kunde ta time out och få ett spelavbrott när Hammarby var inne i en bra period. Klart man får bua åt det det är inget personangrepp. Bara sätta lite press på domaren att inte tillåta för mycket maskning. Tog en himla tid på alla insparkar resten av matchen också, hon borde fått en varning.

Kasta saker eller ropa fula saker tycker jag inte man ska göra men hörde väldigt lite sånt på Hammarbys match. Typ inget.

Citat:
Ursprungligen postat av DassLocker
Läs det jag skrev längst ner i min kommentar.

Jag försökte förklara hur domaren kunde ha sett på situationen och gav det gula.
Hade jag vart domare, hade jag inte agerat alls.
Att hemmapubliken buar åt en bortaspelare efter att denne gjort så där är naturligt.
Om du inte tycker det hör hemma på damfotboll att bua, så är det din business.
Säg det till Bajenfansen eye-to-eye.
Eller så skippa kolla på matcherna, så slipper du höra bu-ropen.
Själv skulle jag inte bua, utan istället säga åt mina spelare att spela bättre o göra mål.
Och nej, jag är inte Bajensupporter på nåt sätt men jag är mäkta överrväldigad över det stöd bajensupportrarna ger laget och det blir säkert nytt publikrekord igen mot FC Barca.

Kräver kanske nästan en egen tråd det där med damfotbollens kultur och hur den "skall" vara.
Och vem som borde ta seden dit man kommer. Hammarbys fans på besök i WCL eller Man C på besök i Sverige? Inte konstigt att Man C och brittisk press reagerar på detta helt nya som inträffade.

Hur som helst så är buanden något helt, eller åtminstone ganska, unikt inom damfotbollen. Kulturen har varit att man hejar på sitt eget lag men aldrig buar åt motståndare. En mer familjär och trevlig stämning runt hela miljön, inklusive hur spelare och fans uppträder. Bör den förändras till mer hat och buanden åt motståndare och en allmänt hätskare stämning runt matcherna? Lite mer machokultur och kanske även en del slagsmål mellan fans? Vore det bra eller dåligt för damfotbollen om attityderna förändras i den riktningen? Är det rätt miljö för familjer och barn? Jag vill ju behålla "myspys-stämningen" men jag behöver ju inte ha rätt. Mer genuin fientlighet kanske är en bra väg att gå, även om jag personligen tycker den tillhör herrfotbollen.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-11-23 kl. 19:57.
Citera
2024-11-23, 21:18
Medlem
Citat:
Kräver kanske nästan en egen tråd det där med damfotbollens kultur och hur den "skall" vara.
Och vem som borde ta seden dit man kommer. Hammarbys fans på besök i WCL eller Man C på besök i Sverige? Inte konstigt att Man C och brittisk press reagerar på detta helt nya som inträffade.

Hur som helst så är buanden något helt, eller åtminstone ganska, unikt inom damfotbollen. Kulturen har varit att man hejar på sitt eget lag men aldrig buar åt motståndare. En mer familjär och trevlig stämning runt hela miljön, inklusive hur spelare och fans uppträder. Bör den förändras till mer hat och buanden åt motståndare och en allmänt hätskare stämning runt matcherna? Lite mer machokultur och kanske även en del slagsmål mellan fans? Vore det bra eller dåligt för damfotbollen om attityderna förändras i den riktningen? Är det rätt miljö för familjer och barn? Jag vill ju behålla "myspys-stämningen" men jag behöver ju inte ha rätt. Mer genuin fientlighet kanske är en bra väg att gå, även om jag personligen tycker den tillhör herrfotbollen.

Buanden är inte unikt? Det buas inom damfotbollen, även i t ex England. Fast kanske inte sådär på varje touch alltid men det är inte unikt för Sverige eller Hammarby.

Man måste ha en pragmatiskt syn på det tror jag. Damfotbollen behöver supportrar, det är utgångspunkten. Det är inte förhandlingsbart. Man ska vara välkomnande mot alla tycker jag. Sen måste även de som går på damfotboll till viss del ta seden dit de kommer. Det finns inte bara ett godkänt sätt att vara en ”riktig supporter”. Det passar sig inte att stå och ropa sexistiska tillmälen när det är kvinnor som spelar (det passar sig egentligen aldrig, men i alla fall) t ex.

Men tycker man hör väldigt lite sånt på Hammarbys matcher. Jag tror inte att de som går på damfotboll är sexister med unken kvinnosyn, då hade de inte gått dit. Så min gräns går nog snarare vid våld och sexism, inte vid burop och bengaler.

Man kan inte dirigera hur supportrar ska uppträda eller uttrycka sitt stöd, utöver att förbjuda direkt olämpligt beteende. Det är ett budskap om jämlikhet också att supportrarna vill stötta damerna på samma sätt som herrarna. Det betyder att de ser dem som idrottare och som en del av klubben, och inte bara som kvinnor som måste behandlas annorlunda. Alla kanske inte har samma sätt att uttrycka stöd, och så måste det få vara.

Det är heller inte så att Hammarbys publik består endast av ”huliganer”. De matcher jag har varit på har det varit män och kvinnor i olika åldrar och även mycket barn.

Angående uppmärksamheten i England, såg också det. Vad är det man brukar säga, all pr är bra pr? I det här fallet tror jag att det är så. Intresset för svensk fotboll är vanligtvis obefintligt i England och andra större länder. De vet knappt om att vi finns. Tror det är bra att det skrivs lite utomlands. Först var det bara positivt om Hammarbys fina bortasupport, nu fick de en liten chock när det var hemmasupport istället, det var inte riktigt samma sak. Det blir en form av kulturkrock men då får det bli det. En person kastade ett mynt och det var inte bra, men det gör inte övriga 20 000+ människor som var där till huliganer. Engelsk media kan bara analysera lite och se att det blev publikrekord när deras lag kom hit, många ville se Hammarby spela mot deras världsstjärnor. Det är en komplimang, inte hat, handlingar säger mer än ord.
Citera
2024-11-23, 21:35
Medlem
Citat:
Buanden är inte unikt? Det buas inom damfotbollen, även i t ex England. Fast kanske inte sådär på varje touch alltid men det är inte unikt för Sverige eller Hammarby.

Man måste ha en pragmatiskt syn på det tror jag. Damfotbollen behöver supportrar, det är utgångspunkten. Det är inte förhandlingsbart. Man ska vara välkomnande mot alla tycker jag. Sen måste även de som går på damfotboll till viss del ta seden dit de kommer. Det finns inte bara ett godkänt sätt att vara en ”riktig supporter”. Det passar sig inte att stå och ropa sexistiska tillmälen när det är kvinnor som spelar (det passar sig egentligen aldrig, men i alla fall) t ex.

Men tycker man hör väldigt lite sånt på Hammarbys matcher. Jag tror inte att de som går på damfotboll är sexister med unken kvinnosyn, då hade de inte gått dit. Så min gräns går nog snarare vid våld och sexism, inte vid burop och bengaler.

Man kan inte dirigera hur supportrar ska uppträda eller uttrycka sitt stöd, utöver att förbjuda direkt olämpligt beteende. Det är ett budskap om jämlikhet också att supportrarna vill stötta damerna på samma sätt som herrarna. Det betyder att de ser dem som idrottare och som en del av klubben, och inte bara som kvinnor som måste behandlas annorlunda. Alla kanske inte har samma sätt att uttrycka stöd, och så måste det få vara.

Det är heller inte så att Hammarbys publik består endast av ”huliganer”. De matcher jag har varit på har det varit män och kvinnor i olika åldrar och även mycket barn.

Angående uppmärksamheten i England, såg också det. Vad är det man brukar säga, all pr är bra pr? I det här fallet tror jag att det är så. Intresset för svensk fotboll är vanligtvis obefintligt i England och andra större länder. De vet knappt om att vi finns. Tror det är bra att det skrivs lite utomlands. Först var det bara positivt om Hammarbys fina bortasupport, nu fick de en liten chock när det var hemmasupport istället, det var inte riktigt samma sak. Det blir en form av kulturkrock men då får det bli det. En person kastade ett mynt och det var inte bra, men det gör inte övriga 20 000+ människor som var där till huliganer. Engelsk media kan bara analysera lite och se att det blev publikrekord när deras lag kom hit, många ville se Hammarby spela mot deras världsstjärnor. Det är en komplimang, inte hat, handlingar säger mer än ord.

Jo, visst kan jämlikhetssträvan innebära att fans uppträder likadant oavsett herr eller dam. Kanske det ”gullas” med damerna för mycket i England så den trevliga stämningen egentligen är en signal för ojämlikhet. Tycker det är intressant och även om jag som sagt vill behålla trevligheten är det inte säkert det är rätt. Avvägningarna är inte enkla.

Förresten obs att allt inte är negativt från engelskt håll. Kommentarerna spretar och har läst såväl kritik som ”bästa stämningen jag upplevt under en fotbollsmatch”.

Vi får se hur utvecklingen blir. Intressanta år väntar.
Citera
2024-11-23, 22:32
Medlem
Citat:
Jo, visst kan jämlikhetssträvan innebära att fans uppträder likadant oavsett herr eller dam. Kanske det ”gullas” med damerna för mycket i England så den trevliga stämningen egentligen är en signal för ojämlikhet. Tycker det är intressant och även om jag som sagt vill behålla trevligheten är det inte säkert det är rätt. Avvägningarna är inte enkla.

Förresten obs att allt inte är negativt från engelskt håll. Kommentarerna spretar och har läst såväl kritik som ”bästa stämningen jag upplevt under en fotbollsmatch”.

Vi får se hur utvecklingen blir. Intressanta år väntar.

Ja alltså jag tror att de som är vana vid herrfotbollskultur ser det så, att det är ett uttryck för jämlikhet att uttrycka stöd på samma sätt även på damernas matcher. Och det är det ju också, även om det som sagt måste kunna finnas gränser också.

Det är deras sätt att visa sitt stöd. Men det betyder ju inte att det är det enda sättet att visa stöd på. Jag uttrycker t ex inte stöd genom att ta med mig bengaler, och det gör jag inte om jag går på herrfotboll heller. Lite extremt exempel kanske men menar att jag ändrar inte beteende om jag går på dam eller herr. Eller ta barn. De uttrycker stöd genom att heja och sjunga med, bli mest förtjust i spelaren som gör mål och sen tröttna mitt i matchen och det kan vara dam eller herr. En del i publiken vill sitta ner och applådera men inte stå upp och sjunga och skrika och bua. Och då gör de så oavsett match dam eller herr oftast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in