Citat:
Ursprungligen postat av
GertBenny
Det har väl att göra med att samhället blivit mångas livlina och familj och jag tror att den generation som ofta beskriva som boomers, var den generation där detta fenomen började.
Antar att TS föräldrar kan räknas in som boomers. Det vill säga en generation som fick mycket serverat efter andra världskriget och som skapade människor som är hyperindividulistiska, materialistiska och egoistiska.
Man behöver inte skapa några starka band inom familjen eftersom samhället är så tryggt och rikt ekonomiskt att du klarar dig utan uppbackning av din familj.
Min farmor som närmar sig 100 år berättade att när hon var liten så var det vanligt att man i hennes by lät gamla tanter och gubbar bo i hemmet. Alltså personer som inte var släkt och byn turades om att ta hand om dessa åldringar utan släktingar.
Kan ni tänka er personer i ett medelklass område med vitmålade staket, Teslor, pengar på banken och perfekt gräsmatta som skulle ta in ensamma Agda på 93 år och ta hand om henne idag?
Nej du man hade antagligen hellre låtit henne svälta ihjäl eller gett henne en banan och gjort en Instagram story om hur man nu gjort sin del eller liknade.
Detta beteende smittar givetvis av sig ifrån boomern till dennes barn och så vidare och skapar då naturligt en klyv i relationen mellan exempelvis morföräldrar och barnbarnet.
Jag tror de hela bottnar i Sveriges hyper individualism. Som du säger så har vi så mycket skyddsnät och förväntningar av hjälp utav staten så vi behöver helt enkelt aldrig gå till familj eller granne och be om hjälp. Lägg på tjänster som dykit upp digitalt som foodora, tinder, etc. Vi behöver aldrig anstränga oss att be om hjälp.
Detta gör att behovet eller vanan att söka kontakt med andra finns helt enkelt inte.
Invandrare måste på riktigt få en chock över hur kalla vi är som människor. De roliga är ju att vi Svenskar blir så glada när vi är utomlands för det är så socialt o likande, vi vill ju egentligen ha det men det är ingen som gör jobbet på hemmaplan.