Citat:
Ursprungligen postat av
Smultronvisslare
Nu är jag väldigt dåligt insatt i bipoläritet (obehandlad) men är det så att man är antingen eller? Antingen är man i ett maniskt skov eller i ett deprimerat skov? Det finns inget mellanläge? Eller blir det först så när man behandlar bipoläriteten?
En teori kan ju vara att F har valt att censurera mycket av sitt liv pga denna tråd. Många hävdar att hon läser här inne och då förstår jag att hon blivit försiktig med att lägga upp allt om sitt liv som innan. Hon blev gravid och helt plötsligt började det snackas om att folk (eller ja, en användare) skulle orosanmäla henne i framtiden. Dessutom så väljer folk att spekulera och tolka mycket av det hon lägger upp, och inte lägger upp, som något negativt. Hon kan inte ens lägga upp en film från sig själv dansandes i skogen (haha) utan att folk börjar prata om att hon är manisk och verkar lägga mycket tid på att studera hennes ögon i en kortkort sekvens och skriver med sådan självklarhet att det är så det är.
Jag skriver absolut inte att folk inte ska spekulera eller skriva om F här inne. Jag skriver endast att det är min teori i varför F kanske valt att inte vara lika öppen om sitt mående som förut. För hade jag haft en sådan här tråd tillägnad mig själv där 98% handlar om att hitta fel på allt jag gör så hade jag nog också gjort som F. Speciellt nu med allt som eventuellt händer kring L och nu när hon är gravid.
Det finns ett ”mellanläge” som kallas Eutymi. Det vill säga ett ett normalt stämningsläge. Det liksom normala stämningsläget överlag hos oss om människor. Jag lever själv med bipolär sjukdom typ 2 med välinställd medicinering och befinner mig till största del i detta stämningsläget. Ex förra året hade jag varken depression eller Hypomani tack vare stränga rutiner och läkemedel. Många med bipolär sjukdom kan befinna sig i det normala stämningsläget i flera år med rätt hjälp av läkemedel & rutiner som är A & O för mig i alla fall!
Jag har även varit obehandlad under graviditet men var även stabil då, alltså i mellanläget. Men där var det stränga rutiner som räddade mig då också. Så absolut kan man befinna sig där obehandlad också men det krävs en del ”jobb” då man inte har samma hjälp av sina läkemedel så!