2024-02-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glaskulor
Precis tagit mig igenom Hannas video med bra VS dåliga inköp till Lars (för övrigt kul att vi verkligen kör på det namnet nu). Småskrattade när hon säger att Lars är för rultig nu för bärsjal. Kanske borde Hanna ta en sväng in på tex asabeas insta? Hanna la ju upp häromdagen att Lars väger nästan prick 6kg. Vad ”mycket” 🥲

Vad är det Fanni ska berätta när hon är redo förresten? Missfall verkar hon ju inte ha fått eftersom hon ish dementerade det igår. Ska hon bara berätta att hon haft panikångest igen eller?

Hur dementerade hon? Jag tror det mer är generellt ångest
Citera
2024-02-05, 22:32
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpajs
Måste ändå bara flika in att Lara var ju väldigt gosig och söt när hon sov i famnen. Hoppas verkligen för hennes skull att hennes föräldrar tar tag i hennes utveckling och vågar utmana henne. Risken för ett krävande barn (i form av skrik/trots) är stor när man inte utmanar sin bebis.

Jaa! Tänkt exakt samma sak.
Nu har jag bara fem barn men av erfarenhet så har mina absolut snällaste "bebisar" blivit de som kört värsta treårstrots mellan typ 2-6 års ålder.
Så barn tar igen allt de missat förr eller senare 😅

Lars är fyra månader och helt klart bakom i utvecklingen (dvs kan inte hålla sitt huvud uppe). Alla utvecklas olika bla bla men har aldrig stött på en frisk fyramånaders som inte har stabilitet i nacken. Rätta mig om jag har fel 😑
Senast redigerad av FruKrokodil 2024-02-05 kl. 22:45. Anledning: Efter korr
Citera
2024-02-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Nu har jag bara fem barn men av erfarenhet så har mina absolut snällaste "bebisar" blivit de som kört värsta treårstrots mellan typ 2-6 års ålder.

Lars är fyra månader och helt klart bakom i utvecklingen (dvs kan inte hålla sitt huvud uppe). Alla utvecklas olika bla bla men har aldrig stött på en frisk fyramånaders som inte har stabilitet i nacken. Rätta mig om jag har fel 😑

Har bara ett barn som var den enklaste gladaste bebisen, det har hon tagit igen med råge vid 3 och nu 6 års ålder 😅

Hon lyfte på huvudet och höll det uppe en kort stund redan vid 8 veckors ålder i magläge, och började åla sig fram lite sakta i Lars ålder dvs 4-5 månader. Absolut att barn utvecklas olika och min var med på allt och fick på så sätt mycket stimulans både fysisk och socialt. Där får nog Lars det minimala så inte så konstigt att det inte går så snabbt..
Citera
2024-02-06, 01:18
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurrish
Har bara ett barn som var den enklaste gladaste bebisen, det har hon tagit igen med råge vid 3 och nu 6 års ålder 😅

Hon lyfte på huvudet och höll det uppe en kort stund redan vid 8 veckors ålder i magläge, och började åla sig fram lite sakta i Lars ålder dvs 4-5 månader. Absolut att barn utvecklas olika och min var med på allt och fick på så sätt mycket stimulans både fysisk och socialt. Där får nog Lars det minimala så inte så konstigt att det inte går så snabbt..

Jaa precis, så höll mina barn också på vid samma ålder.
Har ett barn som är född samma datum som Lars så kan verkligen jämföra.
Mitt barn försökte välta babysittern om hen satt i den och ägnar sig mest åt att rulla runt på golvet, framåt framåt är en fyramånaders största mantra.
Höga skrik bara för att testa rösten, kasta leksaker som mammapappa ska hämta, greppa leksaker och byta mellan händerna, samt allra helst sitta på axeln (inte bokstavligen) och medverka i allt man gör.
Sitta i antiloopstolen (med stoppning fram och bak) och slamra slev i diskbänken är en klassiker i denna ålder.

Lars kollar barnprogram och sover, dags att vakna nu RustaQueen!
Citera
2024-02-06, 01:19
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:

Jag tänker att barn är olika. Min äldsta har varit vild sedan födseln och har haft en konstant trots känns det som 😅, samtidigt som lillebror är världens lugnaste, än så länge.

Sen har jag verkligen tvingat mina barn att ligga på mage, men båda upplevdes som starka tidigt. Jag vet att många föräldrar inte klarar av att deras barn protesterar. Jag var med i en rad mammagrupper på Facebook och oroande många låter sina barn bo i babysitters första månaderna. Sen kan man ju även fråga sig hur många vuxna som har svårt att hålla uppe huvudet för att de fick nackträna för lite som barn?
Däremot håller jag med om att hon absolut kan vara understimulerad. Läsa böcker och att prata med sitt barn ansikte mot ansikte är superviktigt, istället för att sitta och ”umgås” framför TV:n.
Citera
2024-02-06, 01:39
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag tänker att barn är olika. Min äldsta har varit vild sedan födseln och har haft en konstant trots känns det som 😅, samtidigt som lillebror är världens lugnaste, än så länge.

Sen har jag verkligen tvingat mina barn att ligga på mage, men båda upplevdes som starka tidigt. Jag vet att många föräldrar inte klarar av att deras barn protesterar. Jag var med i en rad mammagrupper på Facebook och oroande många låter sina barn bo i babysitters första månaderna. Sen kan man ju även fråga sig hur många vuxna som har svårt att hålla uppe huvudet för att de fick nackträna för lite som barn?
Däremot håller jag med om att hon absolut kan vara understimulerad. Läsa böcker och att prata med sitt barn ansikte mot ansikte är superviktigt, istället för att sitta och ”umgås” framför TV:n.

Alltid den äldsta 😅
Min första gick vid 10 månader och det var ett rent helvete.

Absolut är alla barn olika, även mina, men när barnet fortfarande ligger som en flundra varje gång man lägger ner det så måste man börja fundera på habiliteringen eller rannsaka sig själv.

Jag tycker Lars är supersöt och har fin huvudform MEN Hanna (orkar inte ens nämna Krajzy K längre för han verkar inte bidra till något trots att han är FL) måste börja våga låta Lars utvecklas och utmanas.
Citera
2024-02-06, 02:17
Medlem
I Hannas story om hit/shit saker till bebis vill hon verkligen framhäva BÖCKER!! O hur mycket dom läser för Lars o att Lars älskar det såå mycket!

Jättebra att ni läser Hanna, på riktigt, men det räcker liksom inte som stimulans!!
Att Lars enligt Hanna hatar babygymet är väl för att Lars inte klarar av att röra sig lite i det. Att se nånting, sträcka sig efter det, o börja försöka ta sig ditåt är ju det bebisar gör i babygym! Jag kan förstå om Lars blir frustrerad över att bara ligga ner på rygg o stirra rakt upp!
Citera
2024-02-06, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glaskulor
Precis tagit mig igenom Hannas video med bra VS dåliga inköp till Lars (för övrigt kul att vi verkligen kör på det namnet nu). Småskrattade när hon säger att Lars är för rultig nu för bärsjal. Kanske borde Hanna ta en sväng in på tex asabeas insta? Hanna la ju upp häromdagen att Lars väger nästan prick 6kg. Vad ”mycket” 🥲

Vad är det Fanni ska berätta när hon är redo förresten? Missfall verkar hon ju inte ha fått eftersom hon ish dementerade det igår. Ska hon bara berätta att hon haft panikångest igen eller?

För rultig! Haha den var rolig.

Mvh

En som bar sitt vagnhatande barn i sele tills hen vägde 13 kilo. 😁
Citera
2024-02-06, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
I Hannas story om hit/shit saker till bebis vill hon verkligen framhäva BÖCKER!! O hur mycket dom läser för Lars o att Lars älskar det såå mycket!

Jättebra att ni läser Hanna, på riktigt, men det räcker liksom inte som stimulans!!
Att Lars enligt Hanna hatar babygymet är väl för att Lars inte klarar av att röra sig lite i det. Att se nånting, sträcka sig efter det, o börja försöka ta sig ditåt är ju det bebisar gör i babygym! Jag kan förstå om Lars blir frustrerad över att bara ligga ner på rygg o stirra rakt upp!
Tänker att läsa böcker passar deras nivå. Man kan fortfarande ligga på soffan/i sängen och kräver inte att man behöver röra på kroppen mycket mer än att vända blad lite då och då. = minimal fysisk ansträngning. 😂
Citera
2024-02-06, 07:28
Medlem
Citat:

Det har varit samma hos oss, mitt första barn var superlugnt, snällt och sov alltid bra. Det gör hen fortfarande men det är kämpigt kring trots och vilja. Det har liksom, som du säger, tagits igen lite mellan 3-6 år 😅

Det är ju ett under att Lara har så fin huvudform men det är väl tack vare att hon hängde så mycket i sjal/sele när hon var bebis! Det är väl också den typen av nackövning som hon fått. Att HT säger i sin video att Lara hatar sitt babygym är för att DEM inte aktiverat eller introducerat gymmet för henne. Tyckte hennes lista var lite mähäig, förstår inte varför alla vill se sånt (edtersom alla influensers gör det).
Citera
2024-02-06, 07:50
Medlem
Vissa barn verkar ha den typ av minspel som Lars har. Ser ledsen ut hela tiden. En kompis dotter är nu 9 år och har aldrig sett henne le på en bild, ser alltid sorgsen ut. Ledsamt
Citera
2024-02-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpajs
Det har varit samma hos oss, mitt första barn var superlugnt, snällt och sov alltid bra. Det gör hen fortfarande men det är kämpigt kring trots och vilja. Det har liksom, som du säger, tagits igen lite mellan 3-6 år 😅

Det är ju ett under att Lara har så fin huvudform men det är väl tack vare att hon hängde så mycket i sjal/sele när hon var bebis! Det är väl också den typen av nackövning som hon fått. Att HT säger i sin video att Lara hatar sitt babygym är för att DEM inte aktiverat eller introducerat gymmet för henne. Tyckte hennes lista var lite mähäig, förstår inte varför alla vill se sånt (edtersom alla influensers gör det).

Lol, verkligen.. aldrig hört om något barn som inte gillar babygymmet! Jag undrar verkligen vad Lara ”gör” om dagarna, hon ser onekligen väldigt slö ut.

En annan grej är att Hanna känns såå osäker i sitt föräldraskap. Tycker faktiskt nästan synd om henne. ”Lara följer SIN vikt/längdkurva” … Säger bara den osäkra föräldern som har ett barn som typ ligger under normalkurvan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in