2023-09-28, 15:07
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Nej! Det är inte bra för bebisen och så länge hon mår bra i magen så får hon nog stanna ett par veckor till iaf. Hanna kommer få bita ihop och härda ut lite till.

Nu verkar hon fått tid för igångsättning, om precis en vecka, 37+0. Skönt ändå, känns som vården inte vågar riskera något genom att ha barnet i magen längre än nödvändigt. (Visst jag vet, en igångsättning är inte helt oproblematiskt, jag har själv fött ett barn där förlossningen startade av sig själv och ett barn med igångsättning, och jag väljer det första utan att tveka).
Citera
2023-09-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Nu verkar hon fått tid för igångsättning, om precis en vecka, 37+0. Skönt ändå, känns som vården inte vågar riskera något genom att ha barnet i magen längre än nödvändigt. (Visst jag vet, en igångsättning är inte helt oproblematiskt, jag har själv fött ett barn där förlossningen startade av sig själv och ett barn med igångsättning, och jag väljer det första utan att tveka).

Säkert skönt för henne, men jag förstår inte riktigt varför hon blir igångsatt? Hon skrev i en story igår att hon inte har symptom på havandeskapsförgiftning, efter vad de kollat på sjukhuset. Blir hon igångsatt enbart för att det är psykiskt påfrestande?
Citera
2023-09-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
(Visst jag vet, en igångsättning är inte helt oproblematiskt, jag har själv fött ett barn där förlossningen startade av sig själv och ett barn med igångsättning, och jag väljer det första utan att tveka).

Jag har också hört det som du säger, att de flesta slipper bli igångsättning för att det gör så förbannat ont. Stämmer det? Hörde någon säga att hon hellre skulle ta två spontana förlossningar på raken efter varandra än att någonsin bli igångsatt igen. Hoppas Hanna får det okej ändå, annars blir det ju kontraproduktivt om hon bara får ännu ett trauma i bagaget. Planerat kejsarsnitt hade antagligen varit bättre och mer kontrollerat för henne, som någon i tråden tidigare nämnt, men kanske vill hon ha revansch pga tidigare erfarenhet.
Citera
2023-09-28, 15:43
Medlem
Jag har blivit igångsatt två gånger och fött "naturligt" två gånger och upplever inte att det var värre på något sätt med igångsättning.

Har man en traumatisk förlossning i bagaget kan det vara otroligt lugnande att ha kontrollen i en igångsättning. Så var det för mig iaf.

Jag är glad för Hannas skull att hon fått ett datum för igångsättning, och tycker hon är otroligt modig som vill försöka föda vaginalt med sitt bagage.
Citera
2023-09-28, 16:50
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerhicka
Jag har också hört det som du säger, att de flesta slipper bli igångsättning för att det gör så förbannat ont. Stämmer det? Hörde någon säga att hon hellre skulle ta två spontana förlossningar på raken efter varandra än att någonsin bli igångsatt igen. Hoppas Hanna får det okej ändå, annars blir det ju kontraproduktivt om hon bara får ännu ett trauma i bagaget. Planerat kejsarsnitt hade antagligen varit bättre och mer kontrollerat för henne, som någon i tråden tidigare nämnt, men kanske vill hon ha revansch pga tidigare erfarenhet.

Jag tänker att läkaren kanske väger riskerna mot varandra, och tänker att det är säkrare för henne och barnen att sätta igång henne, så hon inte får havandeskapsförgiftning igen, det finns ju även en minimal risk att barnet dör i magen mot slutet (det har hon ingen ökad risk för, men tänker att det säkert finns oro för det).

Det finns igångsättningar som kan bli bra också. Själv tycker jag det värkstimulerandedroppet var hemskt, kroppen var inte redo och mitt barn fastnade på vägen ut (men vi klarade oss utan skador båda två). Jag tror också kejsarsnitt skulle vara bäst för Hanna (även om jag personligen valt bort det också pga nackdelarna för barnet).
Citera
2023-09-28, 17:37
Medlem
Gått igenom tre (helt olika) förlossningar varav den första tog 27 timmar. Men den där jag blev igångsatt är absolut värst. Allt gick alldeles för fort, var helt sjukt smärtsamt, plus att min son mådde superdåligt när han kom ut pga all press han utsatts för just för att det gick så fort. Skulle ALDRIG välja igångsättning om det inte gällde fara för barnets liv att vänta.
Citera
2023-09-28, 21:10
Medlem
Mina igångsättningar har gått bra och relativt snabbt. Det jobbiga har varit dom sjukt intensiva värkarna. Nu sist så hann jag knappt andas emellan värkarna.
Men jag hoppas att HT får en bra upplevelse men kroppen kan nog göra lite motstånd när man sätter igång någon i v 37. Någon som dessutom mer eller mindre är förstföderska.
Citera
2023-09-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostsoulforever
Fanni la upp bild på hennes lyxfrukost imorse och förlåt men det var den sorgligaste frallan jag sett med hushållsost, skinka och någon röra. Inte riktigt min definition av lyxfrukost.
Såg också den och fattade ingenting 😂
Citera
2023-09-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lostsoulforever
Fanni la upp bild på hennes lyxfrukost imorse och förlåt men det var den sorgligaste frallan jag sett med hushållsost, skinka och någon röra. Inte riktigt min definition av lyxfrukost.
Fanni, Hanna och Sara är alls tre så extremt tråkiga. Nu är förvisso sara sjukskriven men Fanni och Hanna går hemma hela dagarna? Om jag hade haft så mkt fritid OCH dessutom haft som inkomstkälla att "skapa content" så skulle man väl för guds skull ge sig ut och göra roliga saker om dagarna?
De är så jävla tråkiga att titta på? Det är så innehållslöst, de är dessutom så jääääääkla ocharmiga med sina fula miner, fula danser, ska va så ärliga och mänskliga.
Vad ska det bli av dom? Vad ska Hanna göra content av när bebisen är ute?
Ska hon bli en ny johanna blad och amma offentligt på Willys, rusta och gekås?
Citera
2023-09-29, 07:57
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypmyr
Fanni, Hanna och Sara är alls tre så extremt tråkiga. Nu är förvisso sara sjukskriven men Fanni och Hanna går hemma hela dagarna? Om jag hade haft så mkt fritid OCH dessutom haft som inkomstkälla att "skapa content" så skulle man väl för guds skull ge sig ut och göra roliga saker om dagarna?
De är så jävla tråkiga att titta på? Det är så innehållslöst, de är dessutom så jääääääkla ocharmiga med sina fula miner, fula danser, ska va så ärliga och mänskliga.
Vad ska det bli av dom? Vad ska Hanna göra content av när bebisen är ute?
Ska hon bli en ny johanna blad och amma offentligt på Willys, rusta och gekås?

Det är väl nu contentsnurran startar igång på riktigt skulle jag tro. Lara, mirakelbabyn, the rainbow baby, Liams lillasyster och familjens LJUS. Poserande på graven där hon pressar handen mot gravstenen och "hälsar" på storebror. Reklam för twistshake och barnkläder, senare blir det barnleksaker, ipadspel ("pedagogiska") och skolappar... Finns massor att välja på om man är en influencer som är helt ok med att hänga ut sitt barn, och Hanna har ju verkligen byggt upp en story som kommer dra in folk.

Vanligt barn som föds av vanliga föräldrar? Nja okej då, om de har någon nisch så kan folk följa.
Mirakelbaby som blev till efter 6 års barnlöshet, med en död storebror och spännande trauman? Folk strömmar in.
Citera
2023-09-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Det är väl nu contentsnurran startar igång på riktigt skulle jag tro. Lara, mirakelbabyn, the rainbow baby, Liams lillasyster och familjens LJUS. Poserande på graven där hon pressar handen mot gravstenen och "hälsar" på storebror. Reklam för twistshake och barnkläder, senare blir det barnleksaker, ipadspel ("pedagogiska") och skolappar... Finns massor att välja på om man är en influencer som är helt ok med att hänga ut sitt barn, och Hanna har ju verkligen byggt upp en story som kommer dra in folk.

Vanligt barn som föds av vanliga föräldrar? Nja okej då, om de har någon nisch så kan folk följa.
Mirakelbaby som blev till efter 6 års barnlöshet, med en död storebror och spännande trauman? Folk strömmar in.
Jag vet, tyvärr är det ju verkligheten men det är så tragiskt. För det är ju inte direkt så att Fanni och Hanna är några grymma fotografer, de kan inte redigera snyggt eller är ens lite kreativt lagda? Deras samarbeten suger verkligen.
Har så svårt att förstå att nån på företaget ba "vad bra, det var precis så vi hade tänkt oss, detta vill vi betala för"
Är ribban så låg?
Blir trött bara av tanken på att stackars Lara ska bli utsmyckad och uthängd på instagram från dag 1.
Citera
2023-09-29, 09:33
Medlem
På mitt barns förskola går en av Sveriges största bloggares barn. När vänner till mig har följt med för att hämta mitt barn har de känt igen bloggarens barn i parken. Det är så obehagligt och osunt med influensers som från ung ålder delar med sig prick allt om sina barn. Nu är ju såklart inte Lara född än men jag tvivlar inte på en sekund att vi som följare kommer få ta del av prick allt om henne och bombarderas av videos och bilder på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in