Det här handlar inte om moralpanik utan om en välgrundad oro. Kvävning är en av de vanligaste orsakerna till olyckor bland små barn, och klubbor är just en av de produkter som ofta nämns som särskilt farliga – eftersom de är hårda, runda, och kan lossna från pinnen. Det är inte en hypotetisk fara, det är något som både BVC och barnsäkerhetsorganisationer varnar för.
Att jämföra detta med strumpor är rätt osakligt – ja, man kan kvävas på nästan vad som helst om man stoppar det i munnen, men skillnaden är att en strumpa inte är något man aktivt erbjuder barnet att äta. En klubba däremot är en ätbar produkt som säljs till äldre barn och vuxna, inte spädbarn.
Jag har inga problem med att barn får socker ibland. Men jag tycker det är helt rimligt att reagera när ett barn under två får en hård klubba som distraktion i en miljö där kvävningsrisken ökar – och att föräldern sedan gör narr av dem som uttrycker oro. Det är inte moralpanik. Det är sunt förnuft.
Citat:
Ursprungligen postat av
vnc-
Moralpaniken tycks inte veta några gränser här.
Det är större risk att överkokta makaroner klibbar ihop och sätter sig i halsen än att ett barn under 2 lyckas bita sönder en klubba och att klubban delar sig på det sättet så att en bit blir lagom stor för att sätta sig i halsen.
Jag är genuint nyfiken om du har samma moralpanik kring annat? Hur ser du på användning av strumpor? Det lyfts ibland som en risk. "Om barnet försöker svälja hela eller delar av strumpan kan det fastna i halsen och blockera luftvägarna. Det är sällsynt, men allvarligt om det händer."