2023-09-05, 10:54
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. —Matthew 24:21-22

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. —Matthew 10:28

I Matteus 25:32-46 avslöjar Jesus vilka som är värdiga evigt liv, nämligen de som levde som Jesus lärde.
Den stora vedermödan närmar sig och när du inser att du inte blev uppryckt innan, tänk då på vad Jesus sa om detta, inte på hur du och andra tolkar Uppenbarelseboken och Paulus brev.

Texten du refererar till, Matteus 24, handlar om världens undergång. Inte om något helvete. Hade du varit det minsta inbegripen hade du vetat bättre än att ta upp lösryckta verser för diskussion, helt utan den kontext som behövs för att förstå sagda verser.
Citera
2023-09-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så hur vet du att det alltså ens existerar något som en själ? För att det står i bibeln?

Cirkelbevis är mycket vanliga inom religion. Man frågar en religiös hur de kan tro att det är sanning. Svaret blir för att det står i den heliga skriften att den är sann. Något annat bevis finns ju inte, så man måste hela tiden referera till skriften i sig själv.
Citera
2023-09-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Problemet är att kristna inte förstår att helvetet är en plats man skapar själv på jorden.

Som dessutom bevisligen också brukar sammanfalla rätt exakt med hur mycket inflytande religösa människor har. Se medeltidens Europa, Afganistan eller vissa delar den evangelistiska söder i USA idag.
Citera
2023-09-05, 10:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så hur vet du att det alltså ens existerar något som en själ? För att det står i bibeln?
Vissa menar att vi har en själ, men vi är själar som har en kropp.
Citera
2023-09-05, 10:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Texten du refererar till, Matteus 24, handlar om världens undergång. Inte om något helvete. Hade du varit det minsta inbegripen hade du vetat bättre än att ta upp lösryckta verser för diskussion, helt utan den kontext som behövs för att förstå sagda verser.
Matteus 24 handlar om den stora vedermödan som föregår undergången.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-09-05 kl. 11:05.
Citera
2023-09-05, 11:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag var "evigt död" i 18,5 miljarder år innan jag föddes och kan inte komma ihåg att jag upplevde det som något direkt straff eller lidande så vad menar du?
Jag har faktiskt minnen av "Paradiset", vilket av oss kom att kallas "The Eternal Bore" i slutändan, för det är precis vad det är. Paradiset är jättetrevligt i början men för en mänsklig själ så är Evig Frid en outhärdlig upplevelse eftersom vi är beroende av att Utvecklas och vi är nyfikna på nya saker. Är det något som inte existerar i Paradiset så är det ju utveckling/förändring.

De flesta som hamnar där väljer att komma tillbaks till det fysiska Universum igen efter en tid.
Citera
2023-09-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Problemet är att kristna inte förstår att helvetet är en plats man skapar själv på jorden. Se dig runt i världen hur det ser ut. Det är EXTREMT mycket lidande och ingen kommer undan eftersom alla återföds om och om igen i det och får uppleva det. Alla lider även på ett sätt i den köttsliga kroppen som åldras och dör. Jesus visade vägen till hur man tar sig ur helvetet och blir ett med gud.

Tro mig, det kan bli värre. Jag har personlighen hållit på med ockultism och spiritualism och haft kontakt med onda andar innan jag blev frälst utav Jesus (det var så jag slutade vara ateist, genom att få den andra sidans existens bekräftad).

Här på jorden så skyddas din själ åtminstone delvis av ett "skal". I helvetet finns det inget skydd.

Nej, Jesus var inte bara en upplyst person. Det trodde jag också ett tag. Jesus är guds son och han dog och återuppstod från de döda för våra synder.

Det finns en anledning till varför det enbart är med hjälp av Jesus namn man kan fördriva demoner och bota människor.
Det går inte med Buddhas namn, det går inte med Mohammeds namn. Det går bara med Jesus.

Rekommenderar dig att titta på den här intervjun ifall du är av uppfattningen att Jesus bara var en upplyst person eller ifall du är lite inne på New-age spåret.

https://www.youtube.com/live/R_qP_97mAVc?si=5QhniSi9itbsKmbJ

Det finns även en anledning till varför det just är kristendomen som blir som mest kritiserad och förlöjligad från alla håll. Det är för att Satan styr den här världen och Satan hatar kristendomen.

Satan har ingenting emot Islam eller hinduism t.ex. då dessa är falska religioner som (ovetandes) dyrkar just demoner.
Senast redigerad av JesusHeligaBlod 2023-09-05 kl. 11:07.
Citera
2023-09-05, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har faktiskt minnen av "Paradiset", vilket av oss kom att kallas "The Eternal Bore" i slutändan, för det är precis vad det är. Paradiset är jättetrevligt i början men för en mänsklig själ så är Evig Frid en outhärdlig upplevelse eftersom vi är beroende av att Utvecklas och vi är nyfikna på nya saker. Är det något som inte existerar i Paradiset så är det ju utveckling/förändring.

De flesta som hamnar där väljer att komma tillbaks till det fysiska Universum igen efter en tid.

Ja det eviga paradiset där man svävar runt på ett moln eller vad man nu gör är ju definitivt ingen lockande tanke. En människa vill leva livet här på jorden allt annat skulle vara outhärdligt.
Citera
2023-09-05, 11:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det eviga paradiset där man svävar runt på ett moln eller vad man nu gör är ju definitivt ingen lockande tanke. En människa vill leva livet här på jorden allt annat skulle vara outhärdligt.
Vilken tur då att det finns ett evigt dödsstraff för alla som inte passar för evigt liv!
Citera
2023-09-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det vet ju ingen. Det är därför som man kallar det tro. Man tror på det man vill tro på.

Hmm? Så om man alltså kan "tro" på vad som helst så innebär det att det man både kan "tro" på något som både är sant eller falskt?

Så om "tro" både kan vara san eller falsk så är det alltså "tro" någon tillförlitlig metod för att avgöra om något faktiskt och verkligen är sant eller inte.

Tänk om det fanns en sådan metod? Hur skulle den fungera? Tänk om man istället hade en metod för att avgöra vad som är sant eller inte som byggde på obejektiva data och observationer. På falsiferbara evidens och slutsattser som också är möjliga att verifiera av andra. Hmm? Tänk om :-)
Citera
2023-09-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vissa menar att vi har en själ, men vi är själar som har en kropp.

Så vart mer exakt menar du att själen finns eller då består av i din kropp?
Citera
2023-09-05, 11:28
Avslutad
De feltolkar bibeln.

Jesus kom för att rädda de som hamnat snett, inte de redan troende! De som inte vill tro på gud och vägrar ta emot honom får naturligtvis sin vilja genom att inte komma till himmelriket. De dör och sedan händer inget mer, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in