2023-09-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Är icke-religiös så ursäkta min okunskap. Men menar du att en person som utsatts för t.ex. sexövergrepp och liknande diaboliska handlingar av andra människor (utan egen förskyllan) riskerar att få sin själ förstörd så att den utsatte inte kan komma till himlen?

Var inte exakt så jag menade, nej. Jag menar att man kan skada en själ på sådana vis.

Vill man förstöra en själ så är det just sådana övergrepp och tortyr i helvetet som kanske är hur det går till snarare än att själen bara går upp i rök.
Citera
2023-09-05, 10:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Hur förstör man en själ? Jo kanske genom evig diabolisk tortyr av själen i fråga.

Precis som att man kan skada en människas själ under jordelivet genom att begå diaboliska handlingar emot den människan (sexuella övergrepp och liknande t.ex.).
"Man" kan inte döda själen, den är odödlig. Men för Gud är allt möjligt och endast Gud kan döda oss själsligen.

Man kan däremot förstöra sitt eget och andras psyke genom hänsynslöshet, men själen finns kvar oförstörd och befrias när psyket dör.
Citera
2023-09-05, 10:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Under jordelivet ger han dem makt svar ja. Detta gör han för att via dessa vilseleda fler människor ifrån gud och till helvetet.
Var i Bibeln finner du Satan i helvetet, torterande alla som inte trodde på Gud? Det är Hollywood.
Citera
2023-09-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
GT är för full av motsägelser för att kännas viktig.

Har lite svårt att se hur man kalla sig kristen och samtidigt bortse från det?
Du får liksom inte en Terminator 2 utan att först acceptera Terminator 1 även om man förvisso tycker att 2:an är bättre.

Du svarade inte på frågan? Menar du att de tio budorden inte är viktiga?
Citera
2023-09-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
"Man" kan inte döda själen, den är odödlig. Men för Gud är allt möjligt och endast Gud kan döda oss själsligen.

Man kan däremot förstöra sitt eget och andras psyke genom hänsynslöshet, men själen finns kvar oförstörd och befrias när psyket dör.

Hur vet du det?
Citera
2023-09-05, 10:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Hur vet du det?
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. —Matthew 10:28
Citera
2023-09-05, 10:50
Medlem
Citat:

Jag vet att bara gud kan förstöra själen. Men hur går förstörelsen av en själ till? Varför tror du att den bara går upp i rök?
Citera
2023-09-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ja, men evig död är en lämplig konskvens av att vara för hänsynslös för evigt liv.

Jag var "evigt död" i 18,5 miljarder år innan jag föddes och kan inte komma ihåg att jag upplevde det som något direkt straff eller lidande så vad menar du?
Citera
2023-09-05, 10:51
Medlem
Problemet är att kristna inte förstår att helvetet är en plats man skapar själv på jorden. Se dig runt i världen hur det ser ut. Det är EXTREMT mycket lidande och ingen kommer undan eftersom alla återföds om och om igen i det och får uppleva det. Alla lider även på ett sätt i den köttsliga kroppen som åldras och dör. Jesus visade vägen till hur man tar sig ur helvetet och blir ett med gud.
Citera
2023-09-05, 10:52
Medlem
Citat:
Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. —Matthew 10:28

Så hur vet du att det alltså ens existerar något som en själ? För att det står i bibeln?
Citera
2023-09-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Hur vet du det?

Det vet ju ingen. Det är därför som man kallar det tro. Man tror på det man vill tro på.
Citera
2023-09-05, 10:54
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Bibeln är förmodligen ett hopkok av fabler och sedelärande sägner från urminnes tider, vars stora USP - i det nya formatet - var nya huvudkaraktärer, anpassade för livet i större samhällen.

Och omställningen från livet i läger, till livet i städer, var nog ingen barnlek. Djävulen kan då ha använts som en skrämseltaktik, för att kuva oönskat beteende.

Jag antar, att för vissa, känns detta hot så verkligt, att det har blivit till tro. Typ så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in