Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag följer Jesus ord i evangelierna, som jag anser är den i särklass säkraste källan. Vissa undviker evangelierna mycket noga.
Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. — Johannes 8:43
Det där tar du åt dig av själv utgår jag ifrån?
Du avslöjar dig själv genom att inte ens förneka mina påståenden.
Jesus ÄR Gud. Jesus är skaparen. Jesus är ljuset i skapelseberättelsen
1:a Mosebok kap 1 vers 3.
Gud sade: ”Varde ljus!” Och det blev ljus.
Detta ljus kom alltså till INNAN solen och stjärnorna.
Och här ser vi uppenbarelsen, förklaringen, som kopplar allt samman i NT.
Johannes kap 1 vers 1-5
1 I begynnelsen var Ordet[a], och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. 4 I honom var liv, och livet var människornas ljus. 5 Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit[b] det
Så utan att ha lärt känna JESUS i GT kan man inte förstå vem han är i NT.
Detta är bara ett exempel på det mest elementära.
Så förstå nu att Jesus kom till Israel, sitt folk, FÖRST eftersom dom hade kunskapen och skrifterna. Det var liksom deras roll i det här att bevara ORDET så att det sen kunde spridas till ALLA folk.
Men utan grunden (GT) kan du inte förstå uppenbarelsen (NT).
Och apostlarna, som ALLA var judar och insatta i ordet, dom enda ORD som fanns då, GT, fick därför i uppgift att sprida budskapet EFTER att Jesus återvänt till fadern.
Johannes kap 14
25 Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.
Johannes kap 15
26 Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. 27 Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början.
Så varför förnekar du deras skrifter i NT?
Och trots att du ändå läser evangelierna och hävdar att du känner och förstår Jesus budskap, så kan du inte ens utifrån Johannes EVANGELIE se att Jesus kommer tillbaks och hämtar oss TILL SIG SJÄLV.
Johannes 14
14 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig[a]. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort[b] för att bereda plats för er? 3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."
Nu är det kanske inte en dödssynd att inte förstå alla detaljer, men när man som du förnekar offret och gåvan som är helt utan krav på motprestation (kärleksgåvan) och inte heller ser eller tar emot "det välsignade hoppet" (uppryckandet till Jesus som tar emot enligt Honom själv uttalar i Johannes evangelie), tillsammans med att du förnekar stora delar av Jesu ord och dessutom förringar faran med att inte vända om i tid, så kan man ganska troligt förstå vem som leder dig.
Är det inte dags att du vaknar upp nu?