2023-09-06, 05:51
Medlem
Conams avatar
Dumperförare! Efter grävmaskinisten tutat måste denne backa typ 100 meter och tippa, när det är klart måste människan ta beslut om att sänka flaket och åka fram till grävmaskin igen!
Upprepas x antal ggr/dag…
Citera
2023-09-06, 05:56
Medlem
jesussugers avatar
Ska väl va samhall och kommunen
Citera
2023-09-06, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Tänker vi samma person? Om det finns någon Jordan Petersson som publicerat nånting på youtube känner jag i så fall inte alls till honom. Men du kanske menade Jordan Peterson?

Menar du i så fall att Peterson inte är bekant med IQ och hur det används? Han är professor i psykologi, så han borde stött på fenomenet under sin yrkesutövning, tycker jag. Och menar du att professor Peterson är extremt lågbegåvad, som en vattenmelon som du liknar det vid? Menar du att det han säger i den lilla föreläsningen inte stämmer?

Jag menade att precis och som du säger att han professor inom psykologi och därför rimligtvis trovärdig inom detta, men tydligen inte tillräckligt smart för att fatta att bara för att man är expert inom ett område så gör inte det att man blir expert inom ett annat.

Syftar då till att Jordan gett sig in i debatter om allt möjligt som exempelvis geopolitik, religion mm och failat episkt.

Utifrån TS fråga så syftade jag också på det faktum att youtubes och liknandes andras algoritmer även verkar uppmuntra dumhet men beklagar om min klumpiiga formulering gjorde att poängen inte gick fram.
Citera
2023-09-06, 08:52
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Många dansbandsmusiker verkar inte tillhöra begåvningsreserven. Att de framstår som obegåvade kan bero på att melodierna är simpla och texterna banala.
Citera
2023-09-06, 08:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag menade att precis och som du säger att han professor inom psykologi och därför rimligtvis trovärdig inom detta, men tydligen inte tillräckligt smart för att fatta att bara för att man är expert inom ett område så gör inte det att man blir expert inom ett annat.

Syftar då till att Jordan gett sig in i debatter om allt möjligt som exempelvis geopolitik, religion mm och failat episkt.

Utifrån TS fråga så syftade jag också på det faktum att youtubes och liknandes andras algoritmer även verkar uppmuntra dumhet men beklagar om min klumpiiga formulering gjorde att poängen inte gick fram.
Jag har inte närmare studerat Jordan Petersons karriär så jag har inte den blekaste aning om vad han tycker om t.ex geopolitik. Men fenomenet är väl inte unikt för Youtube? Svensk TV t.ex, de brukar väl ofta låta skådespelare uttala sig om klimatförändringarna eller sångare om invandringspolitik.

Men sen kan jag nog tycka att även om Jordan Peterson kanske uttalat sig om ämnen han inte är expert på så kan man inte skylla honom för att vara obegåvad.

Och det intressant för den här tråden är om det han säger om IQ och jobbmöjligheter är sant eller inte.
Citera
2023-09-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har inte närmare studerat Jordan Petersons karriär så jag har inte den blekaste aning om vad han tycker om t.ex geopolitik. Men fenomenet är väl inte unikt för Youtube? Svensk TV t.ex, de brukar väl ofta låta skådespelare uttala sig om klimatförändringarna eller sångare om invandringspolitik.

Men sen kan jag nog tycka att även om Jordan Peterson kanske uttalat sig om ämnen han inte är expert på så kan man inte skylla honom för att vara obegåvad.

Och det intressant för den här tråden är om det han säger om IQ och jobbmöjligheter är sant eller inte.

Det en del av poöngen var just det du beskriver. "Varför inte låta en konstnär diskutera nationalekonomi" - "Rörmokare neurofysologi" och "Undersköterskor kärnteknik" :-)

Behövs ingen begåvning förkuskaper och en garanterad hit på både Youtube och eventuellt SVT.
Citera
2023-09-06, 10:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Nu är värnplikten borta, och den allmänna mönstringen med den, men där fick man verkligen uppleva hur männen delades in efter begåvning. Intelligensen var en viktig faktor, men naturligtvis inte den enda. Fysik, ledaregenskaper, psykisk stabilitet m.m. vägde också in.

Utifrån detta grupperades man som:
  1. Kompanibefäl
  2. Plutonsbefäl
  3. Gruppbefäl
  4. Menig E
  5. Menig F
  6. Menig G
  7. Menig H (handräckning, nedsättande kallat malajer)
Jag får säga att indelningen blev bra gjord. Den var åtminstone till 90% helt korrekt.
Citera
2023-09-06, 10:17
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Samhall
Citera
2023-09-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det är bara att kolla inom valfri kommunal verksamhet.
Dock kan man fråga sig om dessa är riktiga arbeten.

Socionom är inget låtsasjobb!
Citera
2023-09-06, 10:48
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Socionom är inget låtsasjobb!

Om du är byggarbetare ger vad du gör 100% resultat.

Om du ”jobbar” som socionom kanske effekten är 50%.
Citera
2023-09-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Om du är byggarbetare ger vad du gör 100% resultat.

Om du ”jobbar” som socionom kanske effekten är 50%.

Ja fast en socionom hjälper ju dem som har det svårt med spriten och att ge bistånd till somalier.
Citera
2023-09-06, 11:12
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ja fast en socionom hjälper ju dem som har det svårt med spriten och att ge bistånd till somalier.

Jo precis, meningslöst hittepåjobb dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in