Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-05, 03:30
Bannlyst

Det är väl bara swisha? ni gör vad fan ni vill med era pengar! varför skulle bankerna reagera? inte kriminellt att swisha pengar...

Annars får hon anmäla nytt lönekonto hos sin arbetsgivare, varför skulle du behöva skatta någon annans lön? du tänker på ett jobbigt sätt....
Citera
2023-09-05, 03:57
Medlem
Det är arbetet som drar skatten, inte vilket konto det kommer in på hur efterblivna är ni?
Citera
2023-09-05, 04:48
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Smartast är att byta ut sambon.
I andra hand så låter du sambon ta sitt eget jävla ansvar för att hon spenderat pengar som hon inte har och styr upp sin ekonomi själv. Din sambo är inget barn son du ska vara pappa åt och sköta hennes ekonomi. Innan sambon tar sitt ansvar så finns det inget som du kan göra för hon kommer att fortsätta spendera andras pengar.

Jobbar du hos fogden eller något ditt kronmongo?
Citera
2023-09-05, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigRos
Därav tråden, för att hitta en fungerande lösning, tänkte om man kunde ha två kort till ett konto eller liknande, där jag har åtkomst till kontot.

Du kan försöka begränsa henne och ha kontroll osv men du har inte löst något genom detta beteende. Hennes grundproblem är X och hon gör Y för att lösa X. Och detta kommer att fortsätta i all evighet tills man har identifierat X och löst X. Kan du lösa X?
Citera
2023-09-05, 06:34
Medlem
Citat:
Jag gissar att du är i 20årsåldern och ger upp förhållande vid minsta motgång.
Vem har sagt att hon spenderar någon annans pengar?
Hon är hos både Kronofogden och inkasso. Där hamnar du enbart av att du spenderat någon annans pengar. Annars hade räkningarna varit betalda.
Citera
2023-09-05, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaos
Jobbar du hos fogden eller något ditt kronmongo?
Nej. Alla människor som tycker att en ska betala sina räkningar och inte leva på andras pengar jobbar inte hos Kronofogden.
Vi är så vanliga att vi är majoriteten av befolkningen och hos Kronofogden jobbar endast en ytterst liten del av befolkningen.
Citera
2023-09-05, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Din sambo har skulder hos Kronofogden. Din sambo ska inte ha något kort alls. Din sambos pengar ska gå til Kronofogden tills skulden där är betald. Sedan kan din sambo ha en viss peng till nöjen.
Pengarna behöver alltså inte in på ditt konto utan kan åka direkt till Kronofogden.

Känner du alltså TS sambo och vet varför hon är hos Kron-Karl och därför vet att det enda rätta är att hon betalar och ”gör rätt för sig”?
Citera
2023-09-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker istället ni sätter er ner på lönedagen tillsammans och betalar alla hennes räkningar.

Alternativt pengarna kommer in till ett konto utan kort och allt dras på autogiro. Och att hon inte har en bankapp. Sedan sätts automatiskt på lönedagen över på ett kortkonto de pengar hon har att röra sig med.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vad är fel på en stående överföring från hennes konto till det som du/ni betalar räkningar genom.

Ett bra sätt är att ha flera konton. Ett lönekonto, ett för nöjen och ett sparkonto kopplat till ett isk eller liknande.
Om hon bara har kort till sitt nöjeskonto ska det väl inte vara några problem så länge problemet verkligen sitter hos henne och det inte handlar om kontrollbehov från din sida.

Oron ligger i att hon spenderar pengar innan de här bankdagarna ens hunnit gå. Jag är en normalt funtad människa, men ska det fungera framöver ekonomiskt behöver jag ta tag i det, ja.

Lutar åt att jag öppnar ett nytt konto dit våra löner åker in, sedan för jag över nöjespeng till henne.
Hon är dock osäker på vilka tjänster och dylikt som försöker dra pengar ifrån henne och hade också gärna öppnat nytt bankkonto - kan man göra det trots många anmärkningar? Eller säger vissa ifrån?
Citera
2023-09-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Det är arbetet som drar skatten, inte vilket konto det kommer in på hur efterblivna är ni?

Oj förlåt, här har vi en som varit med i gamet.
Ursäkta att jag inte har koll, har tills nu bara haft min egen ekonomi att hantera.
Men vill inte stå där en dag med skägget i brevlådan och ha en stor skatteskuld eller någon annan missnöjd instans efter mig så behövde höra vad ni hade att säga, så vi inte missar något.
Citera
2023-09-05, 09:11
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Därav tråden, för att hitta en fungerande lösning, tänkte om man kunde ha två kort till ett konto eller liknande, där jag har åtkomst till kontot.

Hon har ett konto med kort skrivet på henne, du har ett konto med kort skrivet på dig.

Din lön och hennes lön går in på ditt konto. Du för över veckopeng automatiskt varje vecka från ditt konto till hennes konto som hon kan spendera med sitt kort.

Du använder hennes lön för att betala av hennes skulder samt gemensamma utgifter.

Är du extra smart så öppnar du ett nytt konto på din bank för hennes pengar så dom är separata från dina pengar. Så du inte spenderar hennes pengar med ditt bankkort. Sen om du betalar gemensamma kostnader med ditt konto så för du över från "hennes" konto till ditt konto varteftersom.

En bra idé är att föra logg på alla transaktioner och se till att när du använder hennes pengar så finns det väl dokumenterat varför.
Citera
2023-09-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Känner du alltså TS sambo och vet varför hon är hos Kron-Karl och därför vet att det enda rätta är att hon betalar och ”gör rätt för sig”?
Jag behöver inte känna en person för att veta att andra inte ska betala för henne. Du hamnar enbart hos Kronofogden om du inte betalar.
Citera
2023-09-05, 11:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ja men hur lägger man upp det smartast?
Hon kan inte lägga 100% av sin inkomst på skulder, vilket jag antar att även du begriper.
Men jag har åtagit mig att sköta allt framöver så det inte förfaller med diverse betalplaner.

KF drar ju inte 100% av din sambos lön. Däremot får din sambo det knapert att leva lyxiöst. Men lösningen är enligt dig att börja fiffla och försöka kringgåutmätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in