Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-04, 23:58
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Hur mycket skulder har hon hos Kronkalle? Är det mycket så kommer de att utmäta hennes lön. Då spelar inget upplägg någon roll.
Citera
2023-09-05, 00:03
Medlem
Tänker inte gå in i vanliga "dumpa idioten"-jargongen för sånt här går att lösa, men sträcker ändå ett varningens finger. Det kan bli väldigt grisigt om någon upplever att den andre gjort fel.

Banken kommer inte att reagera på att ni Swishar, det finns en tydlig tråd mellan två sammanboende och pengarna kommer från lön, bankernas system är smartare än så.
Jag och sambon har säkert swishat över 200.000 mellan varandra under ett par år och inget har hänt. Du kommer inte heller att behöva skatta mer.

Dock skulle jag rekommendera en god man.

Ska du involvera dig själv hade jag gjort såhär. Det bästa är om människan klarar av att swisha, banköverföra eller sätta upp autogiro vid löning så ni slipper blanda in löneavdelning. Du skapar två konton, ett där hennes pengar efter räkningar och dyl. läggs på hög, och ett konto med hennes fickpengar och beställer ett kort som är kopplat till det senare kontot. Det är det enda betalmedlet hon ska ha tillgång till. Få ner allt överenskommet skriftligt och ha en bokföring över alla transaktioner på din sida.

Vad jag vet suger inte Kronkalle ut pengar direkt från kontot utan kontaktar jobbet och ser till att löneavdelningen betalar allt över existensminimum direkt till dem, din sambo får aldrig se de pengarna. Be om en ordentlig översikt över kontohistoriken. Se till att sambon går terapi för sitt beteende, det här är ett symtom på djupare problem.
Senast redigerad av Rolf-Arne 2023-09-05 kl. 00:08.
Citera
2023-09-05, 00:10
Medlem
Vi har sedan start haft ett gemensamt konto dit bådas löner går, sen ett separat konto för räkningar och separat för "fickpengar".
Löner kommer in till det gemensamma dit vi båda har kort för mat och vardagsköp, men majoriteten slussas direkt till räkningskontot, som framförallt jag har hand om (mitt kontro från början, men vi har båda fullmakt och tillgång), varifrån det dras räkningar och sparande.
Och en bestämd summa till egna konton.
Kanske kan ha en liknande uppsättning?
Det går ju att justera efterhand, men måste säga att det funkat bra för vår del rätt länge.
Citera
2023-09-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigRos
Därav tråden, för att hitta en fungerande lösning, tänkte om man kunde ha två kort till ett konto eller liknande, där jag har åtkomst till kontot.

Ja vad spelar det för roll om ni har ett två eller elva kort till ett konto med pengar om en av kortinnehavarna är ekonomiskt efterbliven?

Vad skulle det hjälpa om hennes lön kom in på ditt konto om hon likväl har ett kort?
Citera
2023-09-05, 00:25
Medlem
Betala först av skulderna
Citera
2023-09-05, 00:31
Medlem
Om Kronofogden är ute efter hennes pengar ska du akta dig för att låta dem gå till ditt konto.
Risken finns att du blir undersökt och att de eventuellt kan stjäla dina pengar med motiveringen att det egentligen är hennes pengar eller något sånt trams.
Citera
2023-09-05, 01:48
Medlem
Roidberts avatar
Det är inte en bra idé att föra över pengarna till ditt konto, utan det kan skapa problem. Huruvida det är värt att lösa skulderna beror på hur stora de är, hennes ålder samt hennes inkomst. Men om det är omöjligt för henne att lösa skulderna, bör hon planera sin ekonomi på ett sådant sätt att KFM inte kan utmäta någonting. Har hon ett hyreskontrakt, ska hon helt klart behålla det även om hon inte vill bo där, eftersom KFM måste lämna pengar för hyran. Det finns då möjlighet för henne att hyra ut i andra hand och begära kontanter.

https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2022-11-28-normalbelopp-for-nasta-ar-klara

Detta innebär att om hon har en hyra på 4500kr, kan hon behålla:

4500+5717 = 10.217kr om hon är ensamstående

4500+5717+3055 = 13.272kr om hon har ett barn 0-6 år

4500+5717+4279 = 14.496kr om hon har ett barn 11-14 år

Det gäller alltså att gå ner i arbetstid så att hennes lön inte blir högre än det belopp hon får behålla, eller svartjobba om möjligheten finns. Sedan ska hon självklart inte spara några större summor eftersom det finns en risk att KFM lägger beslag på pengarna, utan hennes pengar bör användas till konsumtion och om du känner att du vill hjälpa henne kan du spara pengar åt henne från din lön på ditt konto.
Citera
2023-09-05, 01:52
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Hur mycket skulder har hon hos Kronkalle? Är det mycket så kommer de att utmäta hennes lön. Då spelar inget upplägg någon roll.

Hon kan se till att hennes inkomst inte överskrider förbehållsbeloppet.
Citera
2023-09-05, 01:53
Nä det tycker jag klingar dåligt. Låter även som en del kontrollbeteende från din sida.
Citera
2023-09-05, 02:16
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Hon kan se till att hennes inkomst inte överskrider förbehållsbeloppet.

Har hon en fast månadslön är det nog svårt. Vore ganska dumt att vilja tjäna mindre per månad för att sänka sitt återbetalande. Tids nog biter det till i arslet.
Citera
2023-09-05, 02:24
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker istället ni sätter er ner på lönedagen tillsammans och betalar alla hennes räkningar.

Alternativt pengarna kommer in till ett konto utan kort och allt dras på autogiro. Och att hon inte har en bankapp. Sedan sätts automatiskt på lönedagen över på ett kortkonto de pengar hon har att röra sig med.
Citera
2023-09-05, 02:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigRos
Min sambo har kommit till underfund med att hon inte kan hålla i pengar, osäker på vilka som drar pengar ifrån hennes konto och vill därför heller aldrig ha pengar på "betalkontot" utan för direkt över till sparkonto.
Kan även ha autogiro ifrån sparkontot, men det tar någon dag. Då kan pengarna redan vara spenderade.

Dock har jag blivit varse om att man ska inte swisha så mycket fram och tillbaka då kan bankerna stänga ner ens konto?
Hädanefter har vi därför pratat om att jag kommer sköta all ekonomi, då sambon inte klarar av det (har skulder och sitter även hos KF, många anmärkningar).
Hur gör man detta enklast?
Får jag in sambons lön på mitt konto kommer jag väl behöva skatta mer?
Alternativt sambon swishar xx.xxx KR men då reagerar ev banken då detta kommer ske varje månad?

Ska jag öppna ett nytt konto med två kort?
Sambon behöver kunna ha en viss peng själv till nöje.
Vad är fel på en stående överföring från hennes konto till det som du/ni betalar räkningar genom.

Ett bra sätt är att ha flera konton. Ett lönekonto, ett för nöjen och ett sparkonto kopplat till ett isk eller liknande.
Om hon bara har kort till sitt nöjeskonto ska det väl inte vara några problem så länge problemet verkligen sitter hos henne och det inte handlar om kontrollbehov från din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in