Citat:
Ursprungligen postat av
Rolf-Arne
Sitter hon och beställer grejer för tusentals kronor mitt i natten på lönedagen?? Det tar inga jävla bankdagar. Fyll i alla överföringar 00.00 och ta kortet från henne tills tolvslaget på dagen, då ska pengarna ha lämnat hennes konto.
Kolla bankhistoriken. Nytt konto och ett debitkort är inga problem. Det är kredit, fakturor och abonnemang som är no-no.
PS. Att försöka mygla kronkalle är ingen bra idé, ligger i ditt intresse att hon blir skuldfri. Om något så behöver hon ett hundår eller två för att bli av med skulderna och få lite nya rutiner.
Du tar ett enormt ansvar (och risk) om du går med på det här och har rätt att kräva nästan vad du vill. Gå igenom hennes transaktioner för minst ett år tillbaka och ge henne 500kr i veckan max. Resten ska efter gemensamma utlägg och en nödbuffert på ca 40.000kr gå direkt till skulderna.
Jag har nog varit otydlig, hon har idag 2 konton. 1 där lönen kommer in, 1 spar och menar att hon inte vill t.ex betala en räkning 1500kr, och ha de 1500kr tillgängligt på kontot de bör dras ifrån 1-2 dagar som det kan ta beroende på bank (???), utifall någon annan tjänst drar pengarna istället. Hon har ingen koll på vilka tjänster hon har eller inte har. Jag tillsammans med henne har försökt dyka ner i allt och hädanefter vill (måste) jag ha kontroll.
Inkomst finns, men vi måste båda spara till vår gemensamma framtid anser jag, inte hon spenderar och fortsatt är i skulder pga ren okunskap och vändande på siffror etc och jag sparar för oss bägge..
Därav ska jag sköta det hädanefter och betala av hennes skulder så även hon kan spara (med min hjälp, finns pengar på fickan sparas de ej)
För att slippa ovälkomna påminnelser vill jag därför betala allt så jag ser att det blir gjort och enbart ge henne nöjespengar så vi kommer ur denna spiralen. Har även talat med kronkalle och de pågår inget mygel, de använder sig att något som kallas förbehållsbelopp.