Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-05, 12:01
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Känner du alltså TS sambo och vet varför hon är hos Kron-Karl och därför vet att det enda rätta är att hon betalar och ”gör rätt för sig”?

Tänker ändå att den största indikatorn på att hon är hos KF är att TS skriver det i TS. Är man hos KF betyder det att man inte gjort rätt för sig? Vad är problemet?
Citera
2023-09-05, 12:17
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigRos
Sambon är helt med på att jag hädanefter sköter det. Absolut hanterbara skulder och kommer (med min insyn) bli betalda. Hon har viljan att bli skuldfri men hon yr till det så förbannat så blir inte rätt betalt någonstans, så ska vi ha sådant upplägg du pratar om blir det bara jag som "kan" spara till en framtid för hon lever för stunden om hon ser pengar på kontot, därav har vi enats om att jag ska sköta det så vi sedan kan spara till en gemensam framtid.

Försöka att förklara för någon som inte kan förstå är dött lopp, ekonomiska förmågan är inte där. Det är en mindre charmig egenskap men inga köpmissbruk eller annat föreligger. Men jag är fine med det, kontentan är att jag inte litar på att saker blir betalt när hon ska betala det och bör således bara ha fickpengar. Vilket hon har självinsikt till att hålla med om.

Någon löneutmätning finns inte i dagsläget, vi har satt oss ner och gemensamt gått igenom allting, jag tror du missförstod mitt inlägg.

Ja du gör som du vill, men vill du in i det råttboett se till att ha det på ett daterat papper bevittnat av två av hennes väninnor så det inte blir en cirkus om 6 månader efter att hon och "tjejorna" druckit vin
Citera
2023-09-05, 13:09
Medlem
Citat:
Oron ligger i att hon spenderar pengar innan de här bankdagarna ens hunnit gå. Jag är en normalt funtad människa, men ska det fungera framöver ekonomiskt behöver jag ta tag i det, ja.

Sitter hon och beställer grejer för tusentals kronor mitt i natten på lönedagen?? Det tar inga jävla bankdagar. Fyll i alla överföringar 00.00 och ta kortet från henne tills tolvslaget på dagen, då ska pengarna ha lämnat hennes konto.

Citat:
Lutar åt att jag öppnar ett nytt konto dit våra löner åker in, sedan för jag över nöjespeng till henne.
Hon är dock osäker på vilka tjänster och dylikt som försöker dra pengar ifrån henne och hade också gärna öppnat nytt bankkonto - kan man göra det trots många anmärkningar? Eller säger vissa ifrån?

Kolla bankhistoriken. Nytt konto och ett debitkort är inga problem. Det är kredit, fakturor och abonnemang som är no-no.

PS. Att försöka mygla kronkalle är ingen bra idé, ligger i ditt intresse att hon blir skuldfri. Om något så behöver hon ett hundår eller två för att bli av med skulderna och få lite nya rutiner.

Du tar ett enormt ansvar (och risk) om du går med på det här och har rätt att kräva nästan vad du vill. Gå igenom hennes transaktioner för minst ett år tillbaka och ge henne 500kr i veckan max. Resten ska efter gemensamma utlägg och en nödbuffert på ca 40.000kr gå direkt till skulderna.
Citera
2023-09-05, 13:38
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Min sambo har kommit till underfund med att hon inte kan hålla i pengar, osäker på vilka som drar pengar ifrån hennes konto och vill därför heller aldrig ha pengar på "betalkontot" utan för direkt över till sparkonto.
Kan även ha autogiro ifrån sparkontot, men det tar någon dag. Då kan pengarna redan vara spenderade.

Dock har jag blivit varse om att man ska inte swisha så mycket fram och tillbaka då kan bankerna stänga ner ens konto?
Hädanefter har vi därför pratat om att jag kommer sköta all ekonomi, då sambon inte klarar av det (har skulder och sitter även hos KF, många anmärkningar).
Hur gör man detta enklast?
Får jag in sambons lön på mitt konto kommer jag väl behöva skatta mer?
Alternativt sambon swishar xx.xxx KR men då reagerar ev banken då detta kommer ske varje månad?

Ska jag öppna ett nytt konto med två kort?
Sambon behöver kunna ha en viss peng själv till nöje.

Du behöver ju inte skatta mer för att pengarna kommer in på ditt konto. Lönen är ju redan skattad när den betalas ut, så hur tänker du där?
Beroende på hur mycket skuld din sambo har hos kronofogden och om hon sköter betalningen, för hon inte det så tänk på att dom även kan mäta ut dina saker om du inte kan visa upp kvitton på att det är du som äger sakerna.
Citera
2023-09-05, 13:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Oron ligger i att hon spenderar pengar innan de här bankdagarna ens hunnit gå. Jag är en normalt funtad människa, men ska det fungera framöver ekonomiskt behöver jag ta tag i det, ja.

Lutar åt att jag öppnar ett nytt konto dit våra löner åker in, sedan för jag över nöjespeng till henne.
Hon är dock osäker på vilka tjänster och dylikt som försöker dra pengar ifrån henne och hade också gärna öppnat nytt bankkonto - kan man göra det trots många anmärkningar? Eller säger vissa ifrån?
Du kan ha en stående överföring samma dag som lönen kommer in. Vad har du för skitbank om det ska ta flera dagar.

Jag har haft genensamt lönekonto och om syftet är att styra upp ekonomin ska väl inte banken säga nej. Dock vill de ju se att detta är något båda vill. Du är ju inte hennes förmyndare.
Citera
2023-09-05, 14:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Jag gissar att du är i 20årsåldern och ger upp förhållande vid minsta motgång.
Vem har sagt att hon spenderar någon annans pengar?

Jag skulle nog säga tvärt om, en naiv 20-åring som tror att den första tös som frivilligt rör vid hans penis är hans livs kärlek, är nog mer benägen att stanna i ett förhållande med en människa som inte klarar av vuxenlivet. En lite äldre och mer erfaren man skulle nog tidigare inse att det inte är värt att försöka leva med en sådan kvinna.
Citera
2023-09-05, 14:44
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför skulle du behöva skatta mer?

Ja där har du nivån ungefär...
Citera
2023-09-05, 15:17
Citat:
Min sambo har kommit till underfund med att hon inte kan hålla i pengar, osäker på vilka som drar pengar ifrån hennes konto och vill därför heller aldrig ha pengar på "betalkontot" utan för direkt över till sparkonto.
Kan även ha autogiro ifrån sparkontot, men det tar någon dag. Då kan pengarna redan vara spenderade.

Dock har jag blivit varse om att man ska inte swisha så mycket fram och tillbaka då kan bankerna stänga ner ens konto?
Hädanefter har vi därför pratat om att jag kommer sköta all ekonomi, då sambon inte klarar av det (har skulder och sitter även hos KF, många anmärkningar).
Hur gör man detta enklast?
Får jag in sambons lön på mitt konto kommer jag väl behöva skatta mer?
Alternativt sambon swishar xx.xxx KR men då reagerar ev banken då detta kommer ske varje månad?

Ska jag öppna ett nytt konto med två kort?
Sambon behöver kunna ha en viss peng själv till nöje.

Då är det ett gemensamt konto ni ska ha. Han för över var månad till alla gemensamma kostnader och spar.
Citera
2023-09-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
KF drar ju inte 100% av din sambos lön. Däremot får din sambo det knapert att leva lyxiöst. Men lösningen är enligt dig att börja fiffla och försöka kringgåutmätning.

Vi har talat med alla inblandade och hon har och kommer ej att ha någon utmätning, KF har något som kallas förbehållsbelopp.
Citera
2023-09-05, 15:23
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ja men hur lägger man upp det smartast?
Hon kan inte lägga 100% av sin inkomst på skulder, vilket jag antar att även du begriper.
Men jag har åtagit mig att sköta allt framöver så det inte förfaller med diverse betalplaner.

Du verkar ju också ekonomiskt efterbliven? Varför skulle du behöva skatta mer?
Citera
2023-09-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf-Arne
Sitter hon och beställer grejer för tusentals kronor mitt i natten på lönedagen?? Det tar inga jävla bankdagar. Fyll i alla överföringar 00.00 och ta kortet från henne tills tolvslaget på dagen, då ska pengarna ha lämnat hennes konto.

Kolla bankhistoriken. Nytt konto och ett debitkort är inga problem. Det är kredit, fakturor och abonnemang som är no-no.

PS. Att försöka mygla kronkalle är ingen bra idé, ligger i ditt intresse att hon blir skuldfri. Om något så behöver hon ett hundår eller två för att bli av med skulderna och få lite nya rutiner.

Du tar ett enormt ansvar (och risk) om du går med på det här och har rätt att kräva nästan vad du vill. Gå igenom hennes transaktioner för minst ett år tillbaka och ge henne 500kr i veckan max. Resten ska efter gemensamma utlägg och en nödbuffert på ca 40.000kr gå direkt till skulderna.

Jag har nog varit otydlig, hon har idag 2 konton. 1 där lönen kommer in, 1 spar och menar att hon inte vill t.ex betala en räkning 1500kr, och ha de 1500kr tillgängligt på kontot de bör dras ifrån 1-2 dagar som det kan ta beroende på bank (???), utifall någon annan tjänst drar pengarna istället. Hon har ingen koll på vilka tjänster hon har eller inte har. Jag tillsammans med henne har försökt dyka ner i allt och hädanefter vill (måste) jag ha kontroll.
Inkomst finns, men vi måste båda spara till vår gemensamma framtid anser jag, inte hon spenderar och fortsatt är i skulder pga ren okunskap och vändande på siffror etc och jag sparar för oss bägge..

Därav ska jag sköta det hädanefter och betala av hennes skulder så även hon kan spara (med min hjälp, finns pengar på fickan sparas de ej)

För att slippa ovälkomna påminnelser vill jag därför betala allt så jag ser att det blir gjort och enbart ge henne nöjespengar så vi kommer ur denna spiralen. Har även talat med kronkalle och de pågår inget mygel, de använder sig att något som kallas förbehållsbelopp.
Citera
2023-09-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Jag behöver inte känna en person för att veta att andra inte ska betala för henne. Du hamnar enbart hos Kronofogden om du inte betalar.

Ok, i din värld kan man alltså bara hamna där om man själv gjort bort sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in