• 1
  • 2
2023-09-04, 22:47
Medlem
Min sambo har kommit till underfund med att hon inte kan hålla i pengar, osäker på vilka som drar pengar ifrån hennes konto och vill därför heller aldrig ha pengar på "betalkontot" utan för direkt över till sparkonto.
Kan även ha autogiro ifrån sparkontot, men det tar någon dag. Då kan pengarna redan vara spenderade.

Dock har jag blivit varse om att man ska inte swisha så mycket fram och tillbaka då kan bankerna stänga ner ens konto?
Hädanefter har vi därför pratat om att jag kommer sköta all ekonomi, då sambon inte klarar av det (har skulder och sitter även hos KF, många anmärkningar).
Hur gör man detta enklast?
Får jag in sambons lön på mitt konto kommer jag väl behöva skatta mer?
Alternativt sambon swishar xx.xxx KR men då reagerar ev banken då detta kommer ske varje månad?

Ska jag öppna ett nytt konto med två kort?
Sambon behöver kunna ha en viss peng själv till nöje.
Senast redigerad av BlodigRos 2023-09-04 kl. 22:49.
Citera
2023-09-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigRos
Min sambo har kommit till underfund med att hon inte kan hålla i pengar, osäker på vilka som drar pengar ifrån hennes konto och vill därför heller aldrig ha pengar på "betalkontot" utan för direkt över till sparkonto.
Kan även ha autogiro ifrån sparkontot, men det tar någon dag. Då kan pengarna redan vara spenderade.

Dock har jag blivit varse om att man ska inte swisha så mycket fram och tillbaka då kan bankerna stänga ner ens konto?
Hädanefter har vi därför pratat om att jag kommer sköta all ekonomi, då sambon inte klarar av det (har skulder och sitter även hos KF, många anmärkningar).
Alternativt sambon swishar xx.xxx KR men då reagerar ev banken då detta kommer ske varje månad?

Din sambo har skulder hos Kronofogden. Din sambo ska inte ha något kort alls. Din sambos pengar ska gå til Kronofogden tills skulden där är betald. Sedan kan din sambo ha en viss peng till nöjen.
Pengarna behöver alltså inte in på ditt konto utan kan åka direkt till Kronofogden.
Citera
2023-09-04, 23:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Varför skulle du behöva skatta mer?
Citera
2023-09-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Din sambo har skulder hos Kronofogden. Din sambo ska inte ha något kort alls. Din sambos pengar ska gå til Kronofogden tills skulden där är betald. Sedan kan din sambo ha en viss peng till nöjen.
Pengarna behöver alltså inte in på ditt konto utan kan åka direkt till Kronofogden.

Ja men hur lägger man upp det smartast?
Hon kan inte lägga 100% av sin inkomst på skulder, vilket jag antar att även du begriper.
Men jag har åtagit mig att sköta allt framöver så det inte förfaller med diverse betalplaner.
Citera
2023-09-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför skulle du behöva skatta mer?

Det finns ett inkomsttak, alltså om arbetet skulle betala till mitt konto direkt, så man inte gör något skatteverket inte uppskattar, inte heller irritera banken med swishande.

Jag vet inte det bästa upplägget, därav inlägget
Citera
2023-09-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ja men hur lägger man upp det smartast?
Hon kan inte lägga 100% av sin inkomst på skulder, vilket jag antar att även du begriper.
Men jag har åtagit mig att sköta allt framöver så det inte förfaller med diverse betalplaner.
Smartast är att byta ut sambon.
I andra hand så låter du sambon ta sitt eget jävla ansvar för att hon spenderat pengar som hon inte har och styr upp sin ekonomi själv. Din sambo är inget barn son du ska vara pappa åt och sköta hennes ekonomi. Innan sambon tar sitt ansvar så finns det inget som du kan göra för hon kommer att fortsätta spendera andras pengar.
Citera
2023-09-04, 23:14
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Håll dig borta från sambons ekonomi, dels för att skydda dig själv, dels för att skydda din ekonomi.

Kan ju bli ett djädrans liv om utnyttjande mm om du ändrar till ditt lönekonto (vilket sambo enkelt gör via att kontakta HR eller löneansvarig, beroende på hur stort företag sambo jobbar på. Men risk för att det kan leda till en orosanmällan och strul med soc.

De där pengarna som bara "försvinner" kan ju mycket väl vara en löneutmäning från KF. Helt klart värt att kolla upp innan ni ändrar några konton eller liknade.

För egen del hade jag hålt mig så långt från sambos ekonomi som möjligt, men vist hjälpt till med att klippa Kreditkort mm. Hade ju även lobbar för ett gemensamt hushållssopor till mat och dasspapper et al. Och då så klart ett kort till det kontot och en kassabok där ni redovisar kvittona tillsammans så sambo ser vart pengarna tar vägen.
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2023-09-04 kl. 23:16.
Citera
2023-09-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Håll dig borta från sambons ekonomi, dels för att skydda dig själv, dels för att skydda din ekonomi.

Kan ju bli ett djädrans liv om utnyttjande mm om du ändrar till ditt lönekonto (vilket sambo enkelt gör via att kontakta HR eller löneansvarig, beroende på hur stort företag sambo jobbar på. Men risk för att det kan leda till en orosanmällan och strul med soc.

De där pengarna som bara "försvinner" kan ju mycket väl vara en löneutmäning från KF. Helt klart värt att kolla upp innan ni ändrar några konton eller liknade.

För egen del hade jag hålt mig så långt från sambos ekonomi som möjligt, men vist hjälpt till med att klippa Kreditkort mm. Hade ju även lobbar för ett gemensamt hushållssopor till mat och dasspapper et al. Och då så klart ett kort till det kontot och en kassabok där ni redovisar kvittona tillsammans så sambo ser vart pengarna tar vägen.

Sambon är helt med på att jag hädanefter sköter det. Absolut hanterbara skulder och kommer (med min insyn) bli betalda. Hon har viljan att bli skuldfri men hon yr till det så förbannat så blir inte rätt betalt någonstans, så ska vi ha sådant upplägg du pratar om blir det bara jag som "kan" spara till en framtid för hon lever för stunden om hon ser pengar på kontot, därav har vi enats om att jag ska sköta det så vi sedan kan spara till en gemensam framtid.

Försöka att förklara för någon som inte kan förstå är dött lopp, ekonomiska förmågan är inte där. Det är en mindre charmig egenskap men inga köpmissbruk eller annat föreligger. Men jag är fine med det, kontentan är att jag inte litar på att saker blir betalt när hon ska betala det och bör således bara ha fickpengar. Vilket hon har självinsikt till att hålla med om.

Någon löneutmätning finns inte i dagsläget, vi har satt oss ner och gemensamt gått igenom allting, jag tror du missförstod mitt inlägg.
Citera
2023-09-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Smartast är att byta ut sambon.
I andra hand så låter du sambon ta sitt eget jävla ansvar för att hon spenderat pengar som hon inte har och styr upp sin ekonomi själv. Din sambo är inget barn son du ska vara pappa åt och sköta hennes ekonomi. Innan sambon tar sitt ansvar så finns det inget som du kan göra för hon kommer att fortsätta spendera andras pengar.

Jag gissar att du är i 20årsåldern och ger upp förhållande vid minsta motgång.
Vem har sagt att hon spenderar någon annans pengar?
Citera
2023-09-04, 23:34
Medlem
Slutar väl med att både dina och hennes pengar mystiskt försvinner om hon ska ha ett kort till kontot också?

Bättre du skaffar en GodMan åt henne?
Citera
2023-09-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Slutar väl med att både dina och hennes pengar mystiskt försvinner om hon ska ha ett kort till kontot också?

Bättre du skaffar en GodMan åt henne?

Därav tråden, för att hitta en fungerande lösning, tänkte om man kunde ha två kort till ett konto eller liknande, där jag har åtkomst till kontot.
Citera
2023-09-04, 23:54
Medlem
hieroboams avatar
Skaffa gemensamt konto och glöm bort att ge henne kort eller kod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in