Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapdevguru
Jag fattar inte?
är rätt ung men varför är en höjd kreditgräns på kreditkort något positivt för banker?
Kreditkort är samma sak som blanco lån. Vilket är den värsta formen av utlåning.

Hur tror du banken tjänar pengar? Känner du till en bank som heter Swedbank? De har ett separat företag för kreditkort som heter Entercard. Vad tror du de tjänar pengar på på banker? Godis?
Citera
2023-09-08, 08:50
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
saken var att jag inte tjänade dåligt eller nått hade 28.000 i månaden o detta va 2009 o bilfan kostade 120.000 ny då.. lånelöftet sökte jag inte ens om då jag sökte billånet utan flera år efter då jag tjänade ännu mer ... var liksom ingen Ferrari jag ville köpa utan en ganska medioker småbil.. bytte till en bank som ville ha mig som kund.. Kommer aldrig röra swedbank igen
Ja låter ju kanske konstigt utan att se hela bilden, men ville du låna 100% till en (om det nu var så) kan man ju se det som en ganska dålig affär så de kanske räddade dig ur det

Men tur du hittade en bank som var mer sugna på att tjäna pengar på dig banker är inte schyssta eller vad man nu kan få för sig. De gör ju allt för att tjäna pengar så enda anledningen för en bank att inte ge ett lån är att de av någon anledning bedömer det som alltför riskfyllt för att få tillbaka pengarna. Vissa gamblar mer och andra mindre.

Men så klart surt när man väl sitter där och vill ha ett lån...lån till bilar är dock heeelt idiotiskt.
Citera
2023-09-08, 16:17
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ja låter ju kanske konstigt utan att se hela bilden, men ville du låna 100% till en (om det nu var så) kan man ju se det som en ganska dålig affär så de kanske räddade dig ur det

Men tur du hittade en bank som var mer sugna på att tjäna pengar på dig banker är inte schyssta eller vad man nu kan få för sig. De gör ju allt för att tjäna pengar så enda anledningen för en bank att inte ge ett lån är att de av någon anledning bedömer det som alltför riskfyllt för att få tillbaka pengarna. Vissa gamblar mer och andra mindre.

Men så klart surt när man väl sitter där och vill ha ett lån...lån till bilar är dock heeelt idiotiskt.

jag skrev ju att jag hade "låneinsatsen" på bilen men de bleb liksom skit samma då jag köpte via Audi Finans istället men sen några år senare då jag ville köpa hus (inget palats utan upp till 1 mille) o blev nekad igen trots en lön på 35.000 före skatt ...de va droppen! usel bank helt enkelt o jag är knappast ensam om att tycka så
Citera
2023-09-13, 08:27
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
jag skrev ju att jag hade "låneinsatsen" på bilen men de bleb liksom skit samma då jag köpte via Audi Finans istället men sen några år senare då jag ville köpa hus (inget palats utan upp till 1 mille) o blev nekad igen trots en lön på 35.000 före skatt ...de va droppen! usel bank helt enkelt o jag är knappast ensam om att tycka så
Haha låter ju helt galet, de har sannerligen något emot dig som person har själv aldrig haft problem med lån får jag säga, har ju bara använt det för bolån främst men då alltid fått bra bemötande och hyfsad ränta (överlägset bäst bland de övriga som finns i stan).

Tror jag lånat till bil en gång i min ungdom och var inga problem då heller vill jag minnas. Men har ju alltid haft sparande, helt ok lön osv. men oavsett låter det lite komiskt.
Citera
2023-09-14, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Blir nyfiken på varför TS vill ha lånen hos just Swedbank?
Dom är ju ökända för att vara ruttna på bolån.
Deras egna mäklare gör väl knappt reklam för skiten längre.

I båda mina husköp så har jag så klart kollat med Swedbank för att kolla av räntorna. Men man behöver inte mer än att prata med en handläggare där inne innan man fattar att dom inte vill ha några svenska "småkunder".

Deras favoritaffärer sker väl i Baltikum har man fått förstå.

Hej!

Fick bara en följdfråga på ditt meddelande. Vilka banker hade du hört med?
Citera
2023-09-14, 11:17
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ida2k5
Hej!

Fick bara en följdfråga på ditt meddelande. Vilka banker hade du hört med?

Jag tolkar frågan som att du undrar vilka jag hade rekomenderat?

Utan tvekan så ska man ha sina bolån hos SBAB.
Citera
2023-09-14, 13:24
Medlem
Citat:
Jag tolkar frågan som att du undrar vilka jag hade rekomenderat?

Utan tvekan så ska man ha sina bolån hos SBAB.

SBAB är inte heller så jävla roliga att ha att göra med alla gånger.
Citera
2023-09-14, 15:24
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
SBAB är inte heller så jävla roliga att ha att göra med alla gånger.

Ok. Min erfarenhet är att dom är jävligt kinkiga på att betalningen inte ska vara en minut sen. Annars åker man på en intern prick och får inte låna upp under en tid.

Annars har varken jag eller någon i min omgivning haft några problem alls.

Dom har också legat på första plats i kundnöjdhet sedan 2019, och högt dess förinnan.

Har du några exemplen på vad som kan vara mindre bra med SBAB? Planerar att fortsätta använda dom, så lyssnar gärna på eventuella fallgropar.
Citera
2023-09-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ok. Min erfarenhet är att dom är jävligt kinkiga på att betalningen inte ska vara en minut sen. Annars åker man på en intern prick och får inte låna upp under en tid.

Annars har varken jag eller någon i min omgivning haft några problem alls.

Dom har också legat på första plats i kundnöjdhet sedan 2019, och högt dess förinnan.

Har du några exemplen på vad som kan vara mindre bra med SBAB? Planerar att fortsätta använda dom, så lyssnar gärna på eventuella fallgropar.

De var bra och jag hade inga problem med dem förrän den dagen jag skulle köpa nytt och fick ett lite överlapp på försäljningen av befintliga. Jävlar va fyrkantiga de var när jag försökte resonera med dem.

De hänvisade bara till hemsidan för lånelöfte, vilket naturligtvis blev nekat då jag redan hade ett bolån, hos dem själva dessutom. Sen var det omöjligt att ens diskutera med dem.

Slutade med att jag ringde swedbank istället. Sammanfattade läget på 30 sekunder och de sa ok utan utan att ens fundera.
Citera
2023-09-14, 19:21
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Vi är vid "Return to normal" nu i den här grafen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRIL7DA_AVWbN0zEh-mf23PAeLymix9cXp_w&s

Vi är fortfarande vid bull trap. Return to normal kommer först när räntehöjningarna stoppar och allt normiesnack handlar om när räntesänkningarna börjar igen. Den stora kraschen kommer 2025 med kriget mot Iran och ränte + oljeprischocken. På grund av Sveriges skröpliga tillstånd kommer det att stå mellan att storhöja räntan eller acceptera att *svensken* börjar överge kronan och växla in sina pengar till utländsk valuta när han får löning varje månad precis som turken gör. Prisbasbeloppet skulle behöva beräknas om varje månad i en sådan situation annars skulle läget bli ohållbart för de som lever på fix inkomst. Det går inte att fixa med att byta till Euro, för först ska man ha en stabil valuta i några år, och skulle det svenska etablissemanget ändå försöka tvinga en eurokonversion, så skulle växelkursen bli urusel, och svenskarna blir då officiellt de nya rumänerna/bulgarerna med en medianmånadslön som mäts i hundratals euro och inte tusentals. Det kommer att dröja tills 2030 innan den här rötan är över.
Citera
2023-09-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Vi är fortfarande vid bull trap. Return to normal kommer först när räntehöjningarna stoppar och allt normiesnack handlar om när räntesänkningarna börjar igen. Den stora kraschen kommer 2025 med kriget mot Iran och ränte + oljeprischocken. På grund av Sveriges skröpliga tillstånd kommer det att stå mellan att storhöja räntan eller acceptera att *svensken* börjar överge kronan och växla in sina pengar till utländsk valuta när han får löning varje månad precis som turken gör. Prisbasbeloppet skulle behöva beräknas om varje månad i en sådan situation annars skulle läget bli ohållbart för de som lever på fix inkomst. Det går inte att fixa med att byta till Euro, för först ska man ha en stabil valuta i några år, och skulle det svenska etablissemanget ändå försöka tvinga en eurokonversion, så skulle växelkursen bli urusel, och svenskarna blir då officiellt de nya rumänerna/bulgarerna med en medianmånadslön som mäts i hundratals euro och inte tusentals. Det kommer att dröja tills 2030 innan den här rötan är över.

Möjligt att du har rätt.
Citera
2023-09-17, 16:36
Medlem
Uppdatering: Det löste sig till slut.

Fick ansöka igen hos SBAB med bara det kontantinsats jag hade på sparkontot, då jag läst era kommentarer att alla banker kräver det numera. Fick lånelöfte men bara 80% av bostadspriset inte 85%. Ansökte igen hos Swedbank och berättade att jag redan fått lånelöfte från SBAB och de gav mig lånelöfte snabbt 85% av bostadspriset. Skillnaden är SBAB gav löftet endast i tre månader. Swedbank gav mig 6 månader som känns mycket säkrare.

Ränta har jag ingen aning om ännu, de säger räntan kommer erbjudas innan bostadsköpet. Har inga problem där ändå, är räntan lite för hög kommer jag bara flytta bolånet till annan bank efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in