• 1
  • 2
2023-09-04, 20:36
Medlem
sfrges avatar
Jag har funderingar på att köpa en 12 strängad gitarr. Jag var förbi DLX-Music i Stockholm i helgen. Dom hade ett par tre 12 strängade framme. Alla var akustiska eller semiakustiska. Den som jag tyckte lät bäst var en semiakustisk Yamaha CPX700. Det var också den dyraste. Tror den gick på runt 10000.
Den skulle jag lätt kunna tänka mig köpa. Plus att den kändes bra att spela med. Min budget ligger på allt mellan 10-20 000 kr.
Jag har även funderat på någon Gretch 12 strängad elgitarr.

Jag tycker det verkar som att det är ovanligt med 12 strängade elgitarrer. Dom flesta verkar köra med akustiska.
Varför är det så? Är det därför att man sällan spelar powerackord med dist med sådana gitarrer?

Är det en semiakustisk som gäller? Den kan man ju koppla in i förstärkaren om man vill.
Skall man spela rock'n roll och metall på den vanliga 6 strängade elgitarren?
Citera
2023-09-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har funderingar på att köpa en 12 strängad gitarr. Jag var förbi DLX-Music i Stockholm i helgen. Dom hade ett par tre 12 strängade framme. Alla var akustiska eller semiakustiska. Den som jag tyckte lät bäst var en semiakustisk Yamaha CPX700. Det var också den dyraste. Tror den gick på runt 10000.
Den skulle jag lätt kunna tänka mig köpa. Plus att den kändes bra att spela med. Min budget ligger på allt mellan 10-20 000 kr.

Jag tycker det verkar som att det är ovanligt med 12 strängade elgitarrer. Dom flesta verkar köra med akustiska.
Varför är det så? Är det därför att man sällan spelar powerackord med dist med sådana gitarrer?

Är det en semiakustisk som gäller? Den kan man ju koppla in i förstärkaren om man vill.

12 strängade är nog mest för vanliga rena ackord och mer klassisk gitarr, medan 6 strängad elgitarr lämpar sig för powerackord och dist.

Sen KAN man ju spela som man vill, men generellt vågar jag påstå att det är så.
Citera
2023-09-04, 21:22
Tolvsträngat är ett billigt knep för att vi vilken lägereldssång som helst att låta bättre. Slå lite ackord så låter du som ett proffs. Så länge du inte försöker plocka enskilda strängar utan bara slår ackord kommer allt att låta bättre.

(Sanning med modifikation. Någon som kan lira kommer fortfarande höra att du är amatör, och efter ett tag tröttnar man själv också på att vara en poser)

Men samma billiga boost får du inte på en elgura. Där blir det automatiskt svårare att spela, plus att du får ett mycket met nischat sound som inte riktigt passar in så ofta. Det är lite samma sak med basar med oktavsträngar.
Citera
2023-09-04, 22:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Yamaha 820-12 för testa om man vill ha en.(men bara 46mm nut)
Taylor 150 låter riktigt bra
Yamaha ll16-12 is da shit (alla solid)

Allt annat över det är bara att betala för märket.
Citera
2023-09-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Tänk på att DLX lägger på 100% extra. Kollade på en synt för många år sen och tyckte den var lite högt prissatt - de drog direkt av typ 25% när jag nämnde det. Den var nog värd 50% av priset max. Skrattade och gick därifrån...
Citera
2023-09-04, 22:51
Medlem
sfrges avatar
Den där Yamaha II 16 skulle vara kul att prova.
Jag är rädd för att vissa akustiska gitarrer har stor kropp. Vissa som jag testat är fan för stor för mig.
Den där CPX 700 som jag provade funkade faktiskt bra.
Citera
2023-09-05, 08:17
Medlem
TheGretaResets avatar
Var jag ute efter en elgitarr skulle jag bara köpa thomanns richenbacker kopia.
Citera
2023-09-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Yamaha 820-12 för testa om man vill ha en.(men bara 46mm nut)
Taylor 150 låter riktigt bra
Yamaha ll16-12 is da shit (alla solid)

Allt annat över det är bara att betala för märket.

Taylor är ju generellt riktigt bra grejer.
Citera
2023-09-05, 08:29
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Taylor är ju generellt riktigt bra grejer.
Nej, taylor är skit (haft bl.a. 324). Men 150an låter riktigt bra för att vara en 12-strängad och laminerad baksida. Jag har vart sugen på just den. Bra gigbag på köpet.

Men visst, halsarna på taylor är alltid bra. De är generellt för moderna i soundet för mig.
Citera
2023-09-05, 08:43
Medlem
Facades avatar
Borde inte en begagnad Takamine 12 strängad vara ett riktigt bra alternativ?
Enligt utsago skall dom vara top notch för låga priser.
Citera
2023-09-05, 11:50
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Borde inte en begagnad Takamine 12 strängad vara ett riktigt bra alternativ?
Enligt utsago skall dom vara top notch för låga priser.
Enligt utsago?

Det är för små volymer för att kunna göra en bedömning. Yamaha och taylor finns i massor med tillräckligt många omdömen för att kunna göra en utvärdering av vad som skrivs och sägs.
Citera
2023-09-05, 11:57
Medlem
Elektrisk hade jag köpt en tjusig Hagström. Akustisk Taylor eller Gretsch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in