2023-09-05, 09:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har du kollat på videon jag länkade…? Där visar det att trots tomgångsvarvtal på motorn så levererar generatorn 24-130A beroende på behov av ström allt efter vilka utrustningar som aktiveras och kräver energi.
Kan generatorn leverera så varierad ström efter behov på tomgång så kan den givetvis även leverera nog med A för att ladda batteriet på tomgång, om styrsystemet anser att batteriet behöver laddning.

Videon bevisar att du och den andra bjällermössan har fel och att det jag skrivit genom hela tråden är korrekt.

Vill du ha med salt i såret….?

Läs denna länk, och det finns hur många till som helst som säger samma sak som jag sagt i hela tråden, att generatorn laddar batteriet även på tomgång.

Källa: https://carfromjapan.com/article/car...e-the-battery/
Jag förklarade redan att din tidigare videogubbe mätte strömmen som gick ur batteriet, inte vad generatorn laddade
Du har effektivt bevisat att du inte är nån elektriker. Istället för att desperat leta efter random sopor som påstår sånt de inte vet nått om, kan du förklara principen för elmotorn/generatorn tack? En elektriker klarar av att göra det. Du vet att en elmotor och en generator är samma sak?
Här är kurvan på kraftöverföringen ifrån en typisk elmotor:
https://images.theconversation.com/f...fit=crop&dpr=1
Citera
2023-09-05, 09:55
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
- Skaffa en solcell att hänga upp i framrutan med 12 V-laddare (finns färdiga). Bygger dock på att du har tillgång till direkt solstrålning och inte skugga.
Detta är lösningen och det kräver inte ens solsken. Jag har en liten solpanel ca 30 x 30 cm i sidorutan, inpluggad i cigarettuttaget. I dagsljus ger den ca 0.5 A och i direkt solsken kring 1 A, perfekt för underhållsladdning. Kan jämföras med C-Teks underhållsladdare som ger 0.8 A. Panelen finns på Amazon för några hundringar.
Citera
2023-09-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag förklarade redan att din tidigare videogubbe mätte strömmen som gick ur batteriet, inte vad generatorn laddade
Du har effektivt bevisat att du inte är nån elektriker. Istället för att desperat leta efter random sopor som påstår sånt de inte vet nått om, kan du förklara principen för elmotorn/generatorn tack? En elektriker klarar av att göra det. Du vet att en elmotor och en generator är samma sak?
Här är kurvan på kraftöverföringen ifrån en typisk elmotor:
https://images.theconversation.com/f...fit=crop&dpr=1

Videon visar att generatorn kan leverera 24-130A till bilens elsystem redan under tomgång. Förklara för mig varför inte några av alla dessa Ampere skulle kunna styras över till att ladda batteriet om det behöver laddning…?

Hur tror du att dagens moderna bilar med start/stopp-system skulle överleva så bra som de gör i t ex tät stadstrafik om inte deras batteri laddades vid tomgång…..?

När en normal bil ligger på tomgång på ca 800rpm så roterar dess generator med typ dubbla varvtalet eller mer och här kan du se att en generator kan ge ca 100A redan vid 2000rpm generatorvarvtal
https://www.etanol.nu/forum/viewtopi...&t=5630#p67772
Citera
2023-09-05, 11:40
Medlem
Du behöver inte ha en vilospänning på 12,7 volt under hela perioden.
Jag skulle
Gå ut med jämna mellanrum och mäta spänningen i batteriet, om spänningen ligger under ca 12,3 skulle jag ladda detta annars skulle jag ge fan idet.
När du laddar gör du det antingen med motor eller med laddare-
Laddar du med motor så räcker det antagligen med tomgångsvarv, är du osäker kan du mäta spänningen vid batteriet, det skall ligga på mer än ca 13,6 volt helst 14.
Lätt som en plätt.
Att få i den sista tiondelen volten tar väldigt lång tid då ett välladdat batteri inte tar emot så mycket ström.
Citera
2023-09-05, 12:02
Medlem
Raggarspinns avatar
Självklart laddar generatorn på en modern bil även på tomgång. Ett bly-syra batteri laddas med 13,5-14,7 volt beroende på typ och landningstillstånd. Spänningen över batteriet och batteriets inre motstånd bestämmer strömstyrkan. Batteriets motstånd ändras vid laddning och när batteriet är 100% laddat så är strömmen genom batteriet ca 1 ampère. Det går inte att öka eller minska amperestyrkan utan att spänning eller batteriets inte motstånd ändras.
Ett bilbatteri behöver en till sex timmar absorbtionsladdning med spänningen 14.4 volt för att nå 100% laddning.
Att starta bilen och låta den gå i 20 minuter laddar i bästa fall upp batteriet till 80%. Mest troligt så återställs batteriet till den laddningsnivå som batteriet hade innan start.
Som jag har skrivit tidigare så har bilar med start/stopp och AGM-batteri en avancerad laddstyrning. Batteriet laddas upp till 80% under körning för att spara energi och vid motorbroms ökad spänningen så att batteriet laddas upp till 100%. Detta kallas regenerativ bromsning och har funnits ett bra tag.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-09-05 kl. 12:07.
Citera
2023-09-05, 12:19
Medlem
Raggarspinns avatar
För att svara på frågan. Det är inte lämpligt att starta upp bilen och låta den gå i 20-30 minuter. Dels för att det inte är tillåtet att låta bilen stå på tomgång och dels för att start av motorn förbrukar en hel del ström. 20-30 minuter laddar upp batteriet till den nivån som var innan start.
En batteriladdare är lämpligt om bilen ska stå still en längre tid. Finns sladdlösa idag om man inte har tillgång till ett vägguttag.
Citera
2023-09-05, 12:50
Medlem
PeterNosters avatar
Ohms lag:

Kod:
   Volt
    /
Ampere  *  Ohm

Vill man veta vad ström är så maskar man Ohm i figuren och får då fram att Ohm = Volt/Ampere.
Vill man veta vad spänning är är så maskar man Volt i figuren och får då fram att Volt = Ampere * Ohm.

Man ser då enkelt att för att öka strömmen så kan man antingen öka spänningen eller minska motståndet. Man kan inte som några i tråden verkar tro, trycka på mer ström.

Ström är något som dras av lasten eller trycks på av spänningen.
Citera
2023-09-05, 13:44
Medlem
Citat:
Videon visar att generatorn kan leverera 24-130A till bilens elsystem redan under tomgång. Förklara för mig varför inte några av alla dessa Ampere skulle kunna styras över till att ladda batteriet om det behöver laddning…?

Hur tror du att dagens moderna bilar med start/stopp-system skulle överleva så bra som de gör i t ex tät stadstrafik om inte deras batteri laddades vid tomgång…..?

När en normal bil ligger på tomgång på ca 800rpm så roterar dess generator med typ dubbla varvtalet eller mer och här kan du se att en generator kan ge ca 100A redan vid 2000rpm generatorvarvtal
https://www.etanol.nu/forum/viewtopi...&t=5630#p67772

Om du är osäker på hur det fungerar med laddningen på din bil kanske du ska kika med någon som har koll...
Citera
2023-09-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Om du är osäker på hur det fungerar med laddningen på din bil kanske du ska kika med någon som har koll...

Jag är inte det minsta osäker, är utbildad bilelektriker sedan över 40 år.
Allt jag sagt om att generatorn laddar bilbatteriet på tomgång stämmer. Vilket jag även länkat till bevis för.

Men du kanske är mer expert och kan förklara för mig varför en generator som på tomgång kan leverera 130A till bilens elsystem, inte skulle kunna ladda batteriet samtidigt…?
Citera
2023-09-05, 13:52
Medlem
Citat:
Jag är inte det minsta osäker, är utbildad bilelektriker sedan över 40 år.
Allt jag sagt om att generatorn laddar bilbatteriet på tomgång stämmer. Vilket jag även länkat till bevis för.

Men du kanske är mer expert och kan förklara för mig varför en generator som på tomgång kan leverera 130A till bilens elsystem, inte skulle kunna ladda batteriet samtidigt…?

Kan den inte ladda batteriet och driva bilens funktioner samtidigt.... det... var... mycket... intressant...att... höra...
Citera
2023-09-05, 13:54
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
För att svara på frågan. Det är inte lämpligt att starta upp bilen och låta den gå i 20-30 minuter. Dels för att det inte är tillåtet att låta bilen stå på tomgång och dels för att start av motorn förbrukar en hel del ström. 20-30 minuter laddar upp batteriet till den nivån som var innan start.
En batteriladdare är lämpligt om bilen ska stå still en längre tid. Finns sladdlösa idag om man inte har tillgång till ett vägguttag.

Hahah nej EN start av motorn kräver inte så många amper. Laddning på tomgång ger inte så mycket
men visst så laddas den. Nu tror jag inte batteriet laddas ut på 3 månader men det kan väl vara ett
bra terapiarbete att gå ut och starta den en gång i månaden.
Citera
2023-09-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Detta är lösningen och det kräver inte ens solsken. Jag har en liten solpanel ca 30 x 30 cm i sidorutan, inpluggad i cigarettuttaget. I dagsljus ger den ca 0.5 A och i direkt solsken kring 1 A, perfekt för underhållsladdning. Kan jämföras med C-Teks underhållsladdare som ger 0.8 A. Panelen finns på Amazon för några hundringar.

Jag betalade 1700 för min (ihopfällbar, täcker hela framrutan) samt 500 för en laddare med MPPT. Laddade som bara den när solen sken men ingen match för ett batteri med hög självurladdning. Slutade med nytt batteri i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in