2023-09-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det låter lite märkligt då man så länge jag kan minnas haft möjligheten att kontrollera om generatorn laddar sommaren ska genom att mäta spänningen över batteriet, som ska ligga på ca 12,7V för ett fulladdat batteri, och som när motorn startas ökar till ca 13,6-14,4V på tomgång.

Det är dock sant att generatorer inte börjar ladda förrän de går över ett visst varvtal. Men då utväxlingsförhållandet mellan motor och generator brukar vara minst 1:2 så brukar generatorns eget varvtal vara högt nog för att den ska börja leverera, om än inte sitt max, redan på bilmotorns tomgångsvarv.
Jo, låter konstigt, men så var det.
Min gissning är att bla VAG som var tidigt ute med lysdioder istället för glödlampor på panelen, hade hittat på nått eget för att få förspänning till fältlindningarna som man får med en glödlampa för att laddningen ska hoppa igång, en diod leder ju inte ström.
Var med flera gånger där folk startat bilen för att tex få den varm på vintern, och när de kommit tillbaka hade bilen stannat och batteriet dött.
Med strålkastare, fläkt, stolsvärme mm på går det ganska fort att tömma batteriet om det inte laddar efter en kallstart.
Men nu pratar vi 80-90 tal, inte -08 som ts frågar om.
Startade man och gasade till en gång var det inga problem.
Citera
2023-09-07, 09:11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Helt rätt. En modern bil genererar 55-60A @14v på tomgång. Enligt ohms lag är det 840w och jag har personligen kört en kompressor som ligger runt den effekten i flera timmar med hjälp av en inverter och ett dött batteri.

Alla som yrar om att gasa behöver en reality-check. Mät själv med en amperemeter dumjävlar.
Sluta gissa med obsoleta kunskaper som grund.

Enklast är väl att koppla ur pluspolen om det inte knullar stereon eller nåt så att det behövs pinkod.
Men det är väl historia det också om inte bilen är en gammal häck. Ingen snor bilstereos längre.

En varningens ord:
Du kommer inte se några 55-60 A om du mäter om batteriet inte är helt dött. Du behöver ha något som belastar generatorn med 55-60 A för att kunna mäta en sån ström.
Citera
2023-09-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Jag har inte mördat någon, och när jag körde utan körkort var det enbart för att kunna jobba, var såklart inter ute och nöjesåkte, är man en ängslig tönt som dig så kanske det är jätteläskigt, men det är inga problem, det är inte med körkortet man startar.

Så länge snuthoror låter kaosblattarna spränga och mörda så kommer jag pissa på vårat rättssystem som jaga hederliga svenskar, samtidigt som kaosblattarna får göra som dom vill!

Jaha, du är en galen rättshaverist med… Polisen låter inte folk oavsett vilka göra som de vill, tror du det så behöver du en transplantation av högt planterat organ…

Bara för att vissa andra beter sig illa och bryter lagen, tror du det blir bättre för oss alla och Sverige om du och andra då också börjar skita i lagar när det passar er…?

Att rekommendera nån som blir av med körkortet att bara fortsätta köra än då och riskera en jäkla massa för en så trivial skitsak som att hålla liv i ett bilbatteri, det är extremt korkat av dig.
Citera
2023-09-08, 17:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn

Ja, modena bilar har datorstyrd batteriladdning. Det sitter också en shunt på batteriet som mäter temperatur, spänning och ström.

https://batteryworld.varta-automotiv...ar-start-stopp

Kan di va så jävliga?

Man kan alltså inte längre mäta vilken spänning generatorn ger genom att mäta på batteripolerna.
Ytterligare en felkälla alltså.
...och det går tydligen inte att slippa dessa invecklingar så elbil är enda alternativet vid nybilsköp.
Citera
2023-09-08, 18:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan di va så jävliga?

Man kan alltså inte längre mäta vilken spänning generatorn ger genom att mäta på batteripolerna.
...och det går tydligen inte att slippa dessa invecklingar så elbil är enda alternativet vid nybilsköp.
Man kan självklart mäta spänningen som generatorn ger över batteripolerna. Shunten har ett spänningsfall på kanske 50mV vid 500A,
Citera
2023-09-08, 19:32
Medlem
Citat:
Kan di va så jävliga?

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Man kan självklart mäta spänningen som generatorn ger över batteripolerna. Shunten har ett spänningsfall på kanske 50mV vid 500A,

När ts skriver i början skriver han inte om han har en start stopp funktion eller inte utan bara en modern bil, vi vet inte om han har en smartgenerator, jag har förut svarat som om det vore en klassisk.

En smartgenerator fungerar inte lika enkelt som en klassisk
Om jag har fattat rätt fungerar den ungefär som en klassisk upp till 80 procent laddning. Så när batteriet är laddat till under 80 procent kommer generatorn att dra på spänning till ca 14,5 volt, detta kan variera lite med temp mm.
Sedan när ca 80 procent är uppnått så kommer generatorn att balansera laddning med åtgång och då är det inte säkert att den laddar över 14 volt utan följer åtgång, så den kan då ligga mellan ca 12,5 till 13,5. När sedan bilen motorbromsar kommer den att ladda för förfullt och då har den 20 procent extra att ladda och kan ta emot detta.

Om ts gör som jag skrev från början kommer allt att fungera dvs
Gå ut till bilen då och då och mät spänningen om den ligger under ca 12,3 så sätt på motorn eller en laddare.
kolla att bilen laddar mer än 14 volt efter att du satt på motorn.
Efter en stund ( 15 min - 1h) stäng av motorn. låt motorn stå och mät vilospänningen, den bör då ha gått upp, den behöver bara gå upp till ca 12,5 volt. Sista laddningen upp till 100 procent tar lång tid att få in.

Att batteriet skulle vara till 80 procent laddat då volttalet har gått upp till 14,4 tycker jag låter konstigt, och stämmer kanske med en laddare med liten effekt.

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/

https://www.vibilagare.se/reportage/...-sa-smart-1560
https://modernaverkstaden.se/ladda-b...rt-stopp-bilen

De som har husbilar har ibland ett helvete med dessa generatorer, så de byter ibland ut dessa mot vanliga klassiska och därefter lever de ett normalt värdigt bra liv.

Jag har inga praktiska erfarenheter av smartgeneratorer på bilar så rätta mig gärna
Citera
2023-09-25, 16:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så nya bilar går på växelström?

Du verkar inte förstå dessa tekniska koncept...............
Citera
2023-09-25, 17:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
När ts skriver i början skriver han inte om han har en start stopp funktion eller inte utan bara en modern bil, vi vet inte om han har en smartgenerator, jag har förut svarat som om det vore en klassisk.

En smartgenerator fungerar inte lika enkelt som en klassisk
Om jag har fattat rätt fungerar den ungefär som en klassisk upp till 80 procent laddning. Så när batteriet är laddat till under 80 procent kommer generatorn att dra på spänning till ca 14,5 volt, detta kan variera lite med temp mm.
Sedan när ca 80 procent är uppnått så kommer generatorn att balansera laddning med åtgång och då är det inte säkert att den laddar över 14 volt utan följer åtgång, så den kan då ligga mellan ca 12,5 till 13,5. När sedan bilen motorbromsar kommer den att ladda för förfullt och då har den 20 procent extra att ladda och kan ta emot detta.

Om ts gör som jag skrev från början kommer allt att fungera dvs
Gå ut till bilen då och då och mät spänningen om den ligger under ca 12,3 så sätt på motorn eller en laddare.
kolla att bilen laddar mer än 14 volt efter att du satt på motorn.
Efter en stund ( 15 min - 1h) stäng av motorn. låt motorn stå och mät vilospänningen, den bör då ha gått upp, den behöver bara gå upp till ca 12,5 volt. Sista laddningen upp till 100 procent tar lång tid att få in.

Att batteriet skulle vara till 80 procent laddat då volttalet har gått upp till 14,4 tycker jag låter konstigt, och stämmer kanske med en laddare med liten effekt.

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/

https://www.vibilagare.se/reportage/...-sa-smart-1560
https://modernaverkstaden.se/ladda-b...rt-stopp-bilen

De som har husbilar har ibland ett helvete med dessa generatorer, så de byter ibland ut dessa mot vanliga klassiska och därefter lever de ett normalt värdigt bra liv.

Jag har inga praktiska erfarenheter av smartgeneratorer på bilar så rätta mig gärna

Inte används väl generatorn på en bil som motorbroms? På hybrideroch mildhybrider, ja men inte på en start/stopp.

Hybridernas batteri ska inte laddas fullt det är riktigt för då får man ingen motorbroms.

Tesla har t.ex ingen toppbuffer och laddas de till 100% finns ingen motorbroms.
Löstes senare genom att i det läget används den fysiska bromsen.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-09-25 kl. 18:02.
Citera
2023-09-25, 22:14
Medlem
Citat:
Inte används väl generatorn på en bil som motorbroms? På hybrideroch mildhybrider, ja men inte på en start/stopp.

Hybridernas batteri ska inte laddas fullt det är riktigt för då får man ingen motorbroms.

Tesla har t.ex ingen toppbuffer och laddas de till 100% finns ingen motorbroms.
Löstes senare genom att i det läget används den fysiska bromsen.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av smart generator men det verkar som att den laddar upp bara till 80 procent för att det alltid skall finnas plats för bromskraftåtervinning
Det som jag skrev var så jag uppfattade att det skulle fungera för alla tidigare föörklaringar verkar svåra att förstå
se t ex
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=129938
https://skoda.dinbil.se/artikel/orig...t/9-generator/
https://batteryworld.varta-automotiv...r-fungerar-det

Det är svårt att hitta hur den egentligen fungerar. Någon tidning skrev att man tjänar 9 liter per år
Det är möjligt att olika märken fungerar olika, Varta skriver 3-4 totalt
Hiss eller diss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in