• 1
  • 2
2023-09-04, 16:25
Medlem
Hollenriks avatar
Brukar vara ute mycket i skog och mark och fiska, ofta träffar man på östeuropéer i dessa miljöer, framför allt polacker.
På många av dessa ställen är det nedskräpat som fan. Kalla mig fördomsfull, men det känns som att de flesta svenskar och nordbor brukar vara väldigt miljömedvetna och plocka undan efter sig.
Är det någon kulturell grej i dessa länder att man skiter i miljön? Kanske någon östeuropé som kan upplysa mig?
Tidigare hade jag iaf bilden av att polacker och andra folk som bor ganska långt norrut brukar respektera naturen/skogen, men nu vette fan alltså.
Obs. Tråden är inte alls ute efter att smutskasta östeuropéer, brukar generellt komma bra överens med dom och har många kompisar från dessa regioner men detta fenomen stör mig nåt otroligt. Tror inte att folk som är födda i Sverige med bakgrund från öst beter sig såhär.
Senast redigerad av Hollenrik 2023-09-04 kl. 16:54.
Citera
2023-09-04, 16:32
Medlem
Russofils avatar
Om du någonsin rest runt i östeuropa så kommer du märka hur skitigt och skräpigt det är i naturen och längs vägarna. Även i städerna. Folk bryr sig inte sett skit och slänger saker rakt ut i bara. Tyvärr så är det så.
Citera
2023-09-04, 16:48
Medlem
TheGretaResets avatar
Vi har ett ställe i kommunen där östeuropeiska lastbilar brukade stå mellan jobb och där såg ut som fan. Jag vet inte om det är öststatares fel.

Att zigenare skräpar ner är väl väldokumenterat. Även Irländska "asfaltsutpressare".

Ja det allmänna intrycket är att svensken sopsorterar och lämnar tillbaka burkar i högre utsträckning.
Citera
2023-09-04, 16:56
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Brukar vara ute mycket i skog och mark och fiska, ofta träffar man på östeuropéer i dessa miljöer, framför allt polacker.
På många av dessa ställen är det nedskräpat som fan. Kalla mig fördomsfull, men det känns som att de flesta svenskar och nordbor brukar vara väldigt miljömedvetna och plocka undan efter sig.
Är det någon kulturell grej i dessa länder att man skiter i miljön? Kanske någon östeuropé som kan upplysa mig?
Tidigare hade jag iaf bilden av att polacker och andra folk som bor ganska långt norrut brukar respektera naturen/skogen, men nu vette fan alltså.
Obs. Tråden är inte alls ute efter att smutskasta östeuropéer, brukar generellt komma bra överens med dom och har många kompisar från dessa regioner men detta fenomen stör mig nåt otroligt.
Ja, det är kulturellt. Man slänger ofta ut skräpet genom bilfönstret (öppet naturligtvis...)
I St Petersburg fanns nån tjej på motorcykel för ett tiotal år sedan som brukade plocka upp skräpet, åka ifatt bilen och slänga tillbaks skräpet om rutan fortfarande var öppen.
Citera
2023-09-04, 17:18
Medlem
Folk blir så klart mer benägna att skräpa ned om det är allmänt skräpigt runt omkring dem. Är man uppvuxen i ett skäpigt land har aldrig nån talat om för en att inte skräpa ned. Man tar med sig beteendet dit man flyttar. Stiftelsen "Håll Polen rent" lär inte finnas.

Är man van vid skit ser man så klart inte heller varför det skulle vara ett problem. Det är inte naturgivet att det är det heller. Ingen tar skada av att det ligger tomma karréförpackningar här och var i skogen. Det är mer vi som tycker det är dumt och fel.
Citera
2023-09-04, 17:34
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Folk blir så klart mer benägna att skräpa ned om det är allmänt skräpigt runt omkring dem. Är man uppvuxen i ett skäpigt land har aldrig nån talat om för en att inte skräpa ned. Man tar med sig beteendet dit man flyttar. Stiftelsen "Håll Polen rent" lär inte finnas.

Är man van vid skit ser man så klart inte heller varför det skulle vara ett problem. Det är inte naturgivet att det är det heller. Ingen tar skada av att det ligger tomma karréförpackningar här och var i skogen. Det är mer vi som tycker det är dumt och fel.
Kanske något för EU att styra upp med information etc. om de inte har gjort det än. Ingår ju många slaviska länder i EU. De har ju lyckats med svenskar och andra folk att fatta.
Citera
2023-09-04, 17:35
Medlem
Citat:
Obs. Tråden är inte alls ute efter att smutskasta östeuropéer, brukar generellt komma bra överens med dom och har många kompisar från dessa regioner men detta fenomen stör mig nåt otroligt. Tror inte att folk som är födda i Sverige med bakgrund från öst beter sig såhär.

Det är olika i olika samhällsklasser etc. också i Svergie kan du hitta mongo som slänger skräp från bilfönstret. Om man tittar på lastbilschauförer från Polen så tror jag man får fel uppfattning hur folk i Polen beter sig eller hur det i allmänhet är acceptabelt att bete sig.

Men ja svenskar skräpar nog mer mindre i genomsnitt än andra nationaliteter. En italienare person förklarade för mig att det var fin italiensk tradition att slänga skräp på marken så att inte renhållningsarbetare skulle riskera att bli arbetslösa.
Citera
2023-09-04, 17:36
Medlem
Citat:
Kanske något för EU att styra upp med information etc. om de inte har gjort det än. Ingår ju många slaviska länder i EU. De har ju lyckats med svenskar och andra folk att fatta.

Jag tror knappast det är EU som har gjort att svenskar inte slänger skräp på marken.
Citera
2023-09-04, 17:36
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ja, det är kulturellt. Man slänger ofta ut skräpet genom bilfönstret (öppet naturligtvis...)
I St Petersburg fanns nån tjej på motorcykel för ett tiotal år sedan som brukade plocka upp skräpet, åka ifatt bilen och slänga tillbaks skräpet om rutan fortfarande var öppen.
Hehe bra gjort av tjejen. Tur att det åtminstone finns vissa i dessa länder som bryr sig. Men är det här med nedskräpning lika illa över hela Östeuropa eller värre i vissa länder enligt din erfarenhet? För övrigt förstår jag inte hur naturen i dessa länder har överlevt om alla gjort sådär i alla generationer.
Senast redigerad av Hollenrik 2023-09-04 kl. 17:41.
Citera
2023-09-04, 17:37
Medlem
Har ni tidigare skribenter någonsin ens varit i Polen?
Betydligt renare land än dagens Sverige oavsett om det är landsbygd eller storstad.

Däremot zigenare eller rumäner är inte direkt kända för att bry sig särskilt om det ser för jävligt ut.
Citera
2023-09-04, 17:38
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag tror knappast det är EU som har gjort att svenskar inte slänger skräp på marken.
Nej sant, men EU skulle nog kunna göra nytta och upplysa i dessa länder så att de gör nån nytta för en gångs skull.
Citera
2023-09-04, 17:40
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Har ni tidigare skribenter någonsin ens varit i Polen?
Betydligt renare land än dagens Sverige oavsett om det är landsbygd eller storstad.

Däremot zigenare eller rumäner är inte direkt kända för att bry sig särskilt om det ser för jävligt ut.
Gör mig glad att höra. Men de polacker jag mött i naturen har knappast varit några zigenare. Kanske bara haft oturen att stöta på lågklassfolk då helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in