Citat:
Ursprungligen postat av
Hollenrik
Brukar vara ute mycket i skog och mark och fiska, ofta träffar man på östeuropéer i dessa miljöer, framför allt polacker.
På många av dessa ställen är det nedskräpat som fan. Kalla mig fördomsfull, men det känns som att de flesta svenskar och nordbor brukar vara väldigt miljömedvetna och plocka undan efter sig.
Är det någon kulturell grej i dessa länder att man skiter i miljön? Kanske någon östeuropé som kan upplysa mig?
Tidigare hade jag iaf bilden av att polacker och andra folk som bor ganska långt norrut brukar respektera naturen/skogen, men nu vette fan alltså.
Obs. Tråden är inte alls ute efter att smutskasta östeuropéer, brukar generellt komma bra överens med dom och har många kompisar från dessa regioner men detta fenomen stör mig nåt otroligt. Tror inte att folk som är födda i Sverige med bakgrund från öst beter sig såhär.
Det är olika i olika samhällsklasser etc. också i Svergie kan du hitta mongo som slänger skräp från bilfönstret. Om man tittar på lastbilschauförer från Polen så tror jag man får fel uppfattning hur folk i Polen beter sig eller hur det i allmänhet är acceptabelt att bete sig.
Men ja svenskar skräpar nog mer mindre i genomsnitt än andra nationaliteter. En italienare person förklarade för mig att det var fin italiensk tradition att slänga skräp på marken så att inte renhållningsarbetare skulle riskera att bli arbetslösa.