2023-09-03, 14:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Slipper höja ?????

Det är väl istället massiva sänkningar av skatter och avgifter till just dessa offentliga aktörer som skall till om landet skall kunna komma på fötter igen.

Inte direkt. Det vore receptet på en total samhällskollaps och det vill nog ingen. Som det ser ut nu kommer region- och kommunalskatten att behöva höjas för att ens bibehålla den nuvarande krassa nivå på sjukvård och samhällsservice. Men beslutet om fryst brytpunkt för höginkomsttagare kan åtminstone dämpa skadan en aning, om pengarna riktas om i form av ökade statsbidrag.
Citera
2023-09-03, 14:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Denna tråden är relevant:

(FB) Ni som röstar - vad tror ni egentligen ska ske?
Citera
2023-09-03, 14:48
Medlem
Man får ju inte vara glad långa stunder i det här landet. Mer skatter som går till babbar. I vanlig ordning.
Citera
2023-09-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Ser det som att både journalister och vänstern lyckades här - de fick det att framstå som en ren skattelättnad. Ta bara DNs förstasida just nu "Skattesänkning för högavlönade stoppas".

Grattis ni alla som genomgått längre utbildningar för att få bättre jobb - det är ju häftigt att betala (mer och mer) skatt!

Berätta för mig vilken tung och lång utbildning Bianca Ingrosso har gått. Berätta för mig vilken lång och krävande utbildning Jimpa har gått, vilken lång och krävande utbildning Hanif Bali har läst.
Citera
2023-09-03, 14:54
Medlem
TurboOMXs avatar
nej ska man jobba (varför man nu ska det) så ska man tjäna typ 38k och maxa jobbskatteavdraget i relation till lönen
Citera
2023-09-03, 15:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Vi får hoppas att det istället blir skattesänkningar på annat motsvarande.
Citera
2023-09-03, 15:04
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är lite semantik, men indexeringen genomförs varje år för att skatten ska förbli på samma nivå i reala termer (man inflationsjusterar brytpunkten). En uppjustering innebär alltså i praktiken att skatten förblir på samma nivå som tidigare. Att avstå från att indexera upp blir i praktiken en skattehöjning.

Jag vet och förstår principen (Detta "drabbar" även mig).
Men som jag ser det är det att den planerade sänkningen inte genomförs.

Känner mig blåst i huvudet nu, men får jag höjd skatt?
Jag får väl samma skatt som innan men inte kan åtnjuta sänkningen som borde kommit pga. inflationen?
Citera
2023-09-03, 15:05
Medlem
Fan skandal. Inte ens högern är höger.

Vad fan skall man rösta på? 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-09-03, 15:05
Medlem
Vem i helvete i regeringen är det som drivit på och igenom detta?

Edit: Regeringsunderlag inkluderar ju Sverigedemokraterna, vilket ju är det parti som mest luktar arbetarsvett i konstellationen...
Senast redigerad av tummen 2023-09-03 kl. 15:09.
Citera
2023-09-03, 15:08
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Fan skandal. Inte ens högern är höger.

Vad fan skall man rösta på? 🤷🏼‍♂️

Om det är skattesänkningar du vill ha är sossarna ett bra alternativ >>
Citera
2023-09-03, 15:10
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Jag vet och förstår principen (Detta "drabbar" även mig).
Men som jag ser det är det att den planerade sänkningen inte genomförs.

Känner mig blåst i huvudet nu, men får jag höjd skatt?
Jag får väl samma skatt som innan men inte kan åtnjuta sänkningen som borde kommit pga. inflationen?

Med samma lön får du samma skatt. Rimligtvis får du dock en lönehöjning nästa år, grovt sett i linje med inflationen (om du är en genomsnittlig löntagare). Vilket innebär att din effektiva skattesats ökar.
Citera
2023-09-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Berätta för mig vilken tung och lång utbildning Bianca Ingrosso har gått. Berätta för mig vilken lång och krävande utbildning Jimpa har gått, vilken lång och krävande utbildning Hanif Bali har läst.

Vad är det för j-a idiotargument? Det finns ju ALLTID en liten klick väldigt rika! Finns hundratusentals med studieskulder.

Tycker lång utbildning skall borga för en sannolikt hög lön. Behöver inte bli så men det borde vara så.

Ingen j-l bryr sig om rika kändisar. De rika klarar sig alltid! 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in