Citat:
Om man laddar hemma på långsam AC-laddning så tar det typiskt tre timmar, men inte när man snabbladdar på långresor på DC. Då tar det typiskt 20-30 min, men varierar beroende på effekt i bil och effekt hos laddaren.
Normalt, om jag bara reser en 4-5 timmar, dvs. 40-50 mil, så behöver jag inte stanna för att ladda alls.
Sedan är det ju inte alltid som man måste ladda fullt. Det beror på resan, och om man kan ladda på tex. hotell eller de man hälsar på när man kommer fram. Åker jag från tex. Sthlm till Göteborg, så behöver jag normalt endast ett enda laddstopp på ca 4-5 minuter. Oftast tar jag det i Linköping eller Jönköping, och passar på att gå på toa eller ta en varm kopp (knappt man hinner med det).
Citat:
Eftersom du hade just en hybrid (och inte en elbil), så hade du kunnat låta förbränningsmotorn i bilen ladda upp batteriet i hybriden innan du lämnade in den. Så hade jag själv gjort om jag var i ditt läge.
Citat:
Finns många orsaker till att vilja hyra en elbil, även om man har en. Tex. om elbilen är på verkstad, eller om man behöver en extra elbil för att familjen skall åka till ett ställe, och du till ett annat.
Generellt så skulle jag dock säga så här:
Har du en ICE-bil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en ICE-bil.
Har du en hybridbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en hybridbil.
Har du en elbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en elbil.
Sedan finns givetsvis alltid undantag från ovanstående (kanske man har en elbil, men hyr en diesel för att kunna dra en tung husvagn under semestern), men det är iaf. en tumregel.