2023-09-03, 23:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja... Hur lång tid tar det att tanka en full tank?
På 30 minuter hinner du inte bara tanka utan oftast även köra dit du nu skulle. Dvs när du fortfarande är på laddstationen och kliar dig i röven så har jag hunnit hem eller till bion eller jobbet eller liknande.

Om man laddar hemma på långsam AC-laddning så tar det typiskt tre timmar, men inte när man snabbladdar på långresor på DC. Då tar det typiskt 20-30 min, men varierar beroende på effekt i bil och effekt hos laddaren.

Normalt, om jag bara reser en 4-5 timmar, dvs. 40-50 mil, så behöver jag inte stanna för att ladda alls.

Sedan är det ju inte alltid som man måste ladda fullt. Det beror på resan, och om man kan ladda på tex. hotell eller de man hälsar på när man kommer fram. Åker jag från tex. Sthlm till Göteborg, så behöver jag normalt endast ett enda laddstopp på ca 4-5 minuter. Oftast tar jag det i Linköping eller Jönköping, och passar på att gå på toa eller ta en varm kopp (knappt man hinner med det).

Citat:
Ja, man kan skippa att ladda och bara lämna tillbaka bilen, låta bolaget ta hand om laddningen. Men då ska de ha 12 kr/kWh som de måste ladda istället för de typ 3 kr det kostar att fixa själv. Jag vill ju ge så lite pengar som möjligt till de där idioterna.

Eftersom du hade just en hybrid (och inte en elbil), så hade du kunnat låta förbränningsmotorn i bilen ladda upp batteriet i hybriden innan du lämnade in den. Så hade jag själv gjort om jag var i ditt läge.

Citat:
J
Om jag redan haft elbil? Ladda hemma hade gått om jag befann mig du vet, hemma, där min egen bil finns. Men då hade jag ju inte behövt hyra någon.

Finns många orsaker till att vilja hyra en elbil, även om man har en. Tex. om elbilen är på verkstad, eller om man behöver en extra elbil för att familjen skall åka till ett ställe, och du till ett annat.

Generellt så skulle jag dock säga så här:

Har du en ICE-bil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en ICE-bil.

Har du en hybridbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en hybridbil.

Har du en elbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en elbil.

Sedan finns givetsvis alltid undantag från ovanstående (kanske man har en elbil, men hyr en diesel för att kunna dra en tung husvagn under semestern), men det är iaf. en tumregel.
Citera
2023-09-03, 23:17
Citat:
Ja... Hur lång tid tar det att tanka en full tank?
På 30 minuter hinner du inte bara tanka utan oftast även köra dit du nu skulle. Dvs när du fortfarande är på laddstationen och kliar dig i röven så har jag hunnit hem eller till bion eller jobbet eller liknande.

Ja, man kan skippa att ladda och bara lämna tillbaka bilen, låta bolaget ta hand om laddningen. Men då ska de ha 12 kr/kWh som de måste ladda istället för de typ 3 kr det kostar att fixa själv. Jag vill ju ge så lite pengar som möjligt till de där idioterna.

Om jag redan haft elbil? Ladda hemma hade gått om jag befann mig du vet, hemma, där min egen bil finns. Men då hade jag ju inte behövt hyra någon.

Lesson learned, hyr aldrig elbil! Om du verkligen inte vet varför och hur du gör det
Citera
2023-09-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är ju till en stor del en klassfråga. Inte om elbilar i sig själva, men just att det är inte alla i den undre halvan av befolkningen som normalt alltid köper nya bilar. För de som inte köper nya bilar, så blir ju självklart inte elbilar aktuella i de flesta fall, då det än så länge finns rätt få äldre beg. elbilar på marknaden.

I Norge, som kommit mycket längre än oss, är det dock en oerhörd skilland. Vanliga arbetare kör runt i nya Teslor, och för de som har ännu mindre pengar än en vanlig snickare, så finns det väldigt gott om små billiga elbilar på den norska marknaden. I Norge är alltså elbilar inte längre en klassfråga.

Det sagt, så finns det elbilar att hitta beg. även på den svenska marknaden. Har för mig att mtmmtm här själv skrev att han köpte sin Tesla beg. Så möjligheten finns, även om marknaden inte är jättestor än. Men det kommer lösa sig med tiden. Ju fler nya elbilar som vi andra köper, ju mer beg. elbilar till bättre priser kommer för er andra.
Ja det är precis detta jag pratar om. Tack.

Men en beg testa i Norge kostar väl ändå ganska mycket jämfört med en 10 år gammal huyndai. Hur ska folk som jobbar som undersköterskor ha råd?
Citera
2023-09-03, 23:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Låter inte sanningsenligt att du måste lämna tillbaka en laddhybrid fulladdat med det lilla batteriet.
Nej inte måste. Jag måste inte tanka den heller. Men de tar ju hutlöst betalt för att fylla på bensin respektive el.

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Vilken hyrbilsfirma kräver att du ska lämna en plug-in-hybrid fulladdad? Har jag aldrig varit med om.
En elbil förstår jag, men en hybrid tar ju timmar att ladda full.
Det hade varit bättre om du använde förbränningsmotorn för att ladda batteriet.

Plug-in-hybrid är förövrigt en dålig kompromiss. En riktig elbil är bättre på allt.
Nej nej, precis som med allt annat när det gäller hyrbil så kan du välja att betala överpris istället. 12 kr/kWh el och pumppris + 125 kr för bensin som saknas i bilen när du lämnar in (med pumppris menas egentligt pumppris plus typ 5 kr). Det är samma sak som att du kan välja mellan självriskeliminering för ungefär 50% av hyrkostnaden, eller 15000 i självrisk.

Håller med, det är en helkass kompromiss. Jag gillar lösningen med att motorn laddar batteriet bättre. Jag tror att laddhybrider är (var) ett sätt att utforska elbilsteknologi utan att ta steget fullt ut? Vet inte. Det känns bara dumt att behöva tanka och ladda.

Elbilar är inte bättre på allt dock. De låter inte lika bra.
Citera
2023-09-03, 23:25
Jag har hybrid, bästa investeringen jag gjort. Tankar en gång varannan månad på sin höjd. Sköter 99% av allt dagligtåkande på el.
Citera
2023-09-03, 23:27
Medlem
Citat:
Jag har hyrt en bil och på grund av att hyrbolaget bara anställer klappmongon så blev det en laddhybrid denna gång. Otroligt otrevligt de första dagarna men när batteriet väl laddats ur så började den bete sig som ett fordon. Men nu är det dags att lämna tillbaka den och då ska batteriet vara laddat. Sagt och gjort så uppsökte jag en laddstolpe. Bara att koppla in den där tänkte jag.

Så fel jag hade. In med sladden gick ju bra, men sen ska man ju betala också. Fram med kreditkortet? Nej, laddstolpen skulle ha en app. Det verkar i runda slängar finnas c:a ungefär 482 miljarder appar eftersom alla jävla bolag som har laddstolpar ska ha en egen app istället för att använda de betalsystem som redan finns. Till och med Swish vore en bättre idé än detta förbannade nonsens.

Men ok. Det är ju 2023 så visst, en app. Men sen då? Man har med elbil eller laddhybrid med sig en kabel som man ska koppla in i stolpen. Detta anses vara en bättre lösning än att ha kabeln i stolpen. Av vem? Jo av byfån som tycker att det är ok att lägga sin kabel på marken med allt vad det innebär av väta och smuts som man sen ska in med i sin rena fina bil. Som tur är finns det ett specialfack i bilen för kabeln. Nej, jag skojade bara, den får man väl lägga i bakluckan bara.

Tar det slut där? Nej, det tar inte slut. Alls. Det som följer är nämligen en väntan som inte tar slut. Eller jo, men inte förrän om typ tre timmar. Vilket kanske är ok om man tajmar in det hela med ett besök på stadens bordell och/eller köpcentrum. Men nu hade jag inget sådant för mig, så jag fick sitta på en parkbänk och njuta av vädret (16 grader och blåst). Detta alltså i c:a 60 ggr längre tid än det tar att tanka biljäveln.

Nu vet jag ju att typ 40% av svenskar är sossar eller MP-dårar, men de andra 60% då? Hur kommer det sig att vi inte bränt ned Riksdagen än, typ samma dag idioterna där bestämde sig för att Sverige ska bli "fossilfritt"? Varför accepterar vi detta? Visst att bensinbilar inte kommer att kunna köras när oljan tar slut, men elbil som det fungerar nu är ju dåligt på alla möjliga sätt. Eller?
Saknar du normalbegåvning?
Laddhybrid är extremt enkelt att hantera för de allra flesta.
Hade bilen inte möjlighet att ladda upp när du körde på vanligt drivmedel?

Hur klarar du dig i vardagen egentligen?
Citera
2023-09-03, 23:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Eftersom du hade just en hybrid (och inte en elbil), så hade du kunnat låta förbränningsmotorn i bilen ladda upp batteriet i hybriden innan du lämnade in den. Så hade jag själv gjort om jag var i ditt läge.
Men min anledning att ladda var ju att betala så lite som möjligt till judarna på hyrbolaget. Bensin kostar mer än el ju! Sen finns ingen knapp för "ladda batteriet tack" utan det sker automatiskt under körning och går inte att kontrollera. Verkar inte att gå att ladda fullt på motor heller.

Och:
Citat:
Har du en ICE-bil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en ICE-bil. Ja

Har du en hybridbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en hybridbil. Nej för fan

Har du en elbil, och behöver hyra en bil, så välj att hyra en elbil. Ja, eller kanske

Jag går heller på denna regel:
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Lesson learned, hyr aldrig elbil! Om du verkligen inte vet varför och hur du gör det
Citera
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Fast det är ju samma sak. Om man inte ska ladda hemma så är det en laddstolpe man måste koppla in sig på. Där fungerar elbilar och laddhybrider exakt likadant.

Nej, det är inte samma sak.

Läs om. Läs rätt.

Pluginhybrider stödjer normalt inte snabbladdning (DC-laddning) som elbilar normalt gör (som alltid finns det undantag, men i 99% av fallen är det så).

Citat:
Det tar evigheter och sladden blir skitig.

Vid snabbladdning (DC), som för elbilar, så går det extremt mycket fortare.

Vid AC-laddning så är det väldig låga effekter du laddar med. För hybrider dessutom normalt ännu långsammare då dessa oftast (återigen finns några få undantag) stödjer 1-fasladdning, kanske runt 4-7 kW. För elbilar, som normalt (återigen finns några få undantag) stödjer 3-fasladdning, kanske runt 11-22 kW.

Vid snabbladdning av elbilar, så har du upp till 270-350 kW på de snabbast laddande elbilar (tex. Tesla, Hyundai EV6 och Porsche Taycan).

Det är alltså en enorm skillnad i laddeffekt, mellan hybrider och elbilar.

Det är därför det blir så knasigt, när du hyr en hybrid, och snackar skit om elbilar. Det är olika saker.

Citat:
Det låter fint att Tesla låter dig koppla ditt kort till bilen tills man inser att det är exakt samma sak som att kräva en app. Kan man välja vilket kort det ska dra från när man kopplar in sin Tesla?

Har du använt Apple Pay eller Google Wallet och betalat med din mobil eller klocka någon gång?

Isf. fungerar det ungefär lika dant hos Tesla, och andra laddnät som stödjer PlugAndCharge (som tex. Ionity).

Lika enkelt. Lika snabbt. Lika smidigt.

Citat:
Inbyggd sladd: bra
Gratis för Tesla-ägare: uhm... måste man vara gäst på hotellet?

Ja, eller att du äter på restaurangen eller liknande. Jag brukar fråga i receptionen vad som gäller. Normalt räcker det att man har en anledning att besöka hotellet. Annars så hade man ju inte parkerat där, så det är ju rätt givet. Men hör efter för säkerhets skull om du är osäker. Inte krångligare än att hotell ibland har gratis parkering för hotellgäster, lunchgäster och andra besökare. Kan man parkera, så kan man ladda.
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-03 kl. 23:41.
Citera
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Hade bilen inte möjlighet att ladda upp när du körde på vanligt drivmedel?
Inte till 100% nej.
Citera
2023-09-03, 23:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Inte till 100% nej.

Vad var det för hybrid du hyrde?
Citera
2023-09-03, 23:31
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Nej inte måste. Jag måste inte tanka den heller. Men de tar ju hutlöst betalt för att fylla på bensin respektive el.

Nej nej, precis som med allt annat när det gäller hyrbil så kan du välja att betala överpris istället. 12 kr/kWh el och pumppris + 125 kr för bensin som saknas i bilen när du lämnar in (med pumppris menas egentligt pumppris plus typ 5 kr). Det är samma sak som att du kan välja mellan självriskeliminering för ungefär 50% av hyrkostnaden, eller 15000 i självrisk.

Håller med, det är en helkass kompromiss. Jag gillar lösningen med att motorn laddar batteriet bättre. Jag tror att laddhybrider är (var) ett sätt att utforska elbilsteknologi utan att ta steget fullt ut? Vet inte. Det känns bara dumt att behöva tanka och ladda.

Elbilar är inte bättre på allt dock. De låter inte lika bra.

Jag menade att DU kunde laddat batteriet med förbränningsmotorn. Då drar förstås motorn mer bränsle, men du hade sluppit sitta i timmar och ladda bilen. Vad var det för bilmodell? Vilken hyrbilsfirma?

De krävde alltså att du BÅDE tankar den full samt laddar den full för att inte ta ut extra avgifter?
Fullständigt idiotisk policy på det bolaget. Har aldrig varit med om något liknande.
Citera
2023-09-03, 23:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
De krävde alltså att du BÅDE tankar den full samt laddar den full för att inte ta ut extra avgifter?
Fullständigt idiotisk policy på det bolaget. Har aldrig varit med om något liknande.

Samma sak här. Jag hyrde en gång (tyvärr, för jag gör aldrig om det) en Toyota Yaris hybrid hos CK, och där behövde jag inte ladda den (går ju bar med motorn, men än då). Samma sak när min fru hyrde en Peugeot 2008 hybrid när vår BMW hybrid var på verkstad. Var inget snack om att den behövde vara laddad när hon lämnade tillbaka den.

Men hade jag råkat ut för ett sådant knasigt upplägg, så hade jag nog skippat det hyrbilsföretaget och valt ett annat utan sådana dumheter. Därav att man skulle vilja veta var TS hyrde hybriden någonstans?

Fanns det inga andra bolag att hyra hybriden från, och jag var alltså absolut tvungen att ta detta knasbolaget, så hade jag bara sett till att ladda batteriet med förbränningsmotorn. Enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in